آیا باید برای دریافت کد شهاب به بانک مراجعه کنیم؟

سه شنبه ، 14 بهمن 1399 ، 15:33

با توجه به اجرایی شدن کد شهاب در سیستم بانکداری و این موضوع که در صورت نداشتن این کد، حساب بانکی مشتری مسدود می‌شود، شاید برای شما هم این سؤال به وجود آمده باشد که برای اطلاع از اینکه دارای کد شهاب هستید یا خیر چه اقدامی باید انجام بدهید و آیا نیازی به مراجعه به شعبی که در آن حساب بانکی دارید، هست یا خیر.


با توجه به اجرایی شدن کد شهاب در سیستم بانکداری و این موضوع که در صورت نداشتن این کد، حساب بانکی مشتری مسدود می‌شود، شاید برای شما هم این سؤال به وجود آمده باشد که برای اطلاع از اینکه دارای کد شهاب هستید یا خیر چه اقدامی باید انجام بدهید و آیا نیازی به مراجعه به شعبی که در آن حساب بانکی دارید، هست یا خیر.


شناسه شهاب مشترک برای تمامی بانک‌ها

در راستای بازاریابی، تجهیز منابع، حفظ مشتریان بانک و جلوگیری از مسدود شدن حساب‌های ناقص، اصلاح و تکمیل حساب‌های دارای اطلاعات ناقص ضروری است. همچنین به دلیل منحصربه‌فرد بودن کد شهاب بسیاری از معضلات مربوط به شناسایی مشتریان رفع خواهد شد.


کد شناسه شهاب که برای هر مشتری بانکی به‌صورت اختصاصی صادر و در تمام بانک‌ها به‌صورت یکسان تعریف می‌شود، این قابلیت و امکان جدید را به مشتری و متصدیان بانک‌ها می‌دهد تا مشتری را در همه بانک‌ها شناسایی و احراز هویت کند. در واقع مشتریان بانکی که دارای حساب‌های جداگانه در بانک‌های مختلف هستند، کافی است از طریق یکی از بانک‌ها کد شهاب دریافت کنند. شناسه شهاب زمانی برای مشتریان بانکی صادر می‌شود که احراز هویت مشتری به‌صورت کامل انجام و اطلاعات ارائه‌شده در زمان افتتاح حساب تأیید شود.


 


برای دریافت کد شهاب چه اطلاعاتی ضروری است؟

طبق اعلام بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات مالی برای صدور شناسه شهابی مشتریان، نیاز به در اختیار داشتن اطلاعات هویتی کامل آن‌ها از جمله: نام، نام‌خانوادگی، شماره ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس، شغل و… هستند. مشتریان بانک‌ها برای جلوگیری از انسداد حساب‌های بانکی خود و در صورت اطلاع از نقص اطلاعات شخصی باید به شعبه محل افتتاح حساب مراجعه و برای دریافت شناسه شهاب، اطلاعات هویتی خود را تکمیل کنند.


 


مسدودی حساب‌های فاقد کد شهاب

طبق اعلام قبلی در فروردین ۹۸ قرار بود از ابتدای اردیبهشت‌ماه همان سال کلیه حساب‌های فاقد کد شهاب مشتریان بانکی مسدود شود اما بعدا در ابلاغیه بانک مرکزی اعلام شد که از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۹۸ برای مشتریان بانکی که به دلیل نقص اطلاعات هویتی شناسه شهاب صادر نشده، محدودیت‌های بانکی از جمله نقل‌وانتقال وجه برای حساب‌های اشخاص حقیقی در نظر گرفته شده است. سرانجام در بهمن ماه ۹۹ مسدودی حساب توسط بانک‌ها برای مشتریان بدون شناسه شهاب انجام گرفت.


 


برای دریافت شناسه شهاب به بانک مراجعه کنیم؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید که کد شهاب دارم یا ندارم و آیا نیازی هست به بانک مراجعه کنم یا خیر؟ پاسخ بانک مرکزی به این دسته از مشتریان بانکی این است که اخذ اطلاعات، تکمیل و دریافت شناسه شهاب توسط بانک‌ها صورت گرفته و مشتریانی که قبلاً در بانک‌ها احراز هویت شده‌اند (مثلا برای دریافت رمز دوم پویا) دیگر نیازی به مراجعه به بانک‌ها ندارند. بنابراین اگر در زمان افتتاح حساب، اطلاعات فردی خود را به‌صورت کامل در برگه‌های بانکی پرکرده‌اید و مدارک شناسایی لازم را به بانک ارائه دادید، دغدغه و نگرانی بابت صدور شناسه شهاب نداشته باشید.


 


روش استعلام کد شهاب

برای استعلام شناسه شهاب کافی است در سایت بانکتان جست‌وجو کنید. برخی بانک‌ها با وارد کردن شماره ملی نتیجه استعلام را نمایش می‌دهند و برخی با شماره کارت و شماره حساب. به همین سادگی معلوم خواهد شد که شناسه شهاب دارید و در سامانه نهاب نام و مشخصات کامل‌تان ثبت شده است یا خیر. اگر به هر دلیلی جواب نه بود، باید به بانک مراجعه کنید و ببینید چرا در مراحل احراز هویت (افتتاح حساب یا دریافت رمز دوم) در سامانه نهاب ثبت نشده‌اید.


نکته: با اینکه سامانه نهاب بین همه بانک‌ها مشترک و یکتاست اما به تجربه فهمیدیم برای جواب مطمئن‌تر از لینک استعلام بانک خودتان استفاده کنید تا به جواب برسید!


► استعلام شناسه شهاب بانک ها
چگونه رتبه اعتباری به دست آوریم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر