دو اقدام شجاعانه بانک مرکزی در بازار ارز

يكشنبه ، 3 شهریور 1398 ، 09:13
راه اندازی بازار متشکل ارزی که می تواند شرایط را برای تک نرخی کردن ارز فراهم کند از اقدامات خوب بانک مرکزی است که می تواند این بازار را با تعادل روبرو کند.

کارشناسان اقتصادی بالاتفاق راه اندازی بازار متشکل ارزی را یک اتفاق مثبت برای این بازار و برای کل اقتصاد کشور می دانند و معتقدند این بازار می تواند بسیاری از مشکلات بازار ارز را در بخش اسکناس برطرف کرده و شرایط را برای ثبات در این بازار فراهم سازد.

برخی نیز معتقدند دولت و بانک مرکزی باید علاوه بر نظارت مستمر، ضمانت های اجرایی برای فعالیت این بازار را فراهم سازد. به علاوه چون بازار شفاف است فساد در ان به حداقل ممکن می رسد. بر این اساس در این که لازمه تثبیت بازار ارز در شرایط کنونی راه اندازی بازار متشکل ارزی است شکی نیست.

این موضوع آنطور که رییس کل اسبق بانک مرکزی می گوید می تواند ضامن حسن اجرای تک نرخی شدن قیمت ارز در بازار شود. طهماسب مظاهری معتقد است با توجه به تدابیر و سیاست های که بانک مرکزی در طی چند وقت اخیر دنبال کرده است، روند تحولات در حوزه ارز کشور در حال حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز است.

بررسی های اگزیم نیوز از بازار ارز نشان می دهد در مدت دو ماه گذشته بهای دلار از رقم 15 هزار و 700 تومان در اردیبهشت ماه به 11 هزار و 600 تومان در پایان هفته قبل رسیده و این میزان افت قابل توجه ناشی از سیاست های درست بانک مرکزی در این مدت بوده است که تصمیم به راه اندازی بازار متشکل ارزی یکی از همین تصمیم ها است.

در این بین کاهش قیمت ارز نیمایی نیز اتفاق دیگری است که از یک ماه پیش آغاز شده و ادامه دارد. این دو موضوع نشان می دهد به احتمال زیاد دولت بعد از راه اندازی بازار متشکل ارزی ارز را تک نرخی کند. به این ترتیب شرایط در بازار ارز به خوبی پیش می رود و پیش بینی ها نیز از کاهش قابل توجه قیمت ها حکایت دارند.

برخی کارشناسان پا را از پیش بینی های خوشبینانه فراتر گذاشته و معتقدند دلار به 7هزار تومان نیز می رسد. در این رابطه مظاهری معتقد است هنوز با تحقق موضوع تک نرخی ارز فاصله داریم.

مظاهری تاکید دارد: اگر رییس بانک مرکزی روند اصلاحی در مورد قیمت ارز در بازار را همچنان دنبال کند و رییس جمهور نیز از تاکید خود بر لزوم وجود ارز 4 هزار و دویست تومان دست بردارد، می توانیم با شتاب بیشتری به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم.

این کارشناس مسائل بانکی همچنین با حمایت از ایجاد بازار متشکل ارزی در کشور خاطرنشان کرد: این بازار می تواند ضامن حسن اجرای تک نرخی شدن ارز در کشور شود.

مظاهری با بیان این که ضروری است این بازار در شرایط مناسبی ایجاد شود و تمام قواعد لازم در این زمینه در نظر گرفته شود، گفت: اگر در کنار کنترل قیمت ارز، نرخ نقدینگی در کشور نیز کاهش پیدا کند و به حدودی ۱۵ درصد در سال برسد می توانیم شاهد آرامش کامل بازار باشیم.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان این که بانک مرکزی با تدبیر خود، تقاضای مازاد ارز را در بازار کنترل نمود، تاکید کرد: آرامش در بازار به معنای عدم افزایش نرخ ارز نیست و ممکن است که افزایشی هم صورت بگیرد ولی این افزایش به صورت تدریجی و متناسب با ظرفیت اقتصادی کشور خواهد بود.

وی افزود: تشکیل بازار متشکل ارزی، حلقه دوم بعد از اصلاح نرخ ها است. بانک مرکزی در اصلاحات ارزی یک قدم شجاعانه و جدی برداشته اند و به سمت تک نرخی کردن حرکت کرده اند و بازار متشکل ارزی می تواند ابزار کنترلی و پیش بینی برای این نظام ارزی باشد که شکل پیدا کرده است.

وی خاطر نشان شد: مزیت اصلی بازار متشکل ارزی این می تواند باشد که بانک مرکزی و سیاست گذاران ارزی با یک دید رو به جلو و پیش بینی نسبت به تحولاتی که روی نرخ ارز می تواند در یک، دو روز و یا یک هفته آینده شکل بگیرد، بازار را رصد کنند و قبل از اینکه هر اتفاقی در بازار بیفتد و نوساناتی در بازار به وجود بیاید با آمار گیری و گرفتن شاخص هایش، آن را تشخیص دهند و برای مقابله با نوسانات غیر متبوع تدبیر اتخاذ کنند.

► طرح «طراوت» بانک صادرات ایران تاکنون چهار هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان اعتبار در بخش رونق تولید ایجاد کرده است
پرداخت 277 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به آسیب دیدگان سیل 21 استان ◄

مطالب مرتبط
بنر