راهنمای ثبت نام وام ازدواج

يكشنبه ، 21 فروردين 1401 ، 11:44
با اوضاع اقتصادی کنونی فقط پس انداز و حمایت خانواده کافی نیست. بنابراین باید از وامی با نرخ سود کمتر با دوره بازپرداخت بیشتر مانند وام ازدواج استفاده کنیم.

بعد از ازدواج  تازه سر وکله هزینه ها و مخارجی مثل؛ مسکن، خرید جهیزیه و … پیدا می شود که زوجین باید حداقل آن را تامین کنند. اما با اوضاع اقتصادی کنونی فقط پس انداز و حمایت خانواده کافی نیست. بنابراین باید از وامی با نرخ سود کمتر با دوره بازپرداخت بیشتر مانند وام ازدواج استفاده کنیم. زوج ها به دنبال وام های ازدواج  و شرایط دریافت آن از بانک ها هستند. در این نوشته به مبلغ وام ازدواج و شرایط ثبت نام آن نگاهی خواهیم داشت، سؤالات پرتکرار وام ازدواج را بررسی می‌کنیم و بصورت تصویری و گام به گام نحوه ثبت نام وام ازدواج را در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج مرور خواهیم کرد.


باید چه شرایطی برای دریافت وام ازدواج داشته باشیم؟

  • متقاضی وام باید تابعیت ایرانی داشته باشد.
  • متقاضی وام ازدواج نباید قبلا از این تسهیلات استفاده کرده باشد. هر ایرانی تنها یک بار می تواند این وام را دریافت کند.
  • برای دریافت وام ازدواج محدودیت زمانی وجود دارد یعنی زوجین تا دو سال بعد از تاریخ عقدشان می توانند این وام را دریافت کنند.
  • برای هریک از زوجین یک ضامن معتبر دارای فیش حقوقی رسمی نیاز است. البته اغلب بانک ها بازنشستگان، کارمند پیمانی و قراردادی، نیروی نظامی، کاسب معتبر دارای پروانه کسب را به عنوان ضامن قبول می‌کنند.

اگر خود فرد متقاضی وام ازدواج کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و مؤسسات عـمومی (مانند کمیته امداد، شهرداری‌، هلال‌احمر و بنیاد)، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعـتباری باشند نیازی به ضامن ندارد و می تواند با ارائه گواهی کسر از حقوق خود وام را دریافت کند.

*با مطالبی که عنوان کردیم اگر بانکی در مورد تعداد ضامن ها و شرایط آن ها موارد جدیدی اضافه کرد به خودتان سخت نگیرید و سعی کنید راه حلی برای آن پیدا کنید.


شرایط ضامن وام ازدواج

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها، مبلغ هفتصد میلیون (700.000.000) ریال با دوره بازپرداخت ده ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است.

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرند

دقت کنید که شرایط ضامنین اعلام شده در این قسمت بر اساس اطلاعات سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ذکر شده و در برخی موارد بانک های عامل بر اساس دستورالعمل های داخلی شرایط متفاوتی را برای ضامن در نظر می‌گیرند.


چگونه برای دریافت وام ازدواج ثبت‌نام کنیم؟

  • برای ثبت نام وام ازدواج باید مراحل زیر را انجام داد:
  • ثبت نام هریک از زوجین در سامانه تسهیلات وام قرض الحسنه ازدواج
  • ثبت اطلاعات هویتی و اطلاعات محل سکونت هریک از زوجین
  • انتخاب یکی از بانک های عامل برای دریافت وام
  • تکمیل ثبت نام و دریافت کد رهگیری 10 رقمی
  • مراجعه حضوری متقاضی وام ازدواج به بانک اعلام شده همراه با مدارک حداکثر تا 12 روز کاری
در ادامه با آموزش تصویری و بصورت گام به گام همراه شما خواهیم بود.


آموزش تصویری و گام به گام ثبت نام وام ازدواج

در این قسمت قصد داریم مراحل قبل و بعد ثبت نام وام ازدواج را مرور کنیم و در ادامه به بررسی قسمت های مختلف سایت سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج خواهیم پرداخت.


1- ورود به سایت بانک مرکزی:

در ابتدای امر وارد سایت بانک مرکزی به آدرس www.cbi.ir شده و بر روی سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج کلیک می‌کنیم (با فلش قرمز مشخص شده‌است).

به این سامانه بطور مستقیم هم می‌توان وارد شد بدون اینکه وارد سایت بانک مرکزی شوید. سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج

بعد از ورود به سامانه، قسمت شرایط و دستورالعمل ها را با دقت مطالعه کنید که این قسمت شامل شرایط و انواع مدارکی است که برای ثبت نام نیاز دارید.


2- ورود به بخش ثبت نام :

برای هر یک از زوج ها باید ثبت نام جداگانه انجام شود. طبق تصویر اطلاعات مربوط به فرد شامل کد ملی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد را وارد کرده و گزینه ادامه را انتخاب می‌کنیم.

در ادامه صفحه ای باز می‌شود که شامل اطلاعات هویتی و سکونتی فرد است که باید تکمیل گردد. خانه های با علامت ستاره قرمز رنگ الزامی است که تکمیل گردد.

*در اینجا کد ملی همسر اختیاری است که وارد شود یا نشود. در صورت وارد کردن کد ملی همسر شعبه بانکی هر دو نفر خانم و آقا یکی است. اگر تمایل دارید که شعبه بانکی شما و همسرتان یکی باشد کد ملی همسرتان را وارد کنید.

در نهایت ثبت نام تمام شده و رسید ثبت نام بارگذاری می‌شود. حال می‌توانید رسید را برای خود ذخیره و یا در صورت امکان آن را چاپ کنید.

ثبت نام شما با موفقیت انجام شده و باید منتظر بمانید تا شعبه شما تایید شود و به همراه مدارک مورد نظر به شعبه بانک مراجعه نمایید.


3- ویرایش اطلاعات ثبت نام وام ازدواج:

اگر در هنگام ثبت نام اطلاعاتی را اشتباه وارد کرده اید با مراجعه به ویرایش ثبت نام قبلی آن ها را اصلاح نمایید.


4- حذف ثبت نام:

در این بخش می‌توانید ثبت نام خود را به هر دلیلی حذف کنید. با حذف ثبت نام اطلاعات شما دیگر قابل بازیابی نخواهد بود.


5- مشاهده وضعیت ثبت نام:

تنها با وارد کردن کد ملی می‌توانید از آخرین وضعیت ثبت نام خود در این بخش مطلع شوید.


6- بازیابی و چاپ کد رهگیری:

برای گرفتن مجدد رسید ثبت نام به این قسمت مراجعه کنید.


7- پرسش‌های متداول:

سؤالات مکرر و رایج افراد درباره وام ازدواج در اینجا قابل مشاهده است. شاید یکی از این موارد سؤال شما باشد و پاسخی که برایتان راهگشا باشد .


8- تماس با ما:

در اینجا شما هم می‌توانید سؤالات خود را بپرسید.


چه مدارکی باید برای ثبت‌نام وام ازدواج داشته باشیم؟

  • اصل و کپی سند ازدواج
  • اصل و کپی مدارک شناسایی هر یک از زوجین و ضامنین
  • داشتن اطلاعات محل سکونت و کد پستی ده رقمی

آیا ازدواج دومی‌ها هم می‌توانند وام ازدواج بگیرند؟

در نظام بانکداری ایران هر ایرانی فقط و فقط یک بار می تواند از وام ازدواج استفاده کند. حال ممکن است فردی دو یا چندین بار ازدواج کرده باشد پس فقط یک بار و آن هم تا دو سال بعد از تاریخ عقد می تواند وام ازدواج را دریافت کند. اگر فردی برای وام ثبت نام کرده باشد ولی قبل از این که وام را دریافت کند طلاق گرفته باشد، می تواند در ازدواج بعدی خود از تسهیلات وام ازدواج استفاده کند.


تا چه زمانی وقت داریم از تسهیلات وام ازدواج استفاده کنیم؟

وام ازدواج نسبت به سایر وام ها دارای محدودیت زمانی است. به خاطر نرخ سود پایین ( معمولا 4 درصد) و بالا بودن زمان دوره بازپرداخت(تقریبا 10 ساله) این وام برای نو ازدواجی ها یک محدودیت زمانی تعریف کرده است. نو ازدواجی ها تا دو سال بعد از تاریخ عقد فرصت ثبت نام در سامانه وام ازدواج را دارند.


از کدام بانک‌ها می‌توانیم وام ازدواج را دریافت کنیم؟

از این بانک ها می‌‌توانیم وام ازدواج را دریافت کنیم: بانک ملت، بانک رفاه کارگران، بانک مسکن، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک ملی ایران، بانک تجارت، بانک صادرات ایران، پست‌بانک ایران، صندوق کارآفرینی امید، بانک پارسیان، بانک سامان، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک انصار، بانک گردشگری، بانک دی، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک توسعه تعاون، بانک ایران‌زمین، بانک حکمت ایرانیان، موسسه اعتباری کوثر، بانک پاسارگاد، بانک آینده، بانک اقتصاد نوین، بانک قوامین، موسسه اعتباری ملل، بانک شهر، بانک سینا، موسسه اعتباری نور، بانک توسعه صادرات، بانک مشترک ایران ونزوئلا، بانک خاورمیانه، بانک سرمایه، موسسه اعتباری کاسپین.

► بانک ملی اسامی بدهکاران بزرگ خود را اعلام کرد
ارتقای توانمندی، اصلاح و پیراستگی شبكه بانكی اولویت كاری سال ١٤٠١ ◄

مطالب مرتبط
بنر