مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

يكشنبه ، 11 دی 1401 ، 20:20

بازار مسکن شهر تهران آخرین ماه پاییز را با نوسان ۲.۹ درصدی قیمت سپری کرد که نشان می‌دهد نرخ رشد آن در مقایسه با ماه قبل به کمتر از نصف رسیده اما تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز متوقف نشده است؛ فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

به گزارش ایسنا، آذرماه ۱۴۰۱ مطابق انتظارات با رشد هر دو شاخص قیمت و تعداد معاملات مسکن در پایتخت سپری شد؛ اگرچه نرخ تورم ملکی نسبت به ماه قبل تقریبا نصف شد و از ۶.۸ درصد در آبان به ۲.۹ درصد در آذر رسید. در حال حاضر قیمت هر متر خانه در تهران به طور متوسط  ۴۸ میلیون تومان است. تعداد معاملات نیز از سطح ۱۰ هزار فقره گذشت که از شرایطی نسبتا نرمال حکایت دارد.


بررسی‌ها نشان می‌دهد بجز مناطق ۴، ۱۶، ۱۹ و ۲۲ که با کاهش جزئی قیمت مسکن در آذرماه نسبت به آبان مواجه شدند، در سایر مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نرخ‌ها افزایشی بوده است.


در منطقه یک متوسط قیمت از ۹۵.۱ میلیون تومان به ۹۹.۴ میلیون تومان در هر متر مربع رسید که افزایش ۴.۵ درصد را نشان می‌دهد. قیمت هر متر خانه در منطقه ۵ به عنوان پرمعامله‌ترین منطقه‌ی تهران با رشد ۴.۹ درصد از ۵۶.۳ میلیون به ۵۹.۱ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. در منطقه ۴ اما شاهد کاهش حدود ۰.۴ درصدی قیمت بودیم که از ۵۲.۶ میلیون به ۵۲.۴ میلیون تومان رسید.

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

کاهش ۶.۶ درصدی ماهیانه قیمت آپارتمان در منطقه ۲۲ هم از دیگر اتفاقات بازار مسکن شهر تهران در آذرماه محسوب می‌شود. متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در منطقه ۲۲ از ۴۶.۷ میلیون تومان در آبان به ۴۳.۶ میلیون تومان در آبان رسید. این افت ممکن است از حجم بالای واحدهای خالی این منطقه در مقایسه با سهم معاملات نسبتا پایین آن از کل معاملات شهر تهران نشأت گرفته باشد. هم‌چنین با توجه به ویژگی نوساز بودن منطقه ۲۲ بعضا فروش یکباره تعداد قابل توجهی واحد در یک یا چند بلوک می‌تواند شاخص ماهیانه قیمت در این منطقه را دچار نوسان کند.


به هر ترتیب در نمایه کلی بازار مسکن شهر تهران با رشد ۹.۷ درصدی قیمت طی دو ماه اخیر مواجه شده که کارشناسان مهمترین عامل این رشد را تاثیرپذیری از بازارهای موازی بخصوص رشد نرخ ارز می‌دانند. بنابراین کنترل قیمت ارز می‌تواند در آرامش بازار ملک تاثیرگذار باشد.


گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از خرید و فروش‌ها در بازار ملک را سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران به خود اختصاص می‌دهند. معاملات مصرفی هم عمدتا از نوع تبدیل است و خریداران خانه اولی حضور پررنگی در بازار ندارند. در حال حاضر ۸۰ درصد واحدهای عرضه شده به بازار مسکن بیش از ۱۰۰ متر مربع مساحت دارند در حالی که سهم این گروه متراژی از معاملات آذرماه فقط ۲۵.۹ درصد بود. در واقع تناسبی بین عرضه و تقاضا به لحاظ متراژ وجود ندارد. البته این شرایط در یک دهه گذشته معمولا وضعیت غالب بازار مسکن بوده است.

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

بررسی معاملات از نظر عمر بنا هم حکایت از آن دارد که آپارتمان‌های بالای ۱۶ سال ۳۷ درصد از کل معاملات را در بر می‌گیرند؛ در حالی که آذر سال قبل سهم این نوع واحدها ۳۱.۷ درصد بود و هشت سال قبل یعنی آذر ۱۳۹۳ فقط ۱۲ درصد معاملات را به خود اختصاص دادند.


درخصوص نرخ رشد مناطق در یک سال اخیر نیز آمارها نشان می دهد منطقه ۱۰ با افزایش ۵۹.۷ درصد بالاترین افزایش سالیانه قیمت مسکن را در بین مناطق ۲۲ گانه تهران به خود اختصاص  داده است. عمده واحدهای این منطقه از نوع کوچک متراژ هستند و تراکم بالایی در این محدوده وجود دارد. با وجود مساحت پایین، این منطقه رتبه‌ی دوم را از نظر  تعداد معاملات شهر تهران به خود اختصاص می‌دهد. هم‌اکنون قیمت هر متر خانه در منطقه ۱۰ معادل ۳۴.۴۵ میلیون تومان است.

افزایش سالیانه قیمت در منطقه یک نیز معادل ۴۴ درصد بوده که از متری ۶۹ میلیون تومان در آذر پارسال به ۹۹.۴ میلیون تومان در آذر امسال رسیده است. متوسط رشد سالیانه در کل شهر تهران نیز ۴۷.۵ درصد اعلام شد.

► نرخ سود بازار بین بانکی به ۲۱.۰۳ درصد رسید
پیش بینی قیمت دلار ◄

مطالب مرتبط
بنر