آنچه باید در مورد امنیت تلفن همراه بدانید

يكشنبه ، 21 فروردين 1401 ، 11:46

وقتی کاربران برای اینترنت و سایر استفاده‌های روزانه صرفاً به تلفن‌های همراه خود متکی هستند، آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر فعالیت‌های مجرمانه سایبری و نقض‌های امنیتی افزایش می‌یابد. نقض نرم افزار فقط برای شرکت های تلفن همراه اتفاق نمی افتد. 


انجام اقدامات پیشگیرانه بهترین راه برای کاهش احتمال بدافزار و محافظت از تلفن و اطلاعات شخصی شماست.


ضد بدافزار را برای دستگاه تلفن همراه خود دانلود کنید

خرید و دانلود ضد بدافزار برای دستگاه تلفن همراه شما می تواند به شما کمک کند که قربانی یک حمله بدافزار موبایلی نشوید. ممکن است راه حل های رایگان ضد بدافزاری برای دانلود وجود داشته باشد، بنابراین کاربران ممکن است بخواهند قبل از تکمیل خرید درباره این گزینه تحقیق کنند. برنامه های معروف ضد بدافزار عبارتند از، اما محدود به موارد زیر نیستند:


آنتی ویروس Avast;

آنتی ویروس بیت دیفندر؛

آنتی ویروس کسپرسکی؛

آنتی ویروس نورتون


مراقب وای فای عمومی باشید

هنگام سفر، سرمایه گذاری در دستگاه های اینترنتی مانند نقاط مهم تلفن همراه می تواند به شما در محافظت از گوشی خود در برابر بدافزارها کمک کند. هنگامی که در مکان های عمومی هستند، برای کاربران تلفن همراه مهم است که مراقب اینترنت بی سیم عمومی که برای اتصال به آن آماده می شوند، باشند. اگر وای فای ایمن نیست، بهتر است منتظر بمانید تا وارد سیستم شوید تا در مکانی با منبع اینترنتی معتبرتر قرار بگیرید. همچنین ممکن است پیشنهاد شود که Wi-Fi و بلوتوث خود را هنگامی که از آنها استفاده نمی‌کنید خاموش کنید تا از دسترسی بدافزارها به اطلاعات شما از طریق Wi-Fi عمومی محافظت کنید. همچنین مهم است که از ایستگاه های شارژ عمومی آگاه باشید، زیرا آنها نیز ممکن است با بدافزارهای مخرب در معرض خطر قرار گیرند.


مراقب کلاهبرداری های مهندسی اجتماعی باشید

کلاهبرداری‌های مهندسی اجتماعی کلاهبرداری‌هایی هستند که توسط افرادی انجام می‌شوند که سعی می‌کنند افراد را دستکاری کنند تا اطلاعات شخصی مانند رمز عبور، اطلاعات بانکی یا کنترل رایانه شما را از دست بدهند. کلاهبرداری های مهندسی اجتماعی در قالب ایمیل، پیامک یا حتی تماس تلفنی ظاهر می شوند. اگر احساس می کنید که این سناریو مشکوک است، به هر قیمتی شده از آن اجتناب کنید.


سیستم عامل خود را به روز نگه دارید

به گفته کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)، "به روز رسانی سیستم عامل گوشی هوشمند خود در صورت اطلاع رسانی به رفع شکاف های امنیتی و بهبود عملکرد کلی دستگاه شما کمک می کند." قبل از به روز رسانی دستگاه خود، پیشنهاد می شود:


گوشی خود را شارژ کنید؛

از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

اطمینان حاصل کنید که دستگاه شما با ارتقا سازگار است

برنامه هایی را که دیگر استفاده نمی کنید حذف کنید.


دستگاه خود را روت یا جیلبریک نکنید

روت کردن دستگاه شما عمدتاً برای کاربران اندروید اعمال می شود. این فرآیندی است که به کاربران امکان می‌دهد به کد عامل اندروید دسترسی پیدا کنند - که در نهایت این امتیاز را می‌دهد تا کد برنامه را تغییر دهند یا برنامه‌های دیگری را نصب کنند که سازنده معمولاً اجازه نصب آنها را نمی‌دهد. جیلبریک یک دستگاه مشابه است، با این حال، به جای اندروید برای کاربران اپل اعمال می شود. جیلبریک کردن گوشی به معنای دسترسی نامحدود کاربر به کل فایل سیستم است


دستگاه خود را رمزگذاری کنید

هنگامی که یک تلفن رمزگذاری شده است به این معنی است که کاربران باید قبل از دسترسی به دستگاه تلفن همراه خود رمز عبور را وارد کنند. این کار معمولاً با تنظیم یک رمز عبور در تنظیمات حریم خصوصی انجام می شود - معمولاً شامل اعداد، کلمات، و حتی اثر انگشت و تشخیص چهره است. توصیه می شود تلفن خود را برای مواردی که ممکن است شامل تلاش افراد غریبه برای ورود به تلفن شما شود (رها کردن آن در تاکسی، گم شدن آن در پارک و غیره) رمزگذاری کنید.

 


از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

هنگامی که کاربران از داده های تلفن خود نسخه پشتیبان تهیه می کنند، می توانند از دستگاه های دیگر به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنند. این برای کسانی که ممکن است نیاز به خرید یک تلفن جدید یا بازیابی گوشی قدیمی خود پس از حمله بدافزار داشته باشند مفید است. دستورالعمل های پشتیبان گیری در هر تلفن متفاوت است. به دفترچه راهنمای تلفن خود مراجعه کنید تا به شما کمک کند بهتر بفهمید که چگونه و چرا باید این فرآیند را تکمیل کنید.


فقط برنامه های رسمی و فروشگاه های رسمی را دانلود و استفاده کنید

ممکن است این نکته عاقلانه ای باشد که گوشی هوشمند خود را ایمن نگه دارید، اما اگر در حال جستجو برای یک بازی جدید یا بازی مفیدتر هستید، از مکان هایی مانند Google Play یا Apple App Store استفاده کنید. انجام این کار می تواند به اطمینان از ایمن بودن برنامه هایی که دانلود می کنید برای دستگاه شما کمک کند. برای بررسی بیشتر اعتبار برنامه، رتبه‌بندی‌ها و نظرات را در صورت موجود بودن بررسی کنید. سیاست حفظ حریم خصوصی برنامه را نیز بخوانید؛ این به شما این امکان را می دهد که ببینید دقیقاً به چه ویژگی های تلفن در هنگام نصب دسترسی خواهد داشت.


مجوزهای دسترسی خود را بررسی کنید

دارندگان تلفن همراه می‌توانند مجوزهای دسترسی خود را با جستجوی «برنامه‌ها» و «اعلان‌های برنامه‌ها» در پوشه تنظیمات گوشی خود بررسی کنند تا ببینند برنامه‌ها چه مجوزهایی دارند. هر زمان که کاربران برنامه‌ای را دانلود می‌کنند، معمولاً باید با شرایط خدمات موافقت کنند - اینجا جایی است که آنها مجوزهایی را که برنامه برای تلفن دارد درج می‌کنند. برخی حتی ممکن است متوجه نباشند که موافقت کرده‌اند پس از نصب به یک برنامه اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی را بدهند.


گوشی خود را با احراز هویت دو مرحله ای قفل کنید

این نکته بسته به نوع تلفن همراه شما متفاوت است، با این حال، معمولاً شامل یک تأیید اعتبار دو مرحله‌ای است. این ممکن است شامل انتخاب دو مورد از موارد زیر باشد، اما محدود به آن نیست:

حداقل یک رمز عبور عددی 4 رقمی؛

تایید اثر انگشت؛

تشخیص چهره؛

کشیدن الگو؛

ایجاد رمز عبور متشکل از حروف، اعداد و نمادها.


یافتن دستگاه من و ویژگی‌های پاک کردن از راه دور را تنظیم کنید

راه‌اندازی دستگاه یاب به کاربران تلفن همراه این امکان را می‌دهد که در صورت سرقت یا گم شدن دستگاه خود (از دستگاه دیگری، معمولاً با همان مارک یا رایانه) مکان آن را پیدا کنند. با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که این ویژگی در صورت خاموش بودن دستگاه کار نمی کند. به همین دلیل است که ممکن است بخواهید ویژگی پاک کردن از راه دور را در نظر بگیرید. پاک کردن از راه دور یک ویژگی امنیتی است که به مدیر شبکه یا مالک دستگاه اجازه می دهد تا فرمانی را ارسال کند که داده ها را به یک دستگاه محاسباتی حذف می کند.


دانستن اینکه اطلاعات خصوصی شما در معرض خطر هک شدن است می تواند ترسناک باشد. خوشبختانه با درک علائم بدافزار، دانستن نحوه جلوگیری از آنها و توانایی حذف آنها در صورت آلوده کردن دستگاه شما، اقداماتی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که شما و دستگاه تلفن همراهتان ایمن هستید.

► هموطنان مراقب پیشنهاد اجاره حساب یا کارت بانکی باشند
کیف پول ارز دیجیتال خود را در برابر بدافزارها امن کنید ◄

مطالب مرتبط
بنر