موبایل‌بانک در مشت اندروید

دوشنبه ، 8 دی 1399 ، 14:00
آمارهای منتشرشده حاکی از آن است که اندروید ۹۵ درصد سهم بازار موبایل را در اختیار دارد و در این میان گوشی‌های سامسونگ با ۵۶ درصد رهبر بازار اندروید هستند و پس از آن محصولات نوکیا با ۱۷ درصد، هوآوی با ۹ درصد، شیائومی با ۷ درصد و آنر با ۳ درصد رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند

صفورا اسماعیلی، کارشناس بانکداری الکترونیکی / یکی از ارزش‌های کلیدی صنعت بانکداری، بانکداری در هر زمان و هر مکان است که این مهم با درگاه‌های ارتباطی متنوع بانک‌ها و پشتیبانی ۲۴ساعته در اختیار کاربران قرار گرفته است؛ اما نه همه کاربران! همان‌طور که می‌دانیم ساختار تحریم‌ها در حوزه اپلیکیشن مانع دسترسی کاربران ایرانی آی‌اواس به اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ‌استور شده است.

بسیاری از استارت‌آپ‌های ایرانی در حوزه اپلیکیشن از همان ابتدا برای پاسخگویی به نیاز کاربران خود، راهکارهای امن و متناسب با شرایط جدید ارائه داده‌اند تا کاربران وفادار خود را در میانه راه رها نکنند و آنها را در مسیرهای صعب‌العبور تنها نگذارند. در این میان کاربران آی‌اواس اپ‌های بانکی برای استفاده از موبایل‌بانک خود باید یا از اپ‌استورهای ایرانی با پرداخت هزینه بالا و دریافت پشتیبانی ضعیف استفاده کنند یا به‌کلی عطای آن را به لقایش ببخشند. این اولین و آخرین مثال عینی برای نمایش فقدان شناخت نیازمندی‌های کاربران و عدم چابکی در پاسخگویی بانک‌ها به آن نیست و نخواهد بود.

آمارهای منتشرشده حاکی از آن است که اندروید ۹۵ درصد سهم بازار موبایل را در اختیار دارد و در این میان گوشی‌های سامسونگ با ۵۶ درصد رهبر بازار اندروید هستند و پس از آن محصولات نوکیا با ۱۷ درصد، هوآوی با ۹ درصد، شیائومی با ۷ درصد و آنر با ۳ درصد رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند و اپل با سیستم‌عامل آی‌اواس با ۵ درصد مقابل همه آنها قرار گرفته است؛ اما آیا می‌توان ۵ درصد از بازار با ۱۲ میلیون گوشی موبایل در سال را نادیده گرفت؟ ۵ درصد بازار که طبق تحلیل متخصصان در طبقه اجتماعی بالایی (A,A+,B) قرار دارند و نه لزوماً بلکه با احتمال بالایی، جزء گروه ارزش‌آفرین در تولید درآمد محسوب می‌شوند. آیا می‌توانیم بگوییم کاربران بانکی جذابیت کمتری از کاربران سایر استارت‌آپ‌ها دارند؟

دیری نیست که برنامه پیشرفته وب Progressive Web App(اپلیکیشن نسخه پیشرو) در دسترس کاربران قرار گرفته است تا کاربران بتوانند به‌راحتی و بدون تحریم از امکانات موبایل‌بانک‌شان استفاده کنند. اپلیکیشن‌های تحت وب با طراحی بر مبنای اصول اپلیکیشن موبایلی (mobile first) ظاهر و عملکردی کاملاً یکسان با نسخه اپلیکیشن‌های native دارند. این دریافت تجربه یکسان از سوی کاربران نقش بسزایی در حفظ یکپارچگی برند و به مرور زمان افزایش رضایت مشتریان بانکی خواهد داشت. از طریق نسخه پیشرو اپ (PWA) امکاناتی نظیر موارد زیر قابل دسترس است:

    استاندارد امنیتی: اهمیت مسئله امنیت در حفظ اطلاعات شخصی و مالی اشخاص بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ تمامی اطلاعات به‌صورت رمزنگاری‌شده و غیر قابل نفوذ است و کاربران می‌توانند با آسودگی از PWA استفاده کنند و تراکنش‌های بانکی خود را انجام دهند.
    به‌روزرسانی خودکار: به‌روزرسانی PWA به‌صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود و نیازی به دانلود و نصب مجدد نیست.
    امکان نصب نسخه روی گوشی: نصب روی گوشی و رفتاری کاملاً مشابه اپلیکیشن Native به‌صورت غیر قابل تشخیص از دیدگاه کاربران.
    امکان دسترسی آفلاین به صفحات: در صورت عدم اتصال به اینترنت امکان مشاهده صفحات برای کاربر وجود دارد.

علاوه بر این موارد، قابلیت ارسال push notification، دریافت موقعیت جغرافیایی کاربر و امکان به اشتراک گذاشتن نتیجه تراکنش همانند اپلیکیشن Native وجود دارد. البته باید اشاره کنیم استانداردهای امنیتی بالا و قابلیت ورود با اسکن اثرانگشت و تشخیص چهره در همه نسخه‌های پیشرو اپ یافت نمی‌شود و نسخه PWA مجموعه رادین برای اولین‌بار این امکانات را در اختیار کاربران و بانک‌ها قرار داده است تا گامی روبه‌جلو در راستای تعالی صنعت بانکداری و پاسخ به‌روز به نیازهای کاربران باشد.

منبع: راه پرداخت

► چگونه می‌توانیم بدهی پارک حاشیه‌ای خودروی خود را پرداخت کنیم؟
افزایش سرعت وکیفیت خدمات الکترونیکی بانک مسکن ◄

مطالب مرتبط

سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی دوبرابر شد


براساس بخشنامه بانک مرکزی، سقف برداشت از حساب‌های بانکی به صورت غیرحضوری ۲۰۰ میلیون تومان به صورت روزانه و یک میلیارد تومان به صورت ماهانه مجاز شد.


به گزارش «تابناک»، براساس بخشنامه بانک مرکزی، سقف برداشت از حساب‌های بانکی به صورت غیرحضوری ۲۰۰ میلیون تومان به صورت روزانه و یک میلیارد تومان به صورت ماهانه مجاز شد.

حداکثر تراکنش خرید از هر کارت بانکی و کلیه کارت‌های متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

بانک مرکزی در بخشنامه شماره ۲۲۸۴۸‏/۰۳ مورخ ۴‏/۰۲‏/۱۴۰۳ موارد زیر را به شبکه بانکی ابلاغ کرد:

پیرو بخشنامه شماره ۴۸۶‏/۰۳ مورخ ۰۵‏/۰۱‏/۱۴۰۳ معاون محترم فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی درخصوص افزایش سقف تراکنش‌خرید اشخاص حقیقی، به استحضار می‌رساند هیأت عامل بانک مرکزی در جلسه مورخ ۲۷‏/۱۲‏/۱۴۰۲ با استناد به اختیارات مقرر در ماده (۱۷) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مصوب شورای پول و اعتبار ابلاغی طی بخشنامه شماره ۳۳۹۴۴‏/۰۲ مورخ ۱۸‏/۰۲‏/۱۴۰۲ که طی آن افزایش آستانه‌های مقرر در دستورالعمل مذکور در حدود شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی به رئیس‌کل محترم بانک مرکزی تفویض شده است، با افزایش آستانه‌های مندرج در مواد (۸)، (۱۰) و (۱۲) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص، به شرح زیر موافقت نمود:


آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، از کلیه حساب‌های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر مؤسسه اعتباری، تا دو میلیارد ریال به صورت روزانه و ده میلیارد ریال به صورت ماهانه افزایش می‌یابد.


الزام به تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط و ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی روزانه اشخاص حقیقی از گروه حساب‌های غیرتجاری آن‌ها که تا زمان ابلاغ این بخشنامه برای مبالغ بالاتر از دو میلیارد ریال اعمال می‌گردید، از این پس برای مبالغ بالاتر از چهارمیلیاردریال ضرورت می‌یابد. هم‌چنین در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی مربوط به حساب‌های غیرتجاری اشخاص حقیقی با مبالغ بیشتر از دو میلیارد ریال تا چهارمیلیاردریال، گرچه ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه ضرورت ندارد، لیکن تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط، الزامی است.


حداکثر تراکنش خرید از هر کارت‌پرداخت و نیز کلیه کارت‌های پرداخت متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه مبلغ دو میلیارد ریال افزایش می‌یابد. کنترل آستانه مذکور در خصوص هر کارت بر عهده مؤسسه اعتباری صادرکننده کارت پرداخت است.


بانک‌ها موظفند، ضمن ایفاد نسخه اصلاحی دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص و نیز ارسال نسخه‌ای از «دستورالعمل نحوه اخذ مستندات موضوع تبصره ماده (۷)، تبصره (۲) ماده (۱۰) و تبصره ماده (۱۱) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص» که ماده (۴) آن با توجه به تغییرات فوق‌الاشاره مورد اصلاح قرار گرفته است، مراتب را با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۹۶ مورخ ۱۶‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۵‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۶ به تمامی واحدهای ذیربط آن مؤسسه اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.‏‏‏‏‏‏

بنر