مدت زمان انتقال وجه پایا چقدر است؟

چهارشنبه ، 18 تیر 1399 ، 11:09
پایا یا همان سامانه اتاق پایای الکترونیکی همانند سحاب و ساتنا به عنوان یکی از سیستم‌های تبادل اطلاعات بانکی است که از پس از ساتنا روی کار آمد و سعی کرد تا با ارتقای عملکرد ساتنا خدمات بهتری به مشتریان در عرصه بانکداری الکترونیک ارائه دهد.

به گزارش بانکی به نقل از بانکداران ۲۴ (Banker)،تسریع در انتقال وجوه بین‌بانکی و ضرورت انجام خدمات در کمترین زمان مهم‌ترین وجه تمایز این سامانه محسوب می‌شود. اینترنت‌بانک، شعبه و موبایل بانک به عنوان سه نقطه اصلی دسترسی به پایا هستند، با این وجود زمان در نظر گرفته شده برای انجام عملیات انتقال در هر سه مورد به یک اندازه است.

سامانه پایا در درون خود دارای دو هسته جداگانه «انتقال اعتبار» و «برداشت مستقیم» است که ارایه خدمات ارزش‌افزوده را برای بانکها میسر ساخته است.

بدون شک مشتریان متقاضی از خدمات انتقال وجوه بین بانکی به هنگام استفاده از یکی از این سامانه‌های انتقال وجوه اولویت‌های مختلفی را مد نظر قرار می‌دهند و بدیهی است که موضوع زمان در ارائه خدمات و انتقال این وجوه یکی از مهم‌ترین معیارهای مورد توجه در این زمینه باشد.

در این گزارش قصد داریم تا به بررسی جزییتاتی از زمان مورد نیاز برای استفاده از پایا به منظور انجام خدمات پرداخت بپردازیم؛ بر این اساس ارائه سایر اطلاعات دیگر در زمینه نحوه و چگونگی فعالیت این سامانه از ابتدای راه‌اندازی و مقایسه آن با سامانه‌های دیگر و تعیین مزایا و ایراداتی که به آن وارد می‌شود همه به منظور رسیدن به اطلاعاتی بهتر در زمینه ارائه گزارشی از بازه زمانی مورد نیاز برای این سامانه است.

بازه زمانی پایا برای انتقال وجه موضوعی که در ابتدای بحث به آن می‌پردازیم، محدوده زمانی تعیین شده برای پایا در طول یک شبانه روز است. اول اینکه توجه به این نکته لازم است که پایا سال‌ها پس از ساتنا روی کار آمده و هدف اصلی از راه‌اندازی آن رفع نواقص موجود در ساتنا بوده است.

بنابراین طبیعی است که سرعت انجام فرآیند انتقال داده و زمان‌های درنظر گرفته شده برای انجام عملیات انتقال از شرایط بهتری برخوردار شده است. سیکل کاری پایا از ساعت 5 و نیم صبح آغاز شده و تا ساعت هفت و نیم عصر همان روز ادامه دارد.

تعداد دوره‌های در نظر گفته شده برای انجام عملیات انتقال شامل 7 دوره زمانی مشخص است. البته این موارد به استثنای روزهای تعطیل است که در ادامه به آن می‌پردازیم. فرآیند ارسال به بانک مبدا در تمامی این انتقال‌ها پس از گذشت یک ساعت از عملیات آغاز شده و حداکثر به مدت 30 دقیقه زمان می‌برد. اولین زمان در نظر گرفته شده برای انجام عملیات انتقال از ساعت هفت و نیم عصر است که در این زمان امکان انتقال وجه تا یازده ساعت بعد،5 و نیم صبح روز بعد وجود دارد.

تمامی انتقالات انجام شده در این بازه زمانی از ساعت شش و نیم تا 7 صبح به بانک مقصد می‌رسد. زمان درنظر گرفته شده بعدی برای انجام عملیات انتقال از 5 و نیم صبح تا راس ساعت نه است و تمامی وجوه منتقل شده در این بازه زمانی سه ساعت و سی دقیقه از ساعت 10 الی 10 و نیم صبح به حساب در نظر گرفته شده در بانک مقصد واریز می‌شود.

پنج دوره زمانی دیگر از ساعت نه صبح به بعد برای انجام انتقال وجه و خدمات اینترنت بانک پایا درنظر گرفته شده است که تمامی این دوره‌ها دوساعته بوده و انتقال وجه پایا به بانک مقصد نیز همانند موردهای طرح‌شده در دوره‌های قبلی از 30 دقیقه بعد از آخرین زمان پرداخت بوده و نهایتا 30 دقیقه نیز به طول می‌انجامد.

زمان فعالیت پایا در ایام تعطیل توجه به این نکته لازم است که در صورتی که انجام عملیات انتقال پایا همزمان با تعطیلات رسمی باشد، رسید وجه انتقالی به بانک مبدا در اولین روز کاری صورت می‌گیرد. در صورتی که زمان پرداخت انجام شده از حدود 20 دقیقه به آخرین زمان پاسخگویی پایا یعنی ساعت نوزده و پنجاه دقیقه عصر باشد به احتمال زیاد وجه انتقال یافته در روز بعد به حساب مقصد مورد نظر واریز می‌شود.

در این رابطه می‌توان به نحوه عملکرد پایا در روزهای پایانی اسفندماه و ایام نوروز اشاره کنیم. بر اساس ابلاغ صورت گرفته از سوی بانک مرکزی، در روز 28 اسفند و همچنین پنجم تا دهم فروردین این سامانه همانند روزهای عادی خدمات خود را به مشتریان ارایه کرد اما در بازه زمانی 29 اسفند تا چهارم فروردین و نیز 11 تا 13 فروردین مانند روزهای تعطیل فعال بود. از دیگر ویژگی‌های استفاده از پرداخت به روش پایا این است که بانک می‌تواند دستور پرداخت به تاریخ مؤثر آتی را از مشتری دریافت نموده و در تاریخ مؤثر آن را به «پایا» ارسال کند.

به نوشته بانکداری الکترونیک، نکته‌ای که توجه به آن حائز اهمیت است این است که حواله‌های بین‌بانکی پایا محدودیت جغرافیایی نداشته و در تهران و شهرستان ها و یا بین شهرهای مختلف کشور، در تاریخ سررسید، با یک سرعت مشخص ارسال می‌شوند و تمام مواردی که در بحث زمان طرح شده در حوزه شهرهای دیگر به غیر از تهران نیز به همین صورت است و حواله پایای صادره به تاریخ روز، ظرف همان روز برای واریز به حساب ذی نفع، به بانک مقصد ارسال می‌شود.

به این ترتیب با استفاده از انتقال وجه پایا مشتریان متقاضی استفاده از خدمات و سرویس‌های بین بانکی می‌توانند با کاهش میزان مراجعات حضوری به شعب بانکی و کاهش ترددهای درون‌شهری اقدامات واریز و انتقالات بانکی را در کمترین زمان و با به حداقل رساندن خطرات امنیتی انجام دهند.


► سامانه پرداخت اقساط تسهیلات متمرکز بانک ملت
آشنایی با سامانه پیگیری تراکنش های ناموفق (سیام) ◄

مطالب مرتبط
بنر