وقتی از بانکداری الکترونیک حرف می زنیم منظورمان چیست؟

شنبه ، 5 مرداد 1392 ، 06:57

 

استفاده از ابزارها و تکنولوژی های جدید جاذبه های فراوانی دارد وقتی از آنها استفاده می کنیم در خواهیم یافت که در گذشته چقدر به خودمان سختی می داده ایم ومثلا بعد از یکبار استفاده از آبمیوه گیری برقی کسی حاضر نیست با دست آبمیوه بگیرد.

به گزارش بانکی دات آی آر، بانکداری الکترونیک هم از این قانون پیروی می کند البته این سیستم در کشور ما با مشکلات فراوانی چون قطعی گاه و بیگاه شتاب،دستگاه های خودپرداز و... همراه است اما با وجود همه این مشکلات باز هم استفاده از این خدمات بهتر از شیوه های سنتی است.

اما وقتی حرف از بانکداری الکترونیک می زنیم دقیقا از چه چیزی حرف می زنیم؟

رقابت حساس و میلیمتری موجود بین بانک ها آنها را وادار می کند تا به بانکداری متمرکز متوسل شوند و تلاش کنند از راهکارهای آن بهره ببرند.

بانکداری متمرکز سنگ بنای بانکداری الکترونیک می باشد.در کنار آن استفاده از سیستم های کارت بانک،شعبه های بانکداری الکترونیک هم از دیگر خدمات پرطرفدار این حوزه به شمار می آیند.

موبایل بانک و اینترنت بانک هم از دیگر این راهکار ها به حساب می آیند. اما در این گزارش شما را با بخش از بانکداری الکترونیک آشنا می کنیم که کمتر مورد در ایران شناخته می شوند.

MasterCard

مستر کارت جهانی نام یک شرکت چند ملیتی است که دفتر مرکزی آن در نیویورک است. هدف این شرکت ایجاد تسهیلات لازم برای برقراری رابطه بین فروشندگان از یک سو و خریداران از سوی دیگر است. مستر کارت از سال 2006 شروع به کار کرده است؛ هرچند پیش از آن در قالب یک سازمان مالی به کارت‌های اعتباری 25 هزار موسسه مالی در جهان خدمات می‌داد. موسسات مالی که اقدام به صدور مستر کارت می‌کنند کارکردهای گوناگونی به آن اضافه کرده‌اند که این مساله باعث تنوع و تعدد کارکردهای آن شده است. امروز کالاهای بیشتر و بیشتری مشمول خرید با این کارت می‌شوند. علاوه بر این دارندگان این کارت می‌توانند برای رسیدگی به امور بیمه در طول سفر از این کارت استفاده کنند. در سال 2010 مستر کارت به کمک یک شرکت اینترنتی بازار آنلاینی راه‌اندازی کرده است که مجهز به پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز است و می‌تواند با دقت بالایی نیازهای مشتری را شناسایی کند و کالاهای مورد نظر مشتری را به او پیشنهاد کند. این فناوری با بررسی سلیقه‌ها و نیازهای مشتریان در فروشگاه‌های مختلف به یک الگوی رفتاری مشخص دست یافته و می‌تواند بر اساس همین الگو رفتار مشتری‌ها را در این بازار پیش‌بینی و نیاز آنها را برآورده کند.

PayPal

PayPal یک حساب امن آنلاین است که جزئیات حساب بانکی، کارت اعتباری یا نقدی مشتریان را محفوظ داشته و کمک می‌کند بدون نیاز به ارائه اطلاعات فوق، پرداخت‌های خود را انجام داده یا پولی به حساب آنها واریز شود. به این ترتیب مشتری هیچ نیازی ندارد که در هر بار خرید آنلاین، تمام اطلاعات حساب خود را وارد کند. سیستم پرداخت PayPal نخست برای تسهیل پرداخت‌های سایت eBay ایجاد شد ولی این شرکت توسط eBay خریداری گردید و در حال حاضر خدمات پرداخت الکترونیک خود نظیر ارسال پول با BlackBerry، iPhone و Android را روی هزاران سایت دیگر ارائه می‌کند.

معادل‌های فارسی PayPal پرداخت الکترونیکی غیرمستقیم یا حساب واسطه است. مهم‌ترین ویژگی این خدمت، تعریف کردن یک حساب واسطه ایمن بین خریدار و فروشنده است تا اطلاعات حساب بانکی یا کارت‌های اعتباری معمول خریدار در اختیار فروشنده قرار نگیرد. پرداخت غیر مستقیم به افراد امکان می‌دهد تا بدون افشای مشخصات کارت اعتباری یا اطلاعات بانکی یکدیگر نسبت به پرداخت پول اقدام کنند. این خدمت برای خریداران رایگان است و هزینه خدمات ارائه شده که مبلغی بین 2.9 تا 1.9 درصد مبلغ انتقالی است از فروشنده کسر می‌شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► در موزه قدیمی ترین بانک ایرانی چه خبر است؟/عکس
چطور باموبایل تان بدون نرم افزار از خدمات بانکی استفاده کنید؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر