بازی های مجازی برای افزایش نرخ ارز

جمعه ، 19 آذر 1400 ، 20:54

از دو روز گذشته کانال‌های تلگرامی با نرخ‌های مختلف، دلار را تا سقف ۳۱ هزار تومان رسانده اند در حالی که صرافی‌های رسمی خیابان فردوسی و سطح تهران تابلوی خود را با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان روشن کرده اند.


این افزایش قیمت‌های کاذب باعث شد که دوباره سری به بازار ارز بزنیم، مشاهدات میدانی از خیابان فردوسی نشان می‌دهد که دلالان دلار را ۳ هزار ۵۰۰ تومان گران‌تر از صرافی‌های رسمی به دست خریدار می‌رسانند. در این میان هم دلالان در شبکه های اجتماعی سعی در بالا بردن نرخ دلار و ایجاد قیمت‌های کاذب دارند.


علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته به شایعات درخصوص کمبود منابع ارزی واکنش نشان داده و می گوید: خوشبختانه امسال دسترسی بانک مرکزی و سیستم اقتصادی کشور به منابع ارزی، بهبود قابل ملاحظه ای داشته است. از نظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش بینی من این است که در آینده نزدیک اوضاع رو به بهبود خواهد رفت.


مشکل اصلی در نوسانات چند روز گذشته این است که شبکه های اجتماعی در نرخ ها در بازار آتی فعالیت خود را افزایش داده و برای تغییر نرخ دلار بر "نرخ فردایی" تاکید دارند. بازارفردایی یا آتی در بسیاری از کشورها رواج داشته اما وجود دلالی و سو استفاده از آن برای فروش ارز در این روزها مشهود است.


زنگنه نماینده مجلس شورای اسلامی در صحن علنی روز گذشته به جمع آوری بازارهای فردایی سکه و ارز که منجر به افزایش نرخ سکه و ارز در یک ساعت می شود، تاکید کرد.


عده‌ای در تلاشند همراه با مذاکرات نرخ ارز را بالا ببرند

رئیس‌جمهور در جمع دانشجویان دانشگاه شریف گفت:خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته های خود را به ملت تحمیل کنند.


وی گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر موضوع هستد. برخی از این افراد در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند.


سامانه ای جدید در راه است

این نوسانات در بازار ارز و ایجاد نرخ کاذب در بازار، ظهر امروز(16 آذرماه) علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی را هم به خیابان فردوسی کشاند.


او ضمن بازدید از صرافی‌های موجود در میدان فردوسی، گفت: نیازهای ارز قانونی مردم را به صورت کامل تامین می کنیم و منابع ارزی ورودی در بازارمتشکل ارزی در وضعیت مناسبی قرار دارد. در همین راستا به منظور دسترسی آسان تر مردم به حواله و اسکناس دلار، اصلاح قوانین و مقررات در برنامه و دستور کار بانک مرکزی قرار دارد. در جانب عرضه ارز مشکلی نداریم و روند تامین و عرضه در حال بهبود است.


صالح آبادی با تاکید بر این که منابع ارزی کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد، ادامه داد: درگاه فروش ارز به منظور تامین نیاز‌های خرد به ارز راه اندازی می شود. این درگاه تا دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و مردم با ورود به این درگاه نیاز خرد ارزی خود را اعلام و سپس با مراجعه به صرافی‌های مجاز ارز موردنیاز را دریافت می‌کنند.با راه اندازی سامانه فروش ارز صف‌های ایجاد شده در مقابل صرافی‌ها جمع خواهد شد.

► تامین ارز مورد نیاز دارو؛ تخصیص سهمیه جدید
دلار به زیر ۳۰ هزار تومان می رسد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر