دستگاه خراب است!!!

يكشنبه ، 14 مهر 1392 ، 10:03

در فروشگاه‌های دارای دستگاه POS یا همان پایانه‌های فروشگاهی که گام می‌گذاری این ترس با تو همراه است که آیا از کارت همراهت برای خرید می‌توانی استفاده کنی یا نه!!!!

دلایل فراوانی برای این دلهره وجود دارد؛ دلایلی که در زمان های مختلف، کم و زیاد نیز افزوده می شود. همین چند وقت پیش بود که  برخی از فروشگاه ها پس از مواجه شدن با کندی سرعت عمل این دستگاه ها و برخی نیز با شنیدن شایعه رصد شدن میزان واریز این دستگاه ها از سوی سازمان امور مالیاتی، دستگاه های خود را جمع  کردند.

بگذریم از اینکه همان فروشگاه ها پس از مدتی با کم شدن مشتریان و اطمینان از عدم ارتباط این دستگاه ها به سازمان امور مالیاتی به استفاده مجدد از آن روی آوردند.

مشکل همچنان باقی اما همان کندی سرعت و قطعی هر از چند گاهی دستگاه‌هاست که از نظر دارندگان کارت و صاحبان دستگاه های کارتخوان، مقصر آن بانک ها هستند. غافل از آنکه ارائه سرویس های خدمات الکترونیک بانکی توسط شرکت هایی انجام می پذیرد که اغلب مردم و پذیرندگان از وجود آنها بی اطلاعند و صرفا نام بانکی را که بر دستگاه POS حک شده می شناسند.

این شرکت ها که در عرف بانکداری الکترونیکی به آنها PSP می گویند در واقع مسئولیت تهیه و توزیع دستگاه های پوز یا همان کارتخوان ها را بر عهده دارند. این شرکت ها واسطه میان بانک ها و فروشگاه های دارای دستگاه های کارتخوان هستند.

اخیراً نیز ضلع سومی به این دو اضافه شده که همان شرکت شاپرک است. از انجایی که برخی شرکت های پی اس پی در چند سال اخیر دچار مشکلاتی در ارائه خدمات و حفظ امنیت اطلاعات مشتریان بانک ها شدند، بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر شبکه بانکی کشور، شرکت شاپرک را راه اندازی کرد و این شرکت مأمور نظارت بر عملکرد پی اس پی ها شد البته در تمامی زمینه ها.

بنابراین در مواجهه و تحلیل مشکلات موجود در مسیر استفاده از دستگاه های کارت خوان باید مجموعه ای از عوامل را مورد بررسی قرار داد؛ زیرساخت بانک‌ها، خدمات پی اس پی ها، زیرساخت های الکترونیکی کشور و..... اما آنچه در عمل شاهد آن هستیم این است که کابران این سیستم اعم از دارندگان کارت های بانکی و دارندگان دستگاه های کارتخوان، تنها بانکی را که آرم بانک روی آن نصب شده، مقصر می دانند.

علاوه بر این متولی امر را بانک مرکزی می دانند و امیدوارند که این بانک پا به عرصه گذاشته و مشکلات را برطرف کند.

به نظر می رسد تنها بانک مرکزی بتواند به شرکت های پی اس پی فشار وارد کرده و آنها را ملزم به بهبود خدماتشان کند.

همین چند وقت پیش بود که اطلاعات کارت تعدادی از مشتریان بانک ها در اینترنت منتشر شد و معلوم شد از یکی از همین شرکت ها درز کرده است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► آشنایی با مفاهیم مهم ترین اصطلاحات بانکی
وقتی رئیس همه چیز است! ◄

مطالب مرتبط
بنر