بانک مرکزی کارمزد خدمات بانکی الکترونیکی و ریالی را پس از سه سال بروز کرد

دوشنبه ، 18 ارديبهشت 1402 ، 14:04

بانک مرکزی مدعی است نرخ‌های کارمزد خدمات بانکی نسبت به بهای تمام شده ارائه این خدمات، پایین‌تر است.


بانک مرکزی اعلام کرد باتوجه به تغییر سطح عمومی قیمت‌ها و شرایط کلان اقتصادی کشور، کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی را پس از سه سال بروزرسانی کرد. طبق تصمیم این نهاد از این پس پذیرندگان کارت در ازای خرید مشتریانشان باید کارمزد بدهند.


به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، این نهاد انواع و حداکثر میزان کارمزد خدمات بانکی را بروزرسانی و منتشر کرد.


بازنگری و تعدیل نرخ‌های کارمزد خدمات بانکی پس از سه سال از آخرین بخشنامه ابلاغی است. بانک مرکزی مدعی است این بروزرسانی مطابق با شرایط کلان اقتصادی و مقتضیات موجود کشور بوده، یعنی نرخ‌های کارمزد خدمات بانکی نسبت به بهای تمام شده ارائه این خدمات پایین‌تر و در برخی ردیف‌های کارمزدی نیز در مقایسه با ضوابط ابلاغی قبلی هیچ تغییری نکرده است.


براین اساس صدور انواع کارت مغناطیسی همچون کار خانواده، هدیه، و… حداکثر 3600 تومان کارمز دارد. کارمزد اعلام مانده کارت (بین بانکی) نیز حداکثر 144 تومان است.

بنابر جدول کارمزد منتشر شده، مبلغ 120 تومان برای تراکنش‌های تا سقف 600 هزار تومان و 0.0002 مبلغ تراکنش‌های بالاتر از 600هزار تومان از پذیرنده (فروشگاه) گرفته می‌شود و هیچ کارمزدی از دارنده کارت دریافت نخواهد شد.


این نهاد همچنین اعلام کرد فرآیند تعیین کارمزد جهت جبران و پوشش ارائه برخی دیگر از خدمات بانکی به‌صورت تدریجی انجام خواهد شد که جزئیات آن در آینده توسط واحدهای ذی‌ربط به شبکه بانکی کشور ابلاغ خواهد شد.


بانک مرکزی به منظور ایجاد فضای رقابتی بین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و ارائه خدمات مطلوب‌تر به آحاد جامعه، این امکان را به بانک یا مؤسسات اعتباری داده است تا برای تمامی مشتریان خود حداکثر تا 30 درصد، برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، مستمری بگیران و مددجویان کمیته امداد امام خمینی‌(ره) حداکثر تا 100 درصد و برای شرکت‌های دانش‌بنیان حداکثر تا 40 درصد مبالغ مندرج در جداول ابلاغی تخفیف دهند و نرخ‌های پایین‌تری را اعمال کنند.


این ضوابط از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجراء بوده و تاکید می شود مطالبه و دریافت هرگونه وجه دیگری تحت عنوان کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی خارج از مفاد بخشنامه های ابلاغی بانک مرکزی مجاز نیست.


نرخ جدید کارمزد خدمات ریالی و دیجیتالی بانک را می‌توانید از پیوست‌های مشخص شده، دانلود و مشاهده کنید.


► کارمزد کارتخوانهای بانکی صرف بدهی بانکها خواهد شد؟
صدور سپهرکارت‌های بانک صادرات ایران تسهیل شد ◄

مطالب مرتبط
بنر