بیشترین سود سپرده بانک‌ها در سال 99

چهارشنبه ، 18 تیر 1399 ، 12:22
با توجه به تصمیمات بانک‌ها در سال جدید، این مطلب روزانه و با کسب اطلاعات جدید به‌روز می‌شود

شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که با استدلال‌هایی چون کم‌ریسک بودن، داشتن سود ثابت، امنیت سرمایه و… سپرده‌های بانکی را به‌عنوان محل سرمایه‌گذاری خود انتخاب می‌کنید. اگر قصد افتتاح سپرده جدید در بانک‌ها را دارید یا اینکه به دنبال دریافت سود بیشتر یا سرمایه‌گذاری به‌صرفه‌تر هستید، آخرین جزئیات و اطلاعات حساب‌های سپرده بانکی و مؤسسات مالی را با ما مرور کنید.

بیشترین سود سپرده بانک ها طبق آخرین مصوبات شورای پول و اعتبار -که از بهمن ۹۶ تا حالا تغییری نکرده- ۱۵ درصد است. نکته اینجاست که در سال‌های گذشته (و احتمالا در ادامه امسال) بانک‌ها با توجه به کسب منابع مالی و نیازهای سرمایه‌گذاری، این نرخ سود را رعایت نمی‌کردند تا جایی که سود ۲۰ درصد به یکی از مؤلفه‌های سپرده‌های بلندمدت بدل شد. اما چه اتفاقی برای سال ۹۹ افتاده است؟ چه تغییری رخ داده؟

با توجه به نوسانات اقتصادی و مشکلات سرمایه‌پذیری، خودِ بانک‌ها تصمیم گرفته‌اند که به مصوبه سال ۹۶ شورای پول و اعتبار بازگردند. به این ترتیب، از ابتدای اردیبهشت ۹۹ سود سپرده‌های بلندمدت ۱۵ درصد محاسبه و پرداخت می‌شود و سپرده‌های کوتاه‌مدت (همین حساب‌های کارت بانکی) هم از ده درصد به ۸ درصد کاهش یافته است.

 
آیا سود سپرده‌های بلندمدت قدیمی تغییر می‌کند؟

این مهم‌ترین سوالی است که این روزها بسیاری را نگران کرده که آیا سپرده‌هایی که به بانک‌های واگذار کرده‌اند، با این تصمیم جدید بانکی محاسبه می‌شوند؟ نکته اینجاست که تصمیم بانک‌ها برای بازگشت به نرخ سود ۱۵ درصد، عطف‌بماسبق نمی‌شود. سپرده‌های بلندمدت معمولا یکساله هستند و بانک‌ها موظفند تا پایان سال قراردادی‌شان، همان سود قبلی را مبنای پرداخت خود حساب کنند و تنها حساب‌های تازه‌ای که از اول اردیبهشت ۹۹ به بعد باز می‌شوند، با نرخ سودبانکی سال ۹۹ محاسبه می‌شوند.

 
آیا نظر بانک ها درباره بیشترین سود سپرده عوض می‌شود؟

هیچ بعید نیست که با بهبود شرایط اقتصادی در ادامه سال، بانک‌ها از این تصمیم خود کوتاه بیاییند و برای رقابتی شدن و جذب سرمایه بیشتر، نرخ سودبانکی را افزایش دهند. همانطور که هم‌اکنون هم هنوز برخی بانک‌ها این تصمیم جدید را به شعبه‌هایشان ابلاغ نکرده‌اند یا نرخ شکست را مشخص نکرده‌اند.
البته همه این گفته‌ها و نظرها درباره مبالغ معمول است ولی درصورتی‌که رقم سرمایه‌گذاری شما میلیاردی باشد، می‌توانید با مذاکره با مدیران برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی از سود ترکیبی و بیشتر بهره‌مند شوید.



► پاسخگویی 24 ساعته مرکز ارتباط با مشتریان بانک‌پاسارگاد (CRM)
نحوه استعلام پیامکی چک برگشتی ◄

مطالب مرتبط
بنر