در موزه قدیمی ترین بانک ایرانی چه خبر است؟/عکس

يكشنبه ، 6 مرداد 1392 ، 09:39

یکی از ارزشمند ترین موزه های سکه خاور میانه جایی در همین نزدیکی ما در پایتخت قراردارد. سال 1342 بود که مدیر عامل وقت بانک سپه تصمیم گرفت به منظور حفظ میراث فرهنگی کشور موزه ای تاسیس کند.

به گزارش بانکی دات آی آر، مجموعه های ارزشمند موزه بانک سپه ازقدیمی ترین دوران های تاریخ یعنی " لیدی ها" تا به امروز را در برمی گیرد.

هرکدام از این سکه ها بخشی از وقایع تاریخی کشور از آمدن و رفتن حکومت ها تا آنچه اقتصاد دانان هر عصر می اندیشیدند را به تصویر می کشد.

بخش های تاریخی ای که سکه هایشان در این موزه موجود می باشند عبارتند از: لیدی و جزایر یونانی،دوران هخامنشی، اسکندر و جانشینانش،اشکانیان،حکام محلی،ساسانیان،امویان،عباسیان،آل بویه، سامانیان، غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان،ایلخانان،تیموریان،صفویان،افشاریه، قاجاریه،پهلوی و سکه سایر ملل

موزه  سکه بانک سپه در روزهای زوج هر هفته (به استثنای ایام تعطیل) از ساعت 9 الی 15 به صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان می باشد.

آدرس موزه سکه:


تهران، میدان امام خمینی، جنب ساختمان ادارات مرکزی بانک سپه

در ادامه برخی از جالب ترین سکه های موجود دراین مجموعه را خواهید دید:

نمونه ای ازمسکوکات ایران مرکزی:
سیمین به نام سیکل یا شکل و زرین به نام دریک یا زریک که دارای تصویر کماندار پارسی با تیردان و کمان و گاهی اوقات نیزه و یا دشنه بصورت زانو بر زمین زده.

 

نمونه ای ازمسکوکات ساتراپها:
مانند داتام (فرمانروای کیلیکیه)- فرناباذ (فرمانروای فریگیه) ابرو کوماس (فرمانروای سینوپ) و... که تصویر فرمانروا بر روی مسکوکات و تصویر خدایان یونانی در پشت مسکوک قرار دارد.

 

نمونه ای ازمسکوکات امرای تابع هخامنشی:
مانند فینیقیه و قبرس و کاری و لیسی که جالبترین آنها متعلق به صیدا است که نقش کشتی جنگی در یک طرف و تصویر اردشیر سوم سوار بر گردونه‌یی در طرف دیگر.

 

نمونه ای از سکه های دوره ساسانیان
ضرب مسکوکات ساسانی از سال تاجگذاری اردشیر اول (224 میلادی) آغاز گردیده و در سال 652 میلادی که دوره سقوط سلسله ساسانی است پایان یافته است. در ضرب مسکوکات ساسانی بخصوص در اوایل آن دوران نسبت به تهیه سر سکه توجه خاصی مبذول گردید.

 

مسکوکات دوره عرب ساسانی مانند مسکوکات یزدگرد سوم است فقط با کلمات بسم‌الله- ربی- ربی‌الله در کنار مسکوک.

 

نمونه ای از سکه های دوران سامانیان

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► ابزارهای سياست پولی در ايران از نگاه بانک مرکزی
وقتی از بانکداری الکترونیک حرف می زنیم منظورمان چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر