استقرار اولین زیرسیستم‌های بانکداری متمرکز

يكشنبه ، 12 آبان 1398 ، 13:29
مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن اعلام کرد: در راستای استقرار سامانه بانکداری متمرکز، زیرسیستم «عقود مشارکت مدنی» از سامانه بانکداری متمرکز در شعبه مرکزی تهران راه‌اندازی شد.

ساسان شیردل در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با اشاره به اینکه استقرار سامانه بانکداری متمرکز (Core Banking) یکی از برنامه‌های اولویت‌دار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن در سال جاری است، اظهار کرد: نظام بانکداری متمرکز بانک مسکن به تدریج در حال بالغ شدن است و استقرار زیرسیستم‌های مربوطه آغاز شده و طی ماه‌های آینده به صورت مرحله‌ای تکمیل خواهد شد.

شیردل خاطرنشان کرد: تنوع‌بخشی به خدمات بانکی نظیر کارت به کار (انتقال وجه)، الکترونیکی شدن فرآیندهای ارایه خدمات به مشتریان، یکپارچگی اطلاعات و نیز جلوگیری از تعدد سیستم‌ها از جمله نتایج استقرار کامل نظام بانکداری متمرکز است که به مرور در بانک مسکن مشهود خواهد شد.

وی یکی از نخستین زیرسیستم‌های بانکداری متمرکز که اکنون در شعب مستقر شده را زیرسیستم عقود مشارکت مدنی که مربوط به پرداخت تسهیلات ساخت است، عنوان و اظهار کرد: در این ارتباط پس از انجام اقداماتی از قبیل آماده‌سازی محیط استقرار و برقراری ارتباط با شبکه عملیاتی شعب و سامانه‌های پیرامونی بانک، آموزش کاربری سیستم مشارکت مدنی جدید به کاربران آن نظیر کارکنان اعتبارات و حسابداری صورت گرفت. همچنین انتقال اطلاعات از سیستم مشارکت مدنی قدیمی به سیستم مشارکت مدنی جدید پس از انجام اصلاحات لازم انجام شد و از ابتدای شهریور ماه امسال تمام فعالیت‌های شعب در بخش عقود مشارکتی در این سامانه در حال انجام است.

به گفته مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن ، طی هفته‌های اخیر با همکاری اداره کل آموزش، کاربران ارشد در مدیریت‌های شعب استان‌های تهران و البرز با حضور در یک دوره پنج روزه آموزش لازم برای کاربری این زیرسیستم را فراگرفته‌اند و در فاز بعدی قرار است به زودی آموزش کاربران تمام شعب مدیریت‌های مذکور توسط کاربران ارشد آموزش دیده، در آن مدیریت‌ها انجام شود.
وی با بیان اینکه در گام بعدی، طی روزهای نخست مهرماه اطلاعات موجود در سیستم مشارکت مدنی قدیمی مربوط به چهار شعبه منتخب تهران که از تنوع زیادی از قراردادهای مشارکت مدنی برخوردارند، شامل شعب توحید، میرداماد، کریم خان و شهدای تهران به سیستم مشارکت جدید منتقل شده‌اند، افزود: با توجه به تنوع بالای قراردادهای مشارکتی موجود در این چهار شعبه، در گام بعدی ارزیابی دقیق‌تری از عملکرد نرم‌افزار صورت خواهد گرفت.

شیردل یادآور شد: در مرحله بعد راه‌اندازی سامانه جدید قراردادهای مشارکت مدنی در تمام شعب مدیریت‌های شعب استان تهران و استان البرز انجام خواهد شد و به موازات آن برنامه‌ریزی برای آموزش کاربران ارشد معرفی شده از مدیریت‌های شعب تمام استان‌های کشور انجام می‌شود تا پس از آن، ‌آموزش کاربران همه شعب توسط کاربران ارشد آموزش‌دیده دنبال شود.

وی با بیان اینکه طراحی سیستم مشارکت مدنی جدید بر مبنای آخرین دستورالعمل‌های بانک مسکن صورت گرفته و به واسطه الزام سیستم به ثبت دقیق تمام اطلاعات و سوابق مورد نیاز، سیستم جدید به صورت حداکثری محاسبات و کنترل‌های مورد نیاز را انجام می‌دهد، اظهار کرد: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند فرآیند استقرار سیستم مشارکت مدنی جدید در شعب را کند کند، احتمال وجود پرونده‌های غیر سیستمی، مغایرت در محاسبات، وجود اطلاعات ناقص و در برخی موارد عدم وجود اطلاعات و سوابق دقیق از پرونده‌های قدیمی و همچنین نیاز به انجام اصلاحات قبل از اجرای فرآیند انتقال اطلاعات است که با پیگیری و اهتمام کارکنان شعب، این مرحله نیز با کیفیت مورد انتظار انجام خواهد شد و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن در این خصوص، اصلاح اطلاعات طبق سیستم جدید در مهلت مقرر اجرا خواهد شد.

شیردل همچنین از راه‌اندازی سامانه مربوط به انواع سپرده های صندوق پس‌انداز مسکن در قالب سیستم سپرده‌های متمرکز خبر داد و اظهار کرد: با توسعه سپرده‌های صندوق پس‌انداز مسکن، صندوق پس‌انداز مسکن جوانان و صندوق پس‌انداز مسکن یکم در سیستم سپرده‌های متمرکز، شرایط برای ارایه خدمات به این سپرده‌ها در شبکه شتاب فراهم شده و قابلیت افتتاح سپرده‌های مذکور در سیستم سپرده‌های متمرکز از هشتم مهر ماه امسال برای تمام شعب میسر شده است.

مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن همچنین از راه‌اندازی سیستم ارزی متمرکز بانک مسکن خبر داد و گفت: زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز در این خصوص تامین شده و در حال حاضر مراحل نصب و راه‌اندازی سیستم ارزی متمرکز در مرکز داده اصلی بانک به پایان رسیده است.

به گفته وی، مرحله ورود اطلاعات پایه جهت بهره‌برداری از این سامانه توسط واحدهای ارزی بانک نیز طی شده و آموزش لازم به مدیریت‌های شعب سه استان تهران، البرز و اصفهان ارایه شده است.

شیردل افزود: به این ترتیب از مهرماه سال جاری با هماهنگی و همکاری اداره کل امور بین‌‌الملل بانک مسکن، شاهد راه‌اندازی پایلوت سیستم ارزی متمرکز در شعبه میرداماد تهران هستیم.
مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن وعده داد در خصوص راه اندازی سایر محصولات مربوط به استقرار نظام بانکداری متمرکز، به زودی اخبار تازه‌ای منتشر خواهد شد.

► سرویس‌های پرکاربرد بخش «خدمات بدون کارت» بانک سرمایه
فرایند اعتباری بانک کشاورزی سیستمی خواهد شد ◄

مطالب مرتبط
بنر