۴ راهکار برای مهار سرکشی دلار

دوشنبه ، 30 تیر 1399 ، 15:30
در پی باقی ماندن دلار در دور صعودی و رسیدن آن به مرز ۲۵ هزار تومان و اینکه رئیس کل بانک مرکزی از آرام گرفتن بازار ارز در روزهای آینده خبر داده است، یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان اینکه می‌توان طبق قانون عرضه و تقاضا قیمت دلار را کم کرد چهار راهکار برای مهار سرکشی دلار مطرح کرد. 

به گزارش بانکی به نقل از ایسنا، این روزها که بازار ارز با گرانی دست و پنجه نرم می‌کند به‌گونه‌ای که دلار در بازار آزاد به مرز ۲۵ هزار تومان در صرافی‌ های بانکی به ۲۳ هزار تومان رسیده است؛ مسئولان این گرانی دلار را متاثر از ویروس کرونا و تاثیرات آن بر صادرات می‌دانند که این امر توزان عرضه و تقاضا را بهم ریخته است.

در این زمینه رئیس کل بانک مرکزی در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرده که با اقداماتی که در دست اجرا قرار دارد، به زودی بازار ارز آرام می‌گیرد و مردم بدانند که دولت و بانک مرکزی از هیچ تلاشی برای مهار دلار چشم پوشی نمی‌کند.  

همچنین، همتی تصور اینکه بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی‌کنند یا اینکه برای تامین کسری بودجه و دلایل دیگر، نرخ ارز را بالا می‌برند را بی‌اساس و اشتباه خواند.

در این بین یک تحلیلگر اقتصادی_میثم هاشم خانی ۴ راهکار برای آرامش بازار ارز مطرح کرد که طبق آن، براساس قوانین بدیهی عرضه و تقاضا، قیمت دلار به سادگی می‌تواند کم شود اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی و  نیمایی حذف شود و اجازه داده شود تا دلار در یک نرخ بینابین به تعادل شکاف و تک نرخی برسد زیرا، ساختار فعلی دلار چند نرخی به معنی جریمه صادرکنندگان و سوبسید واردکنندگان است.  

وی دومین راهکار در این زمینه را انتشار اوراق مشارکت "مصون از تورم" با سررسید ۸ الی ۱۲ ساله دانست که دارندگان این اوراق در پایان هر فصل، سودی به میزان نرخ تورم رسمی بانک مرکزی دریافت خواهند کرد.  

همچنین، طبق گفته این کارشناس اقتصادی انتشار این اوراق به شکل قابل معامله در بورس می‌تواند بخشی از نقدینگی سرگردان را از بازارهای طلا و دلار جذب کند.  

هاشم خانی با بیان اینکه در حوزه دیپلماسی نیز نباید همه تخم مرغ‌ها را در سبد باختن ترامپ بچینیم، گفت: قطعا شکست ترامپ وقیح و نژادپرست اتفاق خوبی در سطح بین‌المللی است اما این اشتباه است که دستگاه دیپلماسی ما به جای طراحی برنامه‌های منطقی، فقط منتظر باخت ترامپ باشد.  

در آخر وی توصیه کرد تا همه قوانین محدودکننده صادرات (بخشنامه‌های خلق‌الساعه درباره ممنوعیت‌های صادراتی و اجبار صادرکنندگان به فروش دلارهایشان با قیمت بخشنامه‌ای) را حذف کنیم زیرا، گشودن گره از پای صادرکنندگان به معنای بالارفتن عرضه دلار و در نتیجه ثبات بازار ارز است. 

► ماسک را کجا و چند بخریم؟
​«جایزه بین‌المللی احسان» با حمایت بانک صادرات ایران برگزار می‌شود ◄

مطالب مرتبط
بنر