وام مسکن؛ کم قدرت ولی گران

شنبه ، 9 مرداد 1400 ، 14:58
در حالی که وام خرید مسکن توانایی چندانی به قدرت خرید مسکن خانوارها نمی افزاید، اما برای دریافت آن خانواده ها می بایست تا حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه کنند.


نرخ اوراق گواهی حق تقدم امتیاز تسهیلات مسکن در معاملات امروز چهارشنبه ۹ تیر ماه اگرچه کم رمق و با استقبال پایین خریداران از نظر تعدد اوراق فروخته شده، به اتمام رسید، اما با این حال بر خلاف بسیاری از معاملات آخر هفته، با افزایش قیمت از ۲ تا ۵ درصد (سقف دامنه نوسان) در همه نمادهای معاملاتی زیرمجموعه «تسه» و «تملی» مواجه بود و به سبزپوشی کامل تابلوی این ابزار نوین بازار سرمایه منجر شد.


بیشترین تعداد برگه‌های فروخته شده به نماد تسه ۰۰۰۳ (اوراق مسکن خرداد امسال) با عرضه ۱۷ هزار و ۶۰۰ برگه و کمترین تعداد معاملات نیز با ۱۹۰ برگه به نماد تسه ۹۸۱۱ اختصاص داشت


در سایر نمادهای معاملاتی، تعداد برگه‌های فروخته شده عمدتاً در دامنه زیر ۲ هزار برگه بود.


بیشترین قیمت نیز به دو نماد ۹۸۰۶ (اوراق مسکن شهریور ۹۸) و تسه ۹۸۰۸ (اوراق مسکن آبان ۹۸) با متوسط قیمت بیش از ۶۱ هزار تومان اختصاص داشت.


سایر نمادهای معاملاتی امروز اوراق تسهیلات مسکن نیز با متوسط قیمت ۵۷ تا ۶۰ هزار تومان در نوسان بود.


اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی نیز با نماد معاملاتی «تملی» اگرچه از نظر تعداد، اکثر کمتر ۲۰ برگه به فروش رفتند، اما با افزایش ۵ درصدی قیمت مواجه شده و از ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان کشف قیمت شدند.


وام مسکن چند؟


با توجه به اینکه برای دریافت سقف وام مسکن زوجین در تهران (وام ۲۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن) می‌بایست ۴۸۰ برگه خریداری شود، با احتساب متوسط قیمت هر برگه حق نقدم تسهیلات مسکن تا ۶۰ هزار تومان، خانواده‌ها باید ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از بودجه خود را به خرید اوراق اختصاص دهند.


همچین برای دریافت این تسهیلات از سوی متقاضیان فردی در پایتخت (۱۴۰ میلیون تومان) می‌بایست ۲۸۰ برگه خریداری شود که هزینه دریافت این وام با احتساب متوسط قیمت هر برگه ۶۰ هزار تومان، ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.


تسهیلاتی که با آن فقط می‌توان ۸ متر از یک خانه را خرید!


بر اساس اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در خرداد امسال، ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود؛ از آنجایی که برای خرید یک واحد مسکونی ۵۰ متری، حدود یک نیم میلیارد تومان بودجه یک خانوار نیاز است؛ وام ۲۴۰ میلیون تومانی مسکن تنها ۱۶.۲ درصد از آن ملک را پوشش می‌دهد؛ متقاضی می‌تواند صرفاً ۸ متر از یک واحد ۵۰ متری را خریداری کند.


پیش از این نیز برخی مدیران ارشد بانک تخصصی بخش مسکن شامل مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره بر کم بودن این تسهیلات و پایین بودن قدرت پوشش دهی خرید مسکن از محل تسهیلات خرید مسکن تأکید داشته و از ارائه درخواست خود به بانک مرکزی برای افزایش سقف این تسهیلات خبر داده بودند.


منبع: مهر


► جاروی تابستانه پول از بانک‌ها
اصلاح نظام بانکی و مالیاتی صرفاً در حد حرف! ◄

مطالب مرتبط
بنر