QR کد چیست و چرا به آن احتیاج دارید؟

چهارشنبه ، 20 اسفند 1399 ، 15:49

امیر بابازاده، کارشناس توسعه بازار شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد / در ابتدا باید با معنی اولیه QR کد آشنا شوید. در اصل کد QR برای انجام «واکنش سریع» کوتاه است چرا که آن‌ها قادر به ارائه اطلاعات سریع‌تر از بارکدهای سنتی هستند. QR ها از ژاپن می‌آیند و در آنجا بسیار رایج هستند. کد QR برای واکنش سریع کوتاه است (آن‌ها می‌توانند به سرعت توسط یک تلفن همراه خوانده شوند). از آن‌ها برای گرفتن اطلاعات مختلف استفاده می‌شود و آن را به تلفن همراه منتقل می‌کنند. ممکن است کد QR را در یک آگهی تبلیغاتی، بر روی یک بیلبورد، یک صفحه وب و یا حتی بر روی تی‌شرت کسی مشاهده کنید.


دلیل این که چرا آن‌ها مفیدتر از یک بارکد استاندارد هستند این است که آن‌ها می‌توانند اطلاعات بسیار بیشتری را از جمله پیوندهای اینترنتی، مختصات زمین و متن و … ذخیره کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی کد QR این است که به جای نیاز به یک اسکنر دستی برای اسکن کردن QR کد‌ها، بسیاری از تلفن‌های همراه مدرن می‌توانند آن‌ها را اسکن کنند. علاوه بر آن چون استفاده از خدمات‌QR ها بسیار بهداشتی است بسیاری از کسب‌و‌کارها و رستوران‌ها، به طور خاص آماده استفاده از قدرت تمیز و آسان QR کدها به شیوه‌های گسترده هستند.


 ظرفیت ذخیره داده‌ها در کدهای QR

اگر بخواهیم به ظرفیت ذخیره اطلاعات در QR ها بپردازیم، می‌توانیم بگوییم که هر یک از آنها دارای ظرفیت‌های مختلفی هستند که بسته به کاراکترهای مورد استفاده ما به شرح زیر است:


عدد: حداکثر ۰۸۹, ۷ کاراکتر

الفبای فارسی: حدود ۹۰۰, ۱ حرف

الفبای لاتین: حداکثر ۲۹۶, ۴ کاراکتر

۸ بیتی: حداکثر ۹۵۳, ۲ بایت

ماهیت کد QR چیست؟

در شکل زیر شما یک بارکد سنتی و یک بعدی با پرتو باریک از نور اسکن را می‌بینید. این پرتو نور از یک اسکنر ویژه می‌آید. میله‌های عمودی در بارکد یک بعدی جایی هستند که اطلاعات کدگذاری می‌شود. به طور خاص، در عرض و با فاصله مشخص از یکدیگر. به همین دلیل است که یک بارکد یک بعدی نامیده می‌شود؛



اما کد QR ها شامل اطلاعات قابل‌دسترسی در امتداد دو بعد است: افقی و عمودی. کد QR یک مربع متشکل از الگوهای مربع کوچک‌تر است. اطلاعات در کد QR با آرایش این مربع‌های کوچک کدگذاری شده‌است که این مربع‌ها در زوایای گوشه‌ای قرار گرفته است و زمانی که اسکن انجام می‌گردد، اطلاعات را درست مانند بارکدهای دیگر تحویل می‌دهد.



این کد QR کدگذاری شده و اطلاعات مربوط به دو محوری (بالا و پایین) را که ارائه می‌کند مزایای متعددی دارد. سرعت یکی از مزایای آن است؛ در واقع کد QR برای افزایش سرعت اسکن و دریافت اطلاعات اختراع شده است.


چگونه یک کد تولید می‌کنید؟

شما می‌توانید به راحتی در گوگل با استفاده از ابزارها و برنامه‌های مختلفی که تولید شده است کد QR خود را بسازید و یا می‌توانید از کد متن‌باز برای تولید کدهای خود استفاده کنید. اما باید دقت داشته باشید که این کد QR باید با توجه به ضوابط ساخت آن باشد تا بتوانید موفق باشید که در بخش‌های پایین‌تر به آنها اشاره خواهیم کرد.


مزایای کدهای QR

علاوه بر مزایای سرعت سریع، آن‌ها قابل ‌اعتمادتر هستند. با تصحیح خطای کد QR، آن‌ها قادر به حفظ اطلاعات قدیم ویرایش شده نیز هستند. کدهای QR همچنین بسیار استانداردتر از بارکدها هستند. سنسورهای تصویر دیجیتال معمولی می‌تواند کد QR دو بعدی را بررسی کند. بنابراین خواندن کد QR توسط دوربین‌های تلفن‌های همراه بسیار آسان است و اکثر تولیدکنندگان تلفن‌های همراه قابلیت این کار را بر روی گوشی‌های خود قرار داده‌اند.


انواع کدهای QR

QR کدها را در حالت کلی به دو دسته استاتیک و دینامیک است و تفاوت این دو نوع در روشی که آن‌ها اطلاعات را ذخیره می‌کنند، است.


کد QR استاتیک چیست؟ کد QR استاتیک یک کد QR ثابت و غیرقابل ویرایش است. هرچه اطلاعات بیشتری ذخیره کنید، کد QR بزرگ‌تر و پیچیده‌تر می‌شود با مجموعه‌ای بزرگ و پیچیده‌تر از کاراکترها. کد QR استاتیک می‌تواند بسیار شلوغ باشد و اسکن آن با زمان طولانی‌تری انجام شود.


اما بزرگ‌ترین عیب استفاده از کد QR استاتیک این است زمانی که کد QR خود را ساخته‌اید و در زمانی که به مشکلی برخورد کردید، دیگر نمی‌توان اطلاعات آن را ویرایش کنید و اطلاعات موجود در این کد را نمی‌توان تا زمانی تغییر داد که کد QR جدید ایجاد شود. به عبارت بهتر استفاده از آن‌ها برای داده‌های ساده و سناریوهای کاربری تک زمانی است. مثلاً شماره کارت، شماره سریال و یا شماره سریال، یا اطلاعات مربوط به هتل‌ها و مواردی از این قبیل.


کد QR دینامیک چیست؟ کد QR دینامیک نوع دیگری از کد QR است که علی‌رغم کدهای استاتیک می‌تواند پس از ایجاد ویرایش شود. تا هر زمانی که بخواهید!! این به این معنی است که شما می‌توانید اطلاعات کدگذاری شده در کد QR دینامیک را بدون نیاز به ایجاد و توزیع کد QR جدید تغییر دهید. این کار با تغییر مسیر URL های کوتاه متصل به کد QR انجام می‌شود و با اسکن کردن، کاربرها به URL هایی که اطلاعات را می‌بینند منتقل می‌شوند. از آنجا که ماژول‌های داده آن‌ها تنها شامل یک نشانی اینترنتی واحد هستند، کدهای QR پویا ساده بوده و بسیار سریع‌تر هستند. همچنین در زمان استفاده کد QR را ردیابی می‌کنند که یک ویژگی ضروری برای بازاریابی کد QR است.


برای بسیاری از برنامه‌ها، کد QR دینامیک بهترین ابزار برای شما خواهد بود. آن‌ها دیگر پیچیده‌تر از کد QR ساکن نیستند، و آن‌ها بسیار تطبیق‌پذیر هستند. بدیهی است هر کد QR دینامیک از اطلاعات ویرایش شده استفاده می‌کند (فکر کردن به کوپن‌های متغیر و یا منوهای دیجیتالی) و برای ردیابی باید از برنامه‌های کد QR دینامیک استفاده کرد. همچنین کد QR باید سریع و کوچک باشد به همین دلیل استفاده از کد QR دینامیک بسیار منطقی‌تر است.


کاربرد کد QR در صنعت پرداخت الکترونیک چیست؟

پرداخت با کد QR یک روش پرداخت بدون تماس است که با اسکن یک کد QR از طریق موبایل انجام می‌گیرد. این روش پرداخت یک جایگزین برای انتقال وجه الکترونیکی در محل فروش، با استفاده از درگاه پرداخت است. فناوری کدهای QR سعی دارد تا در بسیاری از مواقع توجه ما را به خود جلب کند. کدهای QR‌ را در همه جا می‌توان دید.


امروزه حتی علاوه بر سایت‌های فروش می‌توان این خدمات را در شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده کرد تا با سفارش و پرداخت سریع پس از انتخاب کالای مورد نظر خود هرچه سریع‌تر و بدون مشکلات مواردی مانند کارت به کارت و … به سفارش خود دسترسی پیدا کرد.


برای استفاده از این روش پرداخت، کاربران باید QR code نمایش داده شده توسط پذیرنده (فروشنده) را اسکن کنند تا هویت فروشنده برای آنها مشخص شود، سپس با وارد کردن مبلغ خرید و تأیید آن، پرداخت خود را تکمیل کنند. این روش مطمئن‌ترین روش پرداخت بدون کارت به حساب می‌آید که از سرعت قابل قبولی نیز برخوردار است؛ هر چند به ندرت کسی را می‌بینیم که با استفاده از این کدها پرداخت خود را انجام می‌دهد.


کد QR برای کودکان چیست؟

کد QR برای کودکان یک کد QR استاندارد است که برای آموزش کودکان در بسیاری از مدارس اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک نسخه محبوب از این، دانشنامه کودکان Usborne است. هر صفحه از دانشنامه با کد QR همراه است که کودک می‌تواند برای اطلاعات تکمیلی و تعامل اسکن کند.


این راهی هوشمندانه برای یادگیری با سرگرمی بیشتر و تشویق تعامل با تکنولوژی است. علاوه بر آن شما دیگر نیازمند به حمل کتاب‌های بسیار به صورت روزانه با خود نیستید و با ذخیره تنها چند تصویر قادر به خواندن مطالب مورد نیاز خود هستید. به غیر از آن حتی شما با استفاده از این روش شما دیگر به محیط زیست آسیبی وارد نخواهید کرد.


vCard QR Code چیست؟

کد QR vCard یک کد QR است که حاوی یک فایل vCard است. یک کارت تماسی مجازی با فرمت فایل استاندارد برای کارت‌های اعتباری الکترونیکی است. درون هر vCard می‌تواند یک نام، عنوان، لوگو، عکس، شماره تلفن، آدرس‌های فیزیکی و آدرس‌های ایمیل باشد. از نظر تاریخی، vCards از طریق ایمیل، پیام متنی یا پیام فوری فرستاده می‌شود. اما کد QR انتقال اطلاعات تماس پایه را خیلی سریع‌تر و آسان‌تر کرده است.


QR کدها در آینده چگونه خواهند بود؟

کد QR در حال حاضر نقش عمده‌ای را در احیای مهمان‌نوازی صنایع متعدد ایفا می‌کند که یکی از بزرگ‌ترین اهداف ذی‌نفع است. تهیه کد QR سفارشی برای یک رستوران دشوار نیست. تنها کاری که می‌کنید این است که یک فایل را آپلود کنید تا کد QR تولید شود. سپس روی یک دکمه کلیک کنید. در این حالت کد QR تولید شده است. با این کار شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات را به مشتریان خود ارائه دهید.


حال این سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توانید از کدهای QR برای بهره‌مندی بیشتر در بازاریابی استفاده کنید؟ ما تنها پاره‌ای از اطلاعات سطحی از نحوه استفاده از این تکنولوژی را می دانیم. در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده کاربردی‌تر از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


Google چگونه آنها را خواهد دید؟

اگر آن‌ها را به وب سایت خود اضافه کنید، موتورهای جستجو متوجه خواهند شد که صفحات شما تغییر کرده‌اند و شما صفحات را به‌روزرسانی می‌کنید. موتور جستجو یک تصویر جدید را خواهد دید و آن اطلاعالت را براساس فهرست طبقه‌بندی خواهد کرد. در بسیاری از موارد، موتورهای جستجو کد QR را تشخیص می‌دهند و قرائت خواهد کرد و با این کار محتوای آن‌ها را فهرست خواهند کرد.


آیا مشتریان شما از آنها استفاده خواهند کرد؟ امروزه ممکن است افراد کمی از این خدمات استفاده کنند، اما آن‌هایی که این کار را انجام می‌دهند قطعاً از دانش فناوری شما قدردانی می‌کنند. این افراد قطعاً از دانش فنی بالاتری نسبت به سایرین برخوردار هستند و ممکن است از این خدمات در وب، توئیتر، فیس بوک، MySpace، یوتیوب و غیره استفاده کنند. آن‌هایی هم که قطعاً کنجکاو نیستند ممکن است در را برای گفت‌وگو و فروش احتمالی باز کنند تا بتوانند از این خدمات پرکاربرد و همچنین سریع بهره‌مند شوند.


چگونه می‌توان از کد QR استفاده کرد؟

کسب‌وکار شما مهم نیست که چقدر کوچک یا بزرگ باشد و می‌تواند از کدهای QR به چند روش استفاده کند. شما ممکن است یک QR را برای کل سایتتان در نظر بگیرید تا با ورود به سایت شما بتوانند کلیه اطلاعات شما را مشاهده کنند و حتی می‌توانید برای تک‌تک محصولاتتان با توجه به نوع سبد محصولاتتان یک QR تخصیص دهید تا با ورود به هر یک از این موارد مشخصات محصولاتتان را به صورت تخصصی بررسی کنند.


حتی برای بالا بردن کیفیت کار خود می‌توانید در سایت خود یک QR شامل کلیه اطلاعات تماس، آدرس و سایر مشخصاتی که می‌خواهید مشاهده شود را قرار دهید. ولی در حالت کلی این اطلاعات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:


جزئیات محصول

اطلاعات تماس

ارائه جزئیات

جزئیات رویداد

جزئیات رقابت

کوپن‌های تخصیص یافته به مشتری

اطلاعات شبکه‌های اجتماعی شما مانند تویتر، فیس بوک و MySpace IDs

یک لینک به ویدئوی یوتیوب و …

► نحوه فعالیت بانک‌ها در تعطیلات پایانی سال و نوروز
افتتاح حساب در ۷ دقیقه ◄

مطالب مرتبط
بنر