رمزگشایی از افزایش قیمت دلار

سه شنبه ، 3 تیر 1399 ، 12:34
قیمت ارز با اختلافی کم در بازار ازاد در حال پی گرفتن روند دو بازار دیگر است. به عبارتی بازار با حفظ یک اختلاف قیمتی با سامانه های معتبر دولتی در حال خودتنظیمی ارز است.

قیمت دلار در بازار آزاد از 20 هزار تومان عبور کرد درحالیکه قیمت صرافی 18 هزار و 500 تومان و در سامانه نیما نیز 18 هزار و 800 تومان تعیین شد. این نشان می دهد قیمت ارز با یک اختلاف کم در بازار ازاد در حال پی گرفتن روند دو بازار دیگر است. به عبارتی بازار با حفظ یک اختلاف قیمتی با سامانه های معتبر دولتی در حال خودتنظیمی ارز است.

قیمت دلار در شرایطی در حال رشد روزانه در بازار است که رییس کل بانک مرکزی اخیرا اعلام کرد به رغم ورود به لیست سیاه FATF، شیوع کرونا و افت شدید قیمت نفت و فرآورده‌ها هرکدام به نوعی تأثیر افزایشی در نرخ ارز داشتند، با این حال بانک مرکزی از تمام ظرفیت‌های خود برای اعاده ثبات استفاده کرده است.

نکته ای که در صحبت های همتی قابل مشاهده است هشدار به سفته بازان این بازار مبنی بر موقتی بودن بازار در نیمه اول سال است. با این حال کارشناسان تکنیکال معتقدند اگر بانک مرکزی اقدامات صریح تری در پیش نگیرد ممکن است بازار با استفاده از اهرم های روانی مرزهای بالاتری را درنوردد. متاسفانه دلار پتانسیل آن را دارد که مرز 25 هزار تومانی را در اختیار بگیرد اما بانک مرکزی باید از همه ظرفیت های خود برای کنترل بازار استفاده کند. این در شرایطی است که نقدینگی در یک سال گذشته بازار سهام را به عنوان مکانی امن شناسایی کرده است.

با این حال اخطارهای پیاپی کارشناسان و افزایش بیش از حد قیمت سهام و کند شدن روند رشد در این بازار نگرانی هایی را برای این سرمایه گذاران ایجاد کرده است. از سوی دیگر رشد بالای نرخ تورم در کشور و ترس از افت ارزش پول باعث شده نقدینگی سیستم بانکی را برای اتراق خود در نظر نگیرد و به سمت سایر بازارها حرکت کند. با تمام این اوصاف اما کمبود ارز موضوع جدی است.

در حال حاضر فروش نفت به حداقل خود رسیده و کاهش شدید قیمت فراورده های نفتی و محصولات پتروشیمی و معدنی و صنعتی در دنیا باعث شده قیمت محصولات صادراتی ایرانی به مقصد بازارهای دنیا کاهش یابد. این موضوع باعث شد تا قیمت ارز در سامانه نیما در مقایسه با سال قبل لااقل 50 درصد افزایش یابد. این موضوع اگر بورس نبود اکنون قیمت دلار را به بالاتر از 30 هزار تومان رسانده بود اما بازار سهام به خوبی توانست با جذب منابع نقدینگ مانع از این اتفاق شود.

اما سوالی که پیش می اید آن است که بورس تا چه میزان خواهد توانست سیل نقدینگی را کنترل کند؟ به همین دلیل باید دولت و بانک مرکزی آماده کنترل دقیق و علمی بازار باشد. این موضوعی است که در دستور کار همتی نیز قرار گرفته است.

در این رابطه رییس کل بانک مرکزی از چند موضوع برای کنترل بازار رونمایی کرده که عبارتند از  پیگیری آزاد سازی و دسترسی به منابع ارزی مسدود متعلق به ایران، بصورت ویژه، که به گفته او برخی را نتیجه گرفته‌ایم و نتایج عملی برخی دیگر نیز به تدریج مشخص خواهد شد یکی از این موضوعات است.

همتی افزود: صادرکنندگان، بایستی تتمهٔ ارز حاصل ازصادرات خود در سال ۹۸ را به روش‌های اعلامی بانک مرکزی، تا پایان تیرماه به چرخه اقتصاد کشور برگردانند. همتی اظهار امیدواری کرده با توجه به حجم بالای تعهدات آنها، قطعاً در هفته‌های پیش رو شاهد تأثیر آن در بازار ارز خواهیم بود.

► ساعت کاری جدید سامانه‌های ساتنا و پایا
ارسال کارت های بانکی رسالت به نشانی مشتریان ◄

مطالب مرتبط
بنر