اقدامات ۸گانه برای حمایت از کسب‌وکارها در مقابل کرونا

سه شنبه ، 27 اسفند 1398 ، 15:26
دولت و بانک مرکزی از ابتدای اسفندماه و برای حمایت از کسب‌وکارهایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند اقدامات هشت گانه‌ای را در نظر گرفته که از استمهال سه ماهه اقساط وام‌ها تا پرداخت وام‌های با سود ۴ درصدی را شامل می‌شود.

به گزارش بانکی به نقل از خبرنگار اگزیم نیوز، از ابتدای اسفندماه و همزمان با تائید اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایران در استان قم، بنا بر تاکید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مردم خواسته شد تا تنها برای اقدامات خیلی ضروری در اماکن عمومی حضور بیابند و از مسافرت، تردد در خیابان‌ها، مراکز فرهنگی و هنری، مراکز خرید، اغذیه فروشی‌ها و رستوران‌ها و ... خودداری کنند.

این موضوع باعث شد تا بسیاری از کسب‌وکارها مشتریان همیشگی خود را از دست بدهند و مردم برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در منازل بمانند یا دست‌کم تا جای ممکن مسافرت و حضور در مراکز فرهنگی و هنری و رستوران‌ها را کاهش دهند.

دولت برای حمایت از این دسته از کسب‌وکارها اقدامات 8 گانه‌ای را آغاز کرده تا بخشی از زیان این دسته از فعالان اقتصادی را پوشش دهد.

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی روز گذشته و بعد از پایان نشست مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی اعلام کرد که چهار بسته حمایتی از 200 تا 600 هزار تومان برای 3 میلیون خانوارهای با درآمد خیلی‌کم پرداخت خواهد شد که اولین بسته آن تا پیش از پایان هفته جاری پرداخت خواهد شد.

از سوی دیگر وام یک تا 2 میلیون تومانی بدون درخواست تضمین و با کارمزد 4 درصد به 4میلیون خانوار کم درآمد پرداخت خواهد شد. عمده مشمولین این طرح افرادی هستند که کارگران و کارمندان روزمزد بوده و حالا به دلیل شیوع کرونا، درآمد روزانه خود را از دست داده یا بیکار شده‌اند.

اما در این شورا همانند آنچه که شورای پول و اعتبار در هفته گذشته مصوب کرده بود، اقساط سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت مردم به بانک‌ها امهال شد. البته افراد مشمول این موضوع نیز مشخص شده‌اند و عبارتند از:

عناوين بخش‌ها و رسته‌هاي کسب و کارهايي که به طور مستقيم از بيماری کرونا دچار بيشترين آسيب شده‌اند و شامل امکان بهره مندی از تعویق پرداخت تسهیلات در اسفند ۹۸ و دو ماهه اول سال ۹۹ شده اند، به شرح زیر است:

 1-مراکز توليد و توزيع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذيرايی، قهوه‌خانه‌ها، اغذيه فروشی ها (و موارد مشابه به تشخيص وزارت صنعت، معدن و تجارت)

2-مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذيرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذيرايی و تفريحی و خدماتی بين‌راهی (و موارد مشابه به تشخيص وزارت ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی)

 3- حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوايی، جاده‌ای، ريلی و دريايی

4- دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری

 5- توليد و توزيع پوشاک

 6- توليد و توزيع کيف و کفش

 7- مراکز توزيع آجيل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبميوه

8-مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفريحی

9-مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی

 10- مراکز توليد، توزيع و فروش صنايع دستی

یک مصوبه مهم دیگر برداشتن محدودیت استفاده از خدمات بانکی برای صاحبان چک‌های برگشتی در این دوره 2 الی سه ماهه در 10 رسته شغلی بود. براین اساس در صورتی که چک یکی از صاحبان این دسته از مشاغل برگشت بخورد، مشمول محدودیت‌های عنوان شده در قانون جدید چک نخواهند بود.

از دیگر مصوبات این شورا، پرداخت بدهکاری سه ماهه (اسفند، فروردین و اردیبهشت) مردم در زمینه آب، برق، گاز و عوارض شهرداری؛ تاخیر پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت و پرداخت تدریجی آن در سال 99 ؛ مهلت و فرصت سه ماهه در پرداخت بیمه و مالیات و معافیت از مالیات برای بخش خصوصی تامین‌کننده لوازم و تجهیزات بهداشتی و درمانی مورد نیاز و مذاکره با همسایگان برای رفت‌وآمد افراد مخصوصا برای نقل و انتقال کالا در مرزها با پروتکل‌های بهداشتی که مورد توافق قرار می‌گیرد، بودند.

به نظر می‌رسد با تصمیمات اتخاذ شده بخشی از زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا کاهش یافته باشد و کسب‌وکارها نیز برای این موضوع از حمایت دولت و نظام بانکی برخوردار شده باشند.


► تداوم خدمت رسانی شعب بانک کشاورزی با رعایت کامل نکات بهداشتی
اختصاص 250 میلیون یورو برای واردات فوری دارو و تجهیزات پزشکی ◄

مطالب مرتبط
بنر