امنیت موبایل بانکینگ

سه شنبه ، 27 اسفند 1387 ، 15:15
بانکداری سیار (موبایل بانکینگ) از جمله روش‌های پرداخت است که با بکارگیری اصولی و متناسب آن، می‌توان هزینه‌های بانکی را به شدت کاهش داد.
یک کارشناس بانکداری الکترونیک با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی و تلاش لازم برای اجرایی شدن موبایل بانکینگ در کشور اظهار داشت: برای بقا در دنیای رقابت بانکداری نوین لازم است بانک‌ها به مدیریت بهینه هزینه‌های لازم جهت بهره‌گیری فناوری‌های مختلف توجه کنند و با بکارگیری بهترین روش‌ها، کمترین هزینه را برای بانک ایجاد کنند.

به گفته حسنی، استفاده از موبایل بانکینگ، هزینه بانکی را به شدت کاهش می‌دهد و از سوی دیگر رضایت مشتریان را به جهت دسترسی آسان به تراکنش‌های مالی در هر زمان و مکان با کمترین ابزار ممکن (تنها یک دستگاه تلفن موبایل) به جای انتظار در صف گیشه بانک در ساعات کاری به نحو فزآینده‌ای فراهم می‌آورد.

این کارشناس بانکداری الکترونیکی با بیان اینکه "بانک‌های کشور (اعم از دولتی، خصوصی و موسسات مالی) باید در راستای ایجاد یک زیربنای مشترک اطلاعاتی با یکدیگر همکاری کنند"، ادامه داد : این روش به بانک‌ها در راستای فایق آمدن بر ریسک‌های موجود در بانکداری و پرداخت‌های خرد، کمک می‌کند.

وی گفت:این همکاری بدلیل تقسیم هزینه‌ها در بین بانک‌های مختلف، هزینه هر بانک را برای بهره‌گیری از بانکداری الکترونیک و سیار کاهش می‌دهد.

فرنود حسنی گفت: بسیاری از بانک‌ها، سرویس‌های مبتنی بر تجارت سیار را تنها جهت رقابت و حفظ و نگهداری مشتریان سودآورشان ارایه می‌دهند، و به این باور نرسیده‌اند که بهره برداری از تکنولوژی موبایل بانکینگ باید در تمامی ابعاد بازاریابی، توزیع و راهبردهای فناوری، صورت گیرد.

حسنی با تاکید بر اینکه سرویس‌های منطبق بر تکنولوژی از جمله بانکداری سیار، باید بطور پیوسته انتظارات متغیر مشتریان را پوشش دهند، اظهار داشت: این امر جز با ارتباط دائم با مشتریان میسر نمی‌شود و نیازمند مدیریت ارتباط با مشتری آگاهانه است.

 

روش‌های ساده برای جلوگیری از سوء استفاده از موبایل بانکینگ

پایین بودن ضریب امنیت بانک همراه و سوء استفاده از آن یکی از مشکلات و دغدغه های کاربران این سرویس است و این امر موجب شده تا اپراتور ها و شرکت‌ها تدابیری برای افزایش امنیت آن بیندیشند.

در همین راستا اپراتورهای هندی چند توصیه و ترفند برای افزایش ضریب امنیت بانک همراه در مقابل کلاهبرداری و سوء استفاده ارایه کرده‌اند که به شرح زیر است:

. تلفن همراه را هنگامی که از آن استفاده نمی‌کنید، قفل کرده و رمز ورود آن را حتی برای نزدیکترین وابستگان خود فاش نکنید.

. از رمزها و کدهای مشکل با حداقل 8 رقم با ترکیبی از حروف، اعداد و نماد ها استفاده کنید.

. هرگز اطلاعات مهم خود مانند شماره حساب، رمزها، تاریخ تولد و غیره را از طریق پیام کوتاه ارسال نکنید.

. تلفن همراه را به نرم افزار های امنیتی مانند فایروال یا نرم افزار ضد هکر و آنتی ویروس مجهز کنید.

. فایل‌ها را تنها از منابع مطمئن دانلود کنید.

. هنگامی که به بلوتوث نیازی ندارید از خاموش بودن آن مطمئن شوید.

. قبل از این که تلفن همراه خود را در اختیار دیگران قرار دهید یا آن را بفروشید، تمام اطلاعات شخصی و رمز و کدهای حساب بانکی خود را از حافظه آن پاک کنید.

. تلفن همراه خود را همواره به روز نگه دارید و از جدیدترین نرم افزارهای امنیتی استفاده کنید.

 منبع: سایت تبیان

► مدیریت ریسک و بانکداری الکترونیکی
اصول بانکداری اسلامی ◄

مطالب مرتبط
بنر