ضرورت توجه به روش های شناسایی تقلب در بانکداری الکترونیک

پنجشنبه ، 31 مرداد 1392 ، 10:47

 

موسسات مالی و پولی به شدت به دنبال تسریع و سرعت عمل در شناخت فعالیت های کلاهبرداران و متقلبان می باشند. این امر به دلیل اثر مستقیم آن روی خدمت رسانی به مشتریان این موسسات کاهش هزینه های عملیاتی و باقی ماندن به عنوان یک ارائه دهنده خدمات مالی معتبر و قابل اطمینان است لذا به کارگیری تکنیک های شناسیایی تقلب به منظور جلوگیری از اقدامات متقلبانه در سیستم های بانکداری به خصوص سیستم های بانکداری الکترونیک اجتناب ناپذیر است.

عموما روش های شناسایی تقلب به دو دسته اصلی تشخیص ناهنجاری و تشخیص سو استفاده تقسیم می شوند. در روش تشخیص ناهنجاری تاریخچه رفتار مشتری به عنوان رفتار نرمال و عادی تلقی می شود هرگونه انحراف از این رفتار می تواند به عنوان یک ناهنجاری یا تقلب ثبت شود روش تشخیص سو استفاده بر رفتارهای خاص مشتری تمرکز دارد ودقیقارفتارهای شناخته شده ای را تقلب فرض می کند.

 

تقلب در بانکداری الکترونیک در بستر خدمات الکترونیک و به صورت برخط اتفاق می افتد و حاصل آن انتقال پول الکترونیکی از یک حساب به حساب دیگر به صورت نامشروع و غیرقانونی می باشد که به صورت غیر مستقیم خسارت های فراوانی را به بانک ها تحمیل می کند.

مدت هاست که روشهای سنتی تجزیه و تحلیل داده ها به عنوان یک روش برای تشخیص تقلب استفاده می شود این کار نیاز به تحقیقات پیچیده و وقت گیری دارد و نیازمند به کارگیری حوزه های مختلف دانش مانند مالی،اقتصادی ،روش های کسب و کار و مباحث قانونی است.


به مجموعه عملیات یا اقداماتی که بر اساس روش ها یا متدهایی سعی در کشف و شناسایی تقلهای صورت گرفته ویا در حال وقوع دارند شناسایی تقلب گفته می شود.
موسسات مالی و پولی به شدت به دنبال سرعت عمل در شناخت فعالیت های کلاهبرادران و متقلبین باشند این امر به دلیل اثر مستقیم آن روی خدمت رسانی به مشتریان این موسسات کاهش هزینه های عملیاتی و باقی ماند به عنوان یک ارائه دهند خدمات مالی معتبر و قابل اطمینان است.

برای این منظور روش های بسیار پیچیده و تخصصی بکار می رود که در این مقاله قصد پرداختن به آنها را نداریم بلکه آنچه قرار است برآن تاکید شود اهمیت توجه هرچه بیشتر به مقوله امنیت است که مدت ها به صورت جدی به آن پرداخته نمی شد.

خوشبختانه هرکدام از بانک ها سیستم های امنیتی و تخصصی خاص خودشان را طراحی کرده و مشغول بررسی مو شکافانه فعالیت مجموعه زیر نظرشان هستند.

در مرحله نخست هرمشتری خود مسئول حفظ اطلاعات و معلومات خویش است پس از آن این بانک است که موظف است سیستم امنیتی قابل توجه و پیگیر داشته باشد تا از اموال مشتریانش بهترین محافظت را به عمل آورد.

رشد روز افزون خدمات مالی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری به صورت الکترونیک در سطح کشور و افزایش ضریب نفوذاستفاده کاربران از خدمات بانکداری الکترونیک رویکرد کلاهبرداران و متقلبان به سمت بانکداری الکترونیک رو به افزایش است. بدین ترتیب در صورت عدم به کارگیری سازوکارهای تشخیص و جلوگیری از تقلب باید شاهد افزایش آمار تقلب ها در فضای بانکداری الکترونیک باشیم.


باتوجه به تجربه کشورهای توسعه یافته در این خصوص سرمایه گذاری در این بخش و الزام بانک ها و موسسات مالی و اعتباری توسط بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار اصلی در این  زمینه در سطح کشور بسیار ضروری به نظر می رسد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► بیوگرافی کامل رئیس کل جدید بانک مرکزی
سامانه های نوبت دهی چطور به کمک بانک ها آمد ◄

مطالب مرتبط
بنر