هیچ شرکتی نمی تواند سوء اثر چک را حذف کند

چهارشنبه ، 30 بهمن 1392 ، 14:36

 

مدت هاست برخی افراد سود جود با درج آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار مدعی هستند که در اضای دریافت وجه سوء اثرچک های شما را برطرف می کنند.

به گزارش بانکی دات آی آر، بانک مرکزی بارها و بارها اعلام کرده که رفع سوء اثر چک تنها از طریق مراجعه خود شخص به شعب بانک ها امکان پذیر است. مساله ای که برخی ها سعی دارند آن را نادیده بگیرند.

بنا به اعلام بانک مرکزی کلیه امور مربوط به رفع سوءاثر از چکهای برگشتی اشخاص از طریق شعب و واحدهای تابعه بانکها و به صور ذیل امکان پذیر خوهد بود:

لازم به ذکر است بانک مرکزی با ارائه طرح های مختلفی از اعتبارسنجی گرفته تا ارائه دسته چک های رنگی در فکر رفع معزل چک های برگشتی است. وعده ای که مدت هاست محقق نشده است.

تامین موجودی:

براین اساس مشتری باید مبلغ کسری موجودی را به حساب جاری خود واریز کرده و پس از دریافت مبلغ توسط ذی‌نفع چک بانک نسبت به رفع سوء‌اثر از سابقه‌ی چک برگشتی اقدام می‌کند.

ارائه لاشه چک برگشتی: مشتری باید لاشه چک برگشتی را به بانک ارائه کند که در قبال آن بانک مبدا به مشتری رسید ارائه می‌دهد.

ارائه رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع چک به بانک:در صورت عدم ارائه لاشه چک برگشتی به بانک بنا به دلایلی نظیر مفقود‌شدن، به سرقت‌رفتن و سوختن، ذی‌نفع چک (شخصی که گواهینامه عدم پرداخت وجه چک به نام او صادر شده است) می‌تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمی رضایت خود را اعلام کرده و بانک با دریافت رضایت‌نامه نسبت به رفع سوء‌اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام کند.

البته تبصره‌ای وجود دارد که براساس آن چنانچه ذی‌نفع چک شخص حقوقی دولتی و یا نهاد عمومی غیردولتی باشد می‌تواند با ارائه‌ی نامه رسمی رضایت خود را اعلام کرده و بانک با دریافت رضایت‌نامه نسبت به رفع سوء‌اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام کند.

واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود نمودن آن به مدت 24 ماه:

در صورتی که ارائه‌ی لاشه چک و یا رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع به بانک امکان‌پذیر نباشد، مشروط به این‌که حساب جاری مشتری نزد شعبه مفتوح و توسط مراجع قضایی مسدود نشده باشد، مشتری می‌تواند با واریز معادل کسری موجودی به حساب جاری خود درخواست مسدود‌شدن وجه را برای پرداخت چک برگشتی ذیربط تا زمان تعیین تکلیف قطعی چک برگشتی و یا حداکثر به مدت 24 ماه به بانک ارائه و سپس بانک نسبت به رفع سوء‌اثر از سابقه‌ی چک برگشتی اقدام می‌کند.در این شرایط بانک موظف است ظرف پنج روز کاری طی نامه‌ای تامین وجه چک را به اطلاع شخصی که گواهینامه عدم پرداخت را به نام او صادر شده است برای مراجعه به بانک و دریافت وجه چک برساند.

ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی:

در صورت عدم اقدام مشتری نسبت به رفع سوء‌اثر سابقه‌ی هرچک برگشتی صرفا پس از انقضا مدت هفت سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت آن به صورت خودکار از سامانه‌ی اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوء‌اثر می‌گردد. در صورتی که مشتری طی مدت 10 روز کاری پس از برگشت چک اقدام به تامین کسری موجودی حساب جاری یا ارائه‌ی لاشه‌ چک یا رضایت‌نامه محضری از ذی‌نفع نکند، بانک موظف است اطلاعات مربوط به گواهینامه عدم پرداخت را به سامانه‌ی اطلاعاتی بانک مرکزی ارسال کند.

هم‌چنین بانک مکلف است بنا به درخواست مشتری و به منظور آگاهی وی از سوابق چک‌های برگشتی خود در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی اقدام به ارائه‌ی صورت کامل تعداد و مشخصات چک‌های برگشتی وی با درج تاریخ برگشت چک کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► افزایش کارت های بانکی خوب، بد ،زشت ؟
انواع شعب بانک ها در ایران ◄

مطالب مرتبط
بنر