حسابداری، لازمه تصمیم‌سازی، پاسخگویی و پیشرفت اقتصادی است

چهارشنبه ، 17 آذر 1400 ، 16:25
مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: بدون دست‌یابی به گزارش‌های حسابداری، توسعه فعالیت‌های اقتصادی و پاسخگویی نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌ها به جامعه غیرممکن است.

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، حجت‌اله صیدی، در همایش «فرصت‌ها و چالش‌های حسابداری، علوم مالی در عصر نوین» که همزمان با ۱۵ آذر روز حسابدار توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و شورای عالی جامعه حسابداران رسمی برگزار شد، با بیان این مطلب در خصوص نقش حسابداری در اقتصاد، افزود: یکی از جنبه‌های مهم حسابداری اهمیت آن در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است؛ به طوری که توسعه و افزایش فعالیت‌های اقتصادی بدون دست‌یابی به اطلاعات حسابداری، تقریبا غیرممکن است.

همچنین وظیفه پاسخگویی که نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌ها دارند از طریق گزارش‌های حسابداری به جامعه، نهادهای مدنی و سهامداران امکان‌پذیر است. از این رو حسابداری در اقتصاد جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی اظهار کرد: حسابداری در شفافیت مالی، پاسخگویی و سودمندی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی جایگاه برجسته‌ای دارد و حسابداران در روز حسابدار گرد هم می‌آیند تا یافته‌ها و دستاوردهای جدید را به اشتراک بگذارند. از این رو، در همایش فرصت‌ها و چالش‌های حسابداری و علوم مالی در عصر نوین که به همت دانشگاه آزاد واحد تهران شمال برگزار شده،  در راستای گزارش‌گری پایداری و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها مباحث مفیدی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

صیدی با یادآوری این که در زمان بروز  بحران مالی سال ۱۹۳۰ گزارش‌های مالی نسبت به ورشکستگی بنگاه‌ها هشداری ندادند، گفت: اولین جرقه‌های نظریه‌های مدون حسابداری از سال ۱۹۴۷ زده شد و تئوری‌ها و نظریه‌های حسابداری، شکل علمی و منسجم‌تری به خود گرفته و با سرعت بیشتری تا به امروز پیشرفت کرده است.

وی با بیان اینکه کمیت یکی از مسائل و معضلات بزرگ حسابداران است، تاکید کرد: همواره در حسرت این  بوده‌ایم که اعداد و ارقام تنها کمیت را نشان ندهند بلکه کیفیت را هم‌ گزارش کنند.

مدیرعامل بانک صادرات ایران اظهار کرد: امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که در حسابداری ۱۰ تا ۱۵ درصد اندازه‌گیری و  ۸۵ تا ۹۰ درصد برآورد می‌کنیم. به طور مثال نمی‌توان استهلاک یا ذخیره مطالبات مشکوک‌‌الوصول در بانک‌ها را با دقت و قطعیت اندازه گرفت؛ چرا که حتی اقتصاددان‌ها هم شاخص‌های رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی را به صورت برآوردی ارزیابی می‌کنند.

صیدی اظهار داشت: در حسابداری آرزوی بلندپروازانه‌‌تر این است که کیفیت‌ها را گزارش کنیم و در ترازنامه  کیفیت دارایی‌ها و بدهی‌ها را نیز تشخیص دهیم؛ چنان که حسابداران بسیاری تلاش کردند و توانستند تا حد زیادی بر این مشکل غلبه کنند.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با بیان اینکه دو گروه سرمایه‌گذاران بالفعل و بالقوه و اعتباردهندگان بالفعل و بالقوه از گزارش‌های حسابداری استفاده می‌کنند، افزود: هر دو بخش به تداوم فعالیت شرکت علاقه دارند و می‌خواهند وضعیت شرکت را به طور دقیق بدانند.

وی گفت: تجربیات شکست‌ در شرکت‌ها نشان می‌دهد که گاهی برآورد دقیقی از تداوم فعالیت شرکت‌ها وجود نداشته و صورت‌های مالی در مورد تداوم فعالیت شرکت سکوت کرده‌اند. استانداردهای حسابداری می‌گویند، وقتی  فعالیت با ابهام روبه‌رو است، باید عدم تداوم را افشا کنیم و این نکته‌ای است که حسابداران برای آن زحمات زیادی کشیده‌اند. بنابراین باید براساس مؤلفه‌هایی همچون محیط‌زیست، مسئولیت‌‌ اجتماعی، حوزه حکمرانی و اداری، شاخص‌هایی را معرفی و پایداری شرکت را با استفاده از این شاخص‌ها تعریف کنیم؛ چرا که سرمایه‌گذار و اعتباردهنده به شدت به این اطلاعات نیازمند هستند.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با تاکید بر اینکه یک بنگاه بدون درنظر گرفتن تاثیر مسایل مرتبط با محیط‌زیست و مسئولیت‌‌های اجتماعی، نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد، تجربه تاثیر شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد کشور و جهان را یادآور شد و گفت: در حوزه مسئولیت اجتماعی، هر سازمانی باید نقش خود را تعریف کند.

صیدی همچنین با تاکید بر لزوم تمرکز شرکت‌ها بر شاخص‌های  ESGدر صورت‌های مالی، اهمیت به‌کارگیری استانداردهای گزارشگری مالی IFRS را  مورد اشاره قرار داد و گفت: برای به دست آوردن ارزش منصفانه شرکت‌ها، باید شاخص‌ها را در این استاندارد مورد توجه قرار دهیم.

► اهدا ۱۳۶ عدد بخاری به زلزله زدگان اندیکا توسط کارکنان بانک کشاورزی خوزستان
آمادگی بانک رفاه کارگران به منظور گسترش همکاری‌ها با منطقه آزاد کیش ◄

مطالب مرتبط
بنر