سرنوشت اقساط وام‌ها در شرایط کرونایی چه شد؟

شنبه ، 7 تیر 1399 ، 11:36
قرار بود در شرایط رکود اقتصادی کرونا، اقساط وام‌های بانکی به تعویق بیفتد اما این اتفاق رخ نداد و برخی بانکها حالا جریمه دیرکرد وام‌ها را مطالبه می‌کنند. ماجرا چیست؟

با شیوع ویروس کرونا که با کاهش درآمد و افزایش هزینه در بخش‌های مختلف همراه بود، بانک مرکزی در راستای کمک به مشتریان شبکه بانکی تصمیم گرفت که اقساط وام‌ها را در چند بخش به مدت سه ماه به تعویق بیندازد.

بر اين اساس قرار شد اقساط تسهیلات صاحبان کسب و کار که به ویژه فعالیت‌های خرد آنها طی ماه‌های اسفند تا اردیبهشت به تعویق افتاده بود به پایان دوره منتقل شود، همچنین اقساط تسهیلات قرض الحسنه کلیه اشخاص در دوره مشخص شده معوق شود و مشمول جریمه دیرکرد نیز نباشد.

اما در عمل برخی بانک‌ها طبق بخشنامه بانک مرکزی عمل کرده و مشتریان با مشکلی مواجه نبودند، ولی برخی بانک‌ها دست به کسر از حساب زدند و یا اینکه بعد از دوره سه ماهه مشتریان را تحت فشار قرار داده تا اقساط معوق را به همراه جریمه پرداخت کنند.

مدیرکل مقررات بانک مرکزی در رابطه با اقساطی که از حساب دارندگان‌ وام‌های قرض‌الحسنه و یا حتی ضامنین آنها کسر شده، توضیح داده است که با توجه به این‌که نرم‌افزارها و سامانه‌های اطلاعاتی بانک‌ها بر مبنای ضوابط و مقررات بانک مرکزی تهیه شده است تغییر در آن نیاز به زمان و اقدامات اجرایی از سوی بانک‌ها دارد.

در کنار کسر از حساب مسئله دیگر به درخواست بانک‌ها برای برگرداندن هر سه قسط معوق بر می‌گردد که همراه با جریمه خواهد بود، که چندی پیش بانک مرکزی با تذکر به بانک‌ها از مشتریان خواسته بود اقساط معوق را نپرداخته و تنها قسط خردادماه را واریز کنند اما بازهم گزارش ها نشان داد که بانک مشتری را مجبور به پرداخت کرده است.

مسئولين بانک مرکزي توضیحی در رابطه با وضعیت این قبیل مشتریان ارائه نکرده است، آن هم در شرایطی که مردم با اعتماد به دستورالعمل بانک مرکزی سه ماه قسط خود را نپرداختند و اکنون با اجبار برای پرداخت چهار قسط به صورت یکجا هستند.

حالا دارندگان وام‌های قرض‌الحسنه از سرگردانی خود به دلیل ناهماهنگی بین بانک مرکزی و بانک‌ها گله‌مند هستند و در این بین عدم پاسخگویی بانک‌های خاطی به اذهان عمومی و مشتریان قابل تامل است؛ اميد است با تدبير مناسب اين مسئله حل شود.


► وام مسکن افزایش می‌یابد؟
جایزه باشگاه مشتریان تجارت به "شبانی" لبخند زد ◄

مطالب مرتبط
بنر