توضیح عجیب بانک مرکزی درباره وام ازدواج

شنبه ، 20 فروردين 1401 ، 12:17

یکی از شروط بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج داشتن کارت پایان خدمت سربازی است. شرطی که بسیاری از بانک‌ها آن را تایید می‌کنند اما بانک مرکزی آن را دروغ ۱۳ فروردین می‌خواند. ماجرا چیست؟


به گزارش تجارت‌نیوز، قرار بود شرایط دریافت وام‌های خرد و وام ازدواج تسهیل شود و مردم برای دریافت وام‌های تا ۱۰۰ میلیون تومان حتی به ضامن هم نیاز نداشته باشند. اما حالا مشخص شده که بانک‌ها حتی برای پرداخت وام ازدواج هم شروط تازه وضع کرده‌اند.


یکی از مهم‌ترین و عجیب‌ترین شروط بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج، داشتن کارت پایان خدمت سربازی برای وام‌گیرندگان است. بسیاری از شعب بانکی اعلام می‌کنند که تنها در صورتی به زوج‌های جوان وام ازدواج می‌دهند که کارت پایان خدمت داشته باشند.


اگرچه پیگیری‌های تجارت‌نیوز این شرط را تایید می‌کند، اما بانک مرکزی می‌گوید چنین خبری صحت ندارد. مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی هم شرط داشتن کارت پایان خدمت برای گرفتن وام ازدواج را دروغ ۱۳ فروردین خوانده است.


دروغ ۱۳ فروردین بانک مرکزی

محمدنادعلی، مدیر کل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی در گفتگو با خبر ۲۱ صدا و سیما گفته بود شرط داشتن کارت پایان خدمت برای دریافت وام ازدواج دروغ ۱۳ فروردین است! تنها مدارک لازم برای دریافت وام ازدواج اصل سند اردواج به همراه کارت ملی و شناسنامه زوجین است.


اما هم پیگیری‌های میدانی تجارت‌نیوز و هم برنامه خبری ۲۱ نشان می‌دهد که داشتن کارت پایان خدمت جزو شروط اصلی پرداخت وام ازدواج است. مدیر یکی از شعب بانکی می‌گوید درست است که بسیاری ازبانک‌ها از متقاضیان وام ازدواج کارت پایان خدمت نمی‌خواهند. اما داشتن کارت پایان خدمت یکی از شروط اصلی است و ما هنگام پرداخت وام، به صورت آنلاین این موضوع را بررسی می‌کنیم و استعلام می‌گیریم که متقاضی دریافت وام کارت پایان خدمت دارد یا نه.


اما داشتن کارت پایان خدمت تنها شرط عجیب پرداخت وام ازدواج نیست. برخی از شعب شرط سپرده‌گذاری شش ماهه در بانک را هم اعلام می‌کنند و می‌گویند متقاضی باید ظرف شش ماه حداقل در بانک سپرده‌گذاری کند و در صورت داشتن معدل حساب بالا، می‌توانند برای دریافت وام اقدام کنند.


این شرایط نشان می‌دهد یا بانک‌ها از دستورات و قوانین بانک مرکزی سرپیچی می‌کنند یا اینکه بانک مرکزی در جریان نحوه پرداخت تسهیلات بانکی نیست. هر دو مورد نشان می‌دهد که بانک مرکزی نتوانسته وظایف نظارتی خود را به درستی انجام دهد و به جای بررسی و حل مشکل، آن را دروغ ۱۳ می‌خواند.


► جزئیات جدید درباره پرداخت وام‌های خُرد
شرایط و جزئیات چگونگی بهره‌مندی متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ◄

مطالب مرتبط
بنر