چه راهی برای بررسی امن بودن اپلیکیشن‌های اندروید پیش از دانلود وجود دارد؟

چهارشنبه ، 26 آبان 1400 ، 15:33
بررسی امن بودن برنامه اندروید امری بسیار مهم است که امروزه از آن غافل شده‌ایم. برای دانلود اپلیکیشن‌های مناسب اندروید و...، از مارکت‌های معتبر مثل گوگل پلی استفاده کنید. با این وجود ممکن است که گاهی اوقات شما از منابع دیگری یک اپلیکیشن را دانلود کنید با این حال هنوز هم برنامه‌‎های ناامن و کلاهبرداری روی تلفن‌های همراه هوشمند نصب می‌شود و خیلی از اوقات اطلاعات شخصی یک فرد را به خطر می‌اندازند.

1- به دنبال پرچم قرمز در نظرات بگردید

منظور از پرچم قرمز، نظرات منفی و شکایت‌ها از برنامه است. اکثر اوقات ما فکر می‌کنیم که با دیدن ستاره‌های یک اپلیکیشن در گوگل پلی، از امن بودن و خوب بودن آن مطمئن شده‌ایم. این در حالی است که در بسیاری از اوقات توسعه‌دهندگان برنامه‌های مخرب، از نظرات جعلی برای اپلیکیشن خود استفاده می‌کنند تا بتوانند اعتماد افراد را برای دانلود و نصب برنامه جلب کنند.

2- تمامی توضیحات برنامه را کامل بخوانید

یک برنامه درست و امن تمامی توضیحات خود را به شکل دقیق و منظم و شفاف ارائه می‌کند؛ اما برنامه‌های کلاهبرداری سعی دارند که توضیحات خود را بدون دلیل فقط تعمیم دهند و بزرگ و خوب جلوه دهند.

3- به تعداد دانلود برنامه دقت کنید

ابتدا به تاریخ انتشار برنامه دقت کنید. اگر یک برنامه عمر کوتاهی (کمتر از یک یا دو سال) دارد و میلیون‌ها بار دانلود شده است، باید به آن شک کنید. احتمال زیادی دارد که این اعداد فیک و ساختگی باشند تا بتوانند اعتماد شما را جلب کنند.

4- لیست مجوزهایی که برنامه از شما می‌خواهد را بررسی کنید

هر برنامه‌ای در لیست توضیحات خود، تمام مجوزهایی را که از شما و تلفن همراه شما می‌خواهد، لیست می‌کند. باید به دقت این مجوزها را بررسی کنید. اگر این مجوزها منطقی نبود، به این برنامه اطمینان نکنید و آن را نصب نکنید.

5- سایت توسعه‌دهنده اپلیکشن را مشاهده و بررسی کنید

 در فروشگاه گوگل پلی، شما می‌توانید با کلیک بر روی نام توسعه‌دهنده، سایت آن را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید به صورت زیر آن را در گوگل سرچ کنید.

[نام توسعه‌دهنده] mobile apps

6- به فرآیند نصب اپلیکیشن دقت کنید

 برخی از توسعه‌دهندگان کلاهبردار، سعی دارند به هر روشی که افراد به آن توجه نمی‌کنند، از اطلاعات آن‌ها دزدی کنند. ممکن است که در حین نصب یک برنامه صفحه‌ای برای شما باز شود که از شما تأییدیه بخواهد و شما با فرض این‌که اپلیکیشن به آن نیاز دارد، آن را تأیید کنید. در خیلی از اوقات آن‌ها تلاش می‌کنند تا از این روش به اطلاعات بیشتری از تلفن همراه شما دسترسی داشته‌باشند. پس لطفا در حین نصب برنامه، هر پنجره‌ای که باز می‌شود را به‌راحتی و بدون مطالعه تأیید نکنید.

► چگونه یک جستجوگر حرفه‌ای باشیم؟
سهل انگاری در نگهداری رمز و نام کاربری در شبکه شاد مشکل آفرین شد ◄

مطالب مرتبط
بنر