راهكارهای تامين مالی بخش حقيقی اقتصاد توسط شبكه بانكی كشور

چهارشنبه ، 30 بهمن 1398 ، 13:01
رییس اداره کل پژوهش و مدیریت ریسک بانک توسعه صادرات ایران می گوید: تامین مالی زنجیره تامین موجب مديريت مناسب كسر يا مازاد وجوه و نقدينگي، تامين مؤثر سرمايه ‌در گردش در طول زنجيره و استحكام رابطه فروشنده و خریدار می شود.

رئیس اداره پژوهش و مدیریت ریسک بانک توسعه صادرات ایران در نشست تخصصی این همایش تحت عنوان ساز و کار تامین مالی حقیقی اقتصاد توسط بانک ها مشکلات موجود در تامين مالي بانکي را بر شمرد و گفت: نبود سيستم جامع  يكپارچه بانكي كه منجر به  بروز مشكل در اعتبارسنجي مشتريان  و عدم نظارت مناسب بانك مركزي برنحوه  تخصيص منابع بانكي  مي گردد.

مرضیه فولادی افزود: نبود تنوع ابزارهاي تجهيز منابع بانك‌ها، كاهش دسترسي بانکها به منابع ارزي، هزينه بالاي تجهيز منابع و سود تسهيلات تعيين شده و طولاني شدن فرايند تامين مالي به‌دليل الزام به رعايت بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها متعدد نهادهاي ناظر و افزايش هزينه و زمان معاملات و مراودات از عمده ترین چالش های تامین مالی بانکی به شمار می رود.

 وی خاطر نشان کرد: شبكه بانكي در تامين مالي بخش حقيقي اقتصاد با تهدید هایی مواجه است  از جمله بازگشت تحریم‌ها و تشدید بحران بانکی که تاثير آن بر شبكه بانكي را متاثر کرده و باعث افزايش مخاطره در  حوزه منابع بانك‌ها می شود.

 فولادی اضافع کرد: از دیگر تهدید های  تحریم های بین المللی، تاثير روي ريسك اعتباري و افزايش هزينه‌ها، كاهش اعتماد فروشندگان بين‌المللي به سيستم بانكي و  تحميل هزينه‌هاي تامين مالي است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز رئیس اداره پژوهش و مدیریت ریسک بانک توسعه صادرات ایران،  بحران مطالبات معوق در نظام بانکی کشور، تخصیص تسهیلات به بخش‌های غیرمولد اقتصاد و کیفیت پایین تامین مالی اقتصاد توسط بانک‌ها (و بازار سرمایه با وجود نقش اندک آن) به دلیل نبود شفافیت و نظام حقوقی پیشرفته را از دیگر مخاطرات تامین مالی بانکی دانست وی اظهار داشت:  از سوی دیگر مشكلات ناشي از تغييرات سريع قوانين و مقررات ارزي در اثر تغيير سياست‌هاي ارزي ، سود بالاي تسهيلات و عدم توان بخش توليدي اقتصاد در بازپرداخت تسهيلات و خلاء ساختار مناسب ديجيتال بر نحوه تجميع و تخصيص منابع مالي نظام بانكي يكپارچه، تامین مالی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

این مقام مسئول در ادامه این نشست به راهكار مقابله با چالش فراروي تامين مالي بخش حقيقي اقتصاد پرداخت و گفت: بكارگيري شيوه‌هاي نوين تامين مالي در جهت مقاومتي کردن اقتصاد از جمله تامين مالي زنجيره ارزش توليد، تامين مالي جمعي در مورد پروژه‌هاي مربوط به كسب‌وكارهاي كوچك و دانش‌بنيان با مشاركت فين‌تك‌ها و تامين مالي غيرمستقيم از طريق شبكه‌سازي بين شركت‌هاي بزرگ و كوچك و متوسط و دانش‌بنيان (كاهش نياز به منابع بانك) ضروری است.

 وی استفاده از روش PPP ( مشارکت بخش خصوصي و دولتي) در راستاي حمايت از بخش حقيقي اقتصاد را راهکاری مفید دانست و گفت: اعتبارسنجي دقيق مشتريان و سيستم نظارت جامع بين بانکي بر تسهيلات اعطايي و محل مصرف نیز می تواند در این مسیر راهگشا باشد.


مرضیه فولادی از عمده مزاياي تامين مالي زنجيره تامين را كاهش هزينه‌هاي مالي در طول زنجيره عنوان کرد و گفت:  تامین مالی زنجیره تامین موجب مديريت مناسب كسر يا مازاد وجوه و نقدينگي، تامين مؤثر سرمايه ‌در گردش در طول زنجيره  و استحكام رابطه فروشنده و خریدار می شود.

وی همچنین گفت: اطمينان از محل مصرف منابع تخصيص داده شده (تسهيلات پرداختي) و در نتيجه ايجاد بستر مناسب براي نظارت قوي‌تر، کنترل حجم و خلق پول توسط نظام بانكي و كاهش ريسك بانك در صورت تامين مالي در بستر تكنولوژيكي مناسب و مطمئن از دیگر مزایای تامین مالی زنجیره تامین به شمار می روند.

رئیس اداره پژوهش و مدیریت ریسک بانک توسعه صادرات ایران در ادامه به تشریح مزاياي تامين مالي جمعي در مورد پروژه‌هاي شركت‌هاي دانش‌بنيان، فناور، كوچك و متوسط با استفاده از ظرفيت فين‌تك‌ها پرداخت و گفت:  این رویه باعث اطمينان مجري از تأمين مالي پروژه خود در زمان‌هاي مورد نياز و سرمايه‌گذاريِ بدون ريسکِ سرمايه‌گذران با اخذ ضمانت بانك، تامين مالي از محل پول در دسترس بخش خصوصي و در نتيجه کنترل حجم پول وحمايت از بخش‌هاي پيشرو اقتصاد در جهان امروز ( شرکت‌هاي دانش بنيان و فناور) می شود و نتیجه ارزشمند حمايت از کسب و کارهاي کوچک و زودبازده، افزايش اشتغال خواهد بود.

فولادی تامين مالي به روش PPP (مشاركت بخش خصوصي و عمومي) را تشریح کرد و گفت: تامين مالي کالاها و خدمات عمومي، پذيرش مسئوليت و ريسک پروژه از جانب بخش خصوصي، کنترل رشد حجم نقدينگي و در نتيجه کنترل تورم و کاهش مشکل کسري بودجه دولت از مزیت های مهم این روش تامین مالی است.

 وی طرح اوراق گام را یکی ازطرح های موثر بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید دانست و گفت:  در اين طرح كه اخيرا توسط بانك مركزي پيشنهاد شده به جاي اخذ تسهيلات از بانک‌ها براي تامين سرمايه درگردش، بر ضمانت و اعتبار بانک‌ها تکيه مي‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع نظام بانکی در خدمت تولید، صبح امروز بیست و نهم بهمن ماه در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. علئالناصر همتی رئیس بانک مرکزی و تنی چند از مدیران ارشد نظام بانکی در این همایش حضور داشتند.

 مریم خورشیدی

► از بانک سامان در جشنواره «بانک محبوب من» حمایت کنید
نظام بانکی در خدمت رونق تولید است ◄

مطالب مرتبط
بنر