افزایش حملات سایبری به حسابهای بانکی الکترونیک(بخش پایانی)

چهارشنبه ، 2 دی 1394 ، 09:16

بانکی دات آی آر: طراح نرم افزار امنیتی کاسپرسکی(Kaspersky) اعلام کرده است که شمار تهدیدات سایبری در سال 2015 به بالاترین حد خود رسیده است. سال گذشته از هر سه رایانه یا تلفن همراه، یک دستگاه با این مشکل رو به رو بوده است. هکرها به طور خاص به داده های بانکداری الکترونیک شرکتها و یا افراد حمله می کنند. در ماه آگوست، یک شرکت کوچک سوییسی حدود یک میلیون یورو را در جریان یک معامله مالی که مورد حمله هکرها قرار گرفت از دست داد.

برای رترو کوئنیگ(Reto Koenig)، استاد علوم کاربردی دلیل دیگری برای احتیاط وجود دارد؛ چرا که ماشین حسابهای کوچک و نرم افزارهای تلفن همراه که اجازه اسکن کدرمزها را می دهند و همچنین اکثر راه هایی که ما برای دسترسی به حساب بانکی الکترونیک به کار می گیریم خطاپذیر هستند.

کوئنیگ می گوید: "حساب بانکی الکترونیک از دید الکترونیک امن است. برای اتصال به آنها ما از کانالهای اس.اس.ال (SSL) استفاده می کنیم که از امنیت برخوردارند. مشکل وقتی پیش می آید که اطلاعات به رایانه مشتری منتقل می شود و ما دیگر در اتصالهای امن نیستیم و چه یک رایانه باشد و چه یک تلفن همراه هوشمند، هکرها می توانند کنترل آن را به دست گیرند و اینجا است که خلا امنیتی وجود دارد.»

هیچ کدام از بانکهایی که ما با آنها تماس گرفتیم حاضر به پاسخگویی در برابر دوربین نبودند. بانکهای سوییسی در منشور عمومی شان به مشتریانشان در مورد مشکلات امنیتی مریوط به اینترنت هشدار می دهند. هشدارهایی که اغلب در صورت حمله سایبری مسئولیت را متوجه مشتری می داند.

مدیر انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در این باره می گوید: "مشتری به شکل مضاعف قربانی می شود. در ابتدا او قربانی کلاهبردار است و بعد هم او امکان دفاع از خودش را با توجه به منشور عمومی بانک ندارد. گاهی توافقاتی بین بانکها و مشتریان صورت می گیرد اما متاسفانه اغلب این توافقات مخفیانه هستند و محرمانه حفظ می شوند. در نتیجه ما نمی دانیم فرایند طی شده در این مورد چه بوده است، امری که در نهایت به ضرر مشتری است".

در یک مورد نادر که جزییاتش اعلام شد، مشتری ای که 1500 یورو را پس از هک شدن حساب بانکی الکترونیکش از دست داده بود توانست از بانک خسارت بگیرد. در سال 2012 هم یک مشتری با درخواست خسارت در مقابل دوربینهای تلویزیونی سر و صدای زیادی به پا کرد. برای جلوگیری از اینگونه جنجالها بانکها گاهی حاضر می شوند که خسارت بپردازند چرا که این موضوع برایشان حساس است و به وجهه موسسات مالی صدمه وارد می کند.

برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► تلفن هوشمند به جای عابربانک
افزایش حملات سایبری به حسابهای بانکی الکترونیک(بخش دوم) ◄

مطالب مرتبط
بنر