سازندگان مسکن همچنان چشم‌انتظار تسهیلات بانکی

دوشنبه ، 18 ارديبهشت 1402 ، 14:04
همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت، می تواند بازار مسکن را به سمت رونق هدایت کند اما برخی کم کاری‌هایی در این حوزه صورت گرفته که باعث کاهش سرعت ساخت و ساز در کشور می شود.

 پرداخت به موقع تسهیلات بانکی به بخش مسکن یکی از مهم ترین برنامه هایی است که در شرایط کنونی و با توجه به نزدیک شدن به فصل جابجایی مستاجران می تواند گره گشای وضعیت بازار باشد چراکه به گفته بسیاری از سازندگان و همچنین متقاضیان، در شرایطی که بازار مسکن به سمت رکود حرکت کرده است تنها پرداخت تسهیلات می تواند این بازار را به سمت رونق و همچنین افزایش تولید هدایت کند.


امسال به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید نام گذاری شده است و با توجه به آنکه ساخت وساز در صورت رونق یافتن زمینه ساز ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در کشور می شود بنابراین دولت در این حوزه باید توجه لازم را داشته باشد چراکه کلید رونق اقتصاد در کشور  مسکن است و رونق بسیاری  از شرکت های تولیدی هم به حوزه ساخت و ساز مربوط می شود.


عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن همچنان پر رنگ است

اخیرا آماری از عدم همکاری بانک ها  در پرداخت تسهیلات به ویژه تسیهلات نهضت ملی مسکن و همچنین تسهیلات ساخت منتشر شده که در آن همکاری بسیاری بانک ها نزدیک به صفر بوده است و تنها بانکی که در این بخش توانسته به  قانون طرح جهش تولید مسکن و پرداخت ۲۰ درصد از کل تسهیلات به بخش مسکن عمل کند،  بانک تخصصی مسکن بوده که البته این اقدام هم وظیفه آن بانک بوده است.


در همین رابطه ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به عدم همکاری بانک ها در حوزه پرداخت تسهیلات گفت: بانک ها در اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن همکاری نداشته اند به طوری که  بانک ملی باید ۱۰ هزار میلیارد تومان، بانک ملت ۱۲ هزار میلیارد تومان، بانک تجارت ۱۱ هزار میلیارد تومان، بانک صادرات ۱۳ هزار میلیارد تومان، بانک سپه ۶ هزار میلیارد تومان، بانک کشاورزی ۱.۷ هزار میلیارد تومان، بانک رفاه ۵ هزار میلیارد تومان، پست بانک ۶۰۰ میلیارد تومان، بانک کارآفرین ۳ هزار میلیارد تومان، بانک سامان ۳ هزار میلیارد تومان و بانک اقتصاد نوین ۴ هزار میلیارد تومان پرداخت کنند.


این مقام مسئول تاکید کرد: برای بانک‌های متخلف تاکنون ۹۵ هزار میلیارد تومان جریمه مالیاتی تعیین شده است. پیش تر اسامی بانک‌ها و استان‌های متخلف از قانون جهش تولید در اولین جلسه شورای عالی مسکن در سال ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور بیان شده بود و اولین فهرست این بانک‌ها توسط سرپرست دفتر اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی رسانه‌ای شد.


بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن مقاومت می کنند

در همین رابطه اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس با گلایه مندی از عدم همکاری بانک ها در حوزه پرداخت اعلام کرد: چندی پیش جلسه ای با وزیر اقتصاد داشته ایم  که  یکی از موضوعات اصلی در مورد نقش بانک ها در رشد تولید و توسعه کشور است.


شاکری بیان کرد: یکی از نکاتی که مایل هستیم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به آن توجه داشته باشند،  جهت دهی تسهیلات به سمت تولید است و متاسفانه شاهد آن هستیم که در این حوزه بانک ها همکاری لازم را ندارند و در پرداخت تسهیلات به ویژه وام مسکن مقاومت می کنند.


او ادامه داد:  بانک ها در پرداخت تسهیلات استنکاف می کنند و حضور آنها در  حوزه ساخت وساز و پرداخت تسهیلات به سازندگان بسیار کم است و طبق آماری  که داریم  در سال گذشته حدود ۳ تا ۴.۵ درصد تسهیلات  به سمت ساختمان جذب شده است.


 شاکری افزود:  قوی ترین بانک هایی که در حوزه  تسهیلات همکاری داشته اند  بانک مسکن  و بانک آینده بوده که البته این بانک ها تسهیلات را تنها در حوزه مال سازی، برج سازی و پاساژ سازی پرداخت کرده اند.  بنابراین مجلس در حال حاضر تنها به سمت هدفمند کردن پرداخت تسهیلات به سمت ساخت وساز توسط بانک ها است.


براساس این گزارش طبق بررسی هایی که صورت گرفته است در حال حاضر تنها راهکار برای رونق بخشیدن به بازار مسکن به ویژه بازار اجاره و خرید و فروش آن است که تسهیلات بانکی به سمت تولید و حوزه ساخت وساز هدایت شود و با توجه به آنکه دولت بنا دارد اراضی را به متقاضیان تخصیص دهد بنابراین باید برنامه ریزی در این حوزه و از سوی دیگر پیگیری ها برای پرداخت تسهیلات به سازندگان توسط وزارت راه وشهرسازی و بانک مرکزی از سوی بانک ها به صورت جدی تر پیگیری شود.


► وام بدون ضامن پست بانک را چگونه دریافت کنیم؟
ارسال پیامک هشدار قوه قضاییه به طلافروشان ◄

مطالب مرتبط
بنر