یک خبر خوش برای دارندگان چک های برگشتی

دوشنبه ، 26 اسفند 1398 ، 10:34
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هر فردی که از اول اسفند تا آخر اردیبهشت چک برگشتی داشته باشد، از دریافت خدمات بانکی محروم نمی‌شود، گفت: از زمان برگشت چک، تا ۳ ماه به فرد خدمات ارایه می‌شود.


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هر فردی که از اول اسفند تا آخر اردیبهشت چک برگشتی داشته باشد، از دریافت خدمات بانکی محروم نمی‌شود، گفت: از زمان برگشت چک، تا ۳ ماه به فرد خدمات ارایه می‌شود.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی‌های اقتصادی، گفت: سیستم بانکی در شرایط کنونی، بیشترین نقش را در کمک به اقتصاد کشور دارد که بر این اساس، در جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، بحث‌های مختلفی مطرح شد که بر مبنای آن، آن دسته از فعالان اقتصادی که چک بانکی آنها برگشت بخورد، از دریافت خدمات بانکی محروم نخواهند شد.

رئیس کل بانک مرکزی در توضیح این تصمیم افزود: بر اساس قانون، هر فردی که چک بانکی وی برگشت بخورد، از خدمات بانکی محروم می‌شود ولی امروز از رئیس جمهور درخواست کردیم تا این مهلت داده شود تا کسانی که در فاصله اول اسفند تا آخر اردیبهشت ۹۹، چک برگشتی دارند، بتوانند از خدمات بانکی بهره گیرند؛ البته رابطه حقوقی که بین صادرکننده چک و ذی نفع وجود دارد، سر جای خود باقی خواهد ماند؛ اما شرط محرومیت از خدمات بانکی را حذف خواهیم کرد تا از زمانی که چک یک فرد برگشت بخورد، تا سه ماه می‌تواند از خدمات بانکی استفاده کند و سایر محرومیت‌های قانونی شامل حال وی نخواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، ۱۰ رسته کسب و کار تعیین شده بود که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، بنابراین این افراد می‌تواند سه قسط اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ را پرداخت نکنند؛ ضمن اینکه مردمی که کسب و کار آنها مشمول این ده گروه بوده، آسیب دیده و نتوانستند که درآمد کسب کرده و تسهیلات خود را پرداخت کنند، تا سه ماه می‌توانند به بانک‌ها مراجعه نکنند. بر این اساس، بانک‌ها بعد از سه ماه پرونده آنها را بررسی می‌کنند و کمک لازم را به آنها خواهند داشت.

همتی از پرداخت وام به ۴ میلیون نفر با نرخ سود ۴ درصد خبر داد و گفت: دریافت کنندگان این وام‌ها، طبقات آسیب پذیر کسب و کار هستند که بر این اساس دولت قبول کرده تا نرخ سود این تسهیلات به ۴ درصد کاهش یابد؛ این در حالی است که این افراد نیاز به ارایه ضامن نداشته و از یارانه خود، می‌توانند اقساط خود را بپردازند که این تصمیم مهمی بود که قرار است صورت گیرد.

وی اظهار داشت: سیستم بانکی به کمک سازمان تامین اجتماعی خواهد آمد تا تسهیلاتی را در اختیار این سازمان قرار دهد تا سهم کارفرمایی مشاغل آسیب دیده را سه ماه با تاخیر دریافت نماید؛ ضمن اینکه بانک مرکزی آمادگی دارد که در این رابطه کمک کند و بانک‌ها نیز آمادگی دارند به مردم کمک کنند تا کشور از نظر اقتصادی از این مرحله عبور کند.

همتی در خصوص سقف جابجایی غیرحضوری از طریق کارت‌های بانکی گفت: تمام تلاش ما این است که مردم به شعب کمتر مراجعه کرده و با اسکناس کمتر درگیر شوند؛ به همین منظور سقف دریافت پول نقد از ای تی ام‌ها به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته تا مردم کمتر به شعب مراجعه کنند؛ اگر یک یا دو بانک این سقف را کاهش داده‌اند، مساله شخصی خود بانک‌ها است ولی از نظر بانک مرکزی این سقف به جای خود باقی است؛ ضمن اینکه سقف کارت به کارت نیز از ۳ میلیون به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: در این میان، مردم نیز باید هر بانکی که سرویس بهتری می‌دهد آن را انتخاب کنند و نکته دیگر اینکه کمتر پول نقد بگیرند؛ به همین دلیل سقف دریافت کارت هدیه را نیز که ۵۰۰ هزار تومان بوده به ۲ میلیون تومان افزایش داده‌ایم.

همتی گفت: ساعت کار بانکی طبق روال سال‌های قبل شیفت دارند و بانک‌ها برنامه‌ریزی کردند که همواره در خدمت مردم باشند؛ ولی باز هم خواهش می‌کنم که با توجه به فشاری که به لحاظ بیماری کرونا بر روی همکاران نظام بانکی بوده و برخی از آنها نیز آسیب دیده‌اند، مردم کمتر به شعب مراجعه نمایند و فقط کارهای ضروری خود را از طریق حضور در شعبه انجام دهند؛ اما به هر حال نظام بانکی در ایام نوروز نیز در شعب کشیک، آماده خدمات رسانی به مردم است.

► سپهرکارت‌های منقضی شده بانک صادرات ایران در بهمن 98 نیز تا پایان اردیبهشت 99 تمدید شد
سرپیچی بانک‌ها از تعویق اقساط وام‌های قرض‌الحسنه ◄

مطالب مرتبط
بنر