کاهش نرخ ارز بعد از افزایش غیرمنطقی | حباب قیمت ها با تصمیم درست بانک مرکزی از بین می رود

جمعه ، 12 اسفند 1401 ، 17:10
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: شایعات سفته‌بازان، اخبار نادرست و فضاسازی رسانه‌های بین‌المللی نقش موثری بر افزایش هیجانات و التهاب بازار ارز داشت و چون این افزایش غیرواقعی بود، در حال تعدیل نرخ است.


به گزارش همشهری آنلاین نرخ ارز در بازار غیررسمی طی هفته‌های گذشته به ۶۰ هزار تومان رسید، که کارشناسان علت این افزایش را فضای روانی و هیجانی در این بازار تحت تاثیر اخبار نادرست و کانال‌های تلگرامی عنوان کردند، اما این نرخ غیرواقعی با مداخله بانک مرکزی سیر نزولی را در پیش گرفت و در هفته‌ای که گذشت تا کانال ۵۲ هزار تومان ریزش داشت.


«سید کمال سیدعلی» کارشناس مسایل اقتصادی و معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایرنا در مورد بازار ارز، گفت: افزایش قیمت دلار که در ابتدای هفته با آن مواجه بودیم در فاصله یک تا دو روز نزدیک به هفت تا هشت هزار تومان نوسان داشت.


وی با اشاره به افزایش شدید نرخ ارز، افزود: شایعاتی که در مقابل صرافی‌ها از طریق سفته‌بازان و یا سایت‌های اعلامی نرخ ارز منتشر می‌شد، موجب شد که نرخ ارز غیرمنطقی افزایش یابد و شاهد التهابات و هیجانات در این بازار باشیم.


معاون اسبق ارزی بانک مرکزی ادامه داد: فضاسازی رسانه‌های بین‌المللی علیه ایران نیز این موضوع را تشدید ‌کرد و در نتیجه نرخ دلار نه‌تنها ثبات نداشت، بلکه رشد لجام گسیخته‌ای را در پیش گرفت و چون افزایش آن منطقی و اقتصادی نبود، بلافاصله کاهش یافت.


سیدعلی بیان کرد: در این بین برخی ناکارآمدی‌ها در طول سال‌های گذشته باعث شده اعتماد مردم سلب شود و در بازار ارز رفتار هیجانی داشته باشند و برای خرید دلار به بازار مراجعه کنند که شاهد هیجانات مقطعی باشیم.


وی با بیان اینکه سرعت افزایش قیمت ارز در هفته‌های گذشته زیاد بود و کاهش قیمت آن طبیعی به نظر می‌رسد و اساسا این اتفاق باید رخ می‌داد، تصریح کرد: مداخله گری بانک مرکزی در بازار ارز باعث می‌شود که حباب نرخ ارز از بین برود، اما در ادامه این بانک باید به دنبال مدیریت تقاضا در بازار باشد.


این کارشناس اقتصادی توضیح داد: چنانچه ثبت سفارش‌ها با سرعت بیشتری انجام شود، معاملات اسکناسی و نرخ را می‌تواند مدیریت و کاهشی کند، زیرا تولیدکنندگان به جهت نگرانی از اینکه ممکن است سال آینده قیمت دلار افزایش یابد، وارد بازار می‌شوند که در صورت تسریع در فرآیند ثبت سفارش دیگر شاهد حضور تولیدکننده و واردکننده در بازار اسکناس نخواهیم بود.


سیدعلی توصیه کرد: مداخله بانک مرکزی در بازار ارز از لحاظ مقطع زمانی و حیث قیمت باید مدیریت شود و این مداخلات برای تامین منابع وارداتی و نیاز واقعی مردم باشد.


وی با بیان اینکه نرخ سازی و بازارسازی بانک مرکزی تصمیم درستی است و می‌تواند حباب قیمت را از بین ببرد، گفت: افزایش نرخ ارز بیش از انتظار واقعی بوده و برای همین در حال تعدیل نرخ‌ است که شاهد آن هستیم.

► ثبت‌نام کنندگان خودروهای وارداتی سود دریافت می‌کنند
شرایط دریافت ارز مسافرتی اعلام شد ◄

مطالب مرتبط
بنر