تسهیلات قرض الحسنه به مستمری بگیران پرداخت می شود

چهارشنبه ، 16 مهر 1399 ، 17:34

علی شیرکانی با بیان اینکه چهار گروه مستمری بگیر داریم؛ مستمری بگیر ناشی از فوت که خانواده مستمری را دریافت می کنند، مستمری بگیر ناشی از بازنشستگی یا سالمندی، مستمری بگیر از کارافتادگی و مستمری بگیر ناشی از بازنشستگی پیش از موعد از این دسته هستند.

وی افزود: حدود ۶۰ هزار بازنشسته پیش از موعد داریم. در دوره‌های قبل افرادی که به سن ۷۰ سالگی رسیده و ۱۰ سال سابقه حق بیمه داشتند می‌توانستند تقاضای بازنشستگی کنند، اما براساس قانون برنامه ششم توسعه، سن و سابقه بازنشستگی پیش از موعد تغییر کرد و در نهایت به ۶۵ سال سن با ۱۵ سال سابقه حق بیمه رسید.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر درباره بارمالی ناشی از اجرای بازنشستگی پیش از موعد گفت: در قانون دیده شده که کل بار مالی موضوع را دولت در بودجه پیش بینی کند. امسال وضعیت به نسبت بهتر بود و دولت از محل هدفمندی یارانه ها منابعی را برای این امر پیش بینی کرد.

وی همچنین درباره پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مستمری بگیران گفت: پرداخت وام های سه میلیون تومانی از بهمن ماه شروع شده است و نیازی به مراجعه روستاییان به بانک ندارد. برآورد ما پرداخت ۱۵ هزار وام بود و امسال هم یک سهمیه جداگانه هم داشتیم.

شیرکانی افزود: اولویت اول مستمری بگیران با سابقه بیشتر مستمری بگیری هستند و به تدریج پیش می رویم. حدود ۱۱۴ هزار مستمری بگیر داریم.

شیرکانی در پاسخ به اینکه آیا این وام های اشتغال روستایی دارای پیوست بیمه ای هستند؟ گفت: با پیگیری های معاونت کار وزارت کار و دستورالعمل بانک مرکزی قرار است وام ها پیوست بیمه ای داشته باشند. یک و نیم میلیون بیمه شده در روستا داریم که با احتساب خانوارش پنج میلیون نفر می شوند و دولت خاطرش آسوده است که برای پنج میلیون نفر حداقل معیشتی را از نوع عزتمندش فراهم کرده است. کرامت انسانی وی حفظ می شود و از دسترنج خودش مستمری می گیرد و صدقه حساب نمی کند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر درباره احتساب خدمت سربازی در سوابق بیمه ای بیمه شدگان این صندوق نیز اظهار کرد: این امر نیازمند قانون است. این موضوع در آیین نامه اجرایی جدید صندوق که در دست اصلاح است، گنجانده شده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

► وام قرض‌الحسنه به چه مواردی تعلق می‌گیرد؟
خرید اقساطی کالا، با کالا کارت بانک مهر ایران ◄

مطالب مرتبط
بنر