دلار وارد کانال جدید شد

يكشنبه ، 27 آذر 1401 ، 16:55
در حالی دیروز بازار ارز رشد ۸۶۳ تومانی را تجربه کرد که از نگاه رییس‌کل بانک مرکزی، افزایش نرخ در بازار آزاد ارز واقعی نیست و حتما تعدیل خواهد شد.

به گزارش اخباربانک، بازار ارز دیروز رکورد جدید قیمتی را ثبت کرد و با افزایش ۸۶۳ تومانی، وارد کانال ۳۸ هزار تومان شد.

افزایش قیمت دلار در بازار در حالی است که در طول هر دلار آمریکا رشد یک‌هزار و ۴۹۱ تومانی را تجربه کرده است.

در حال حاضر هر دلار آمریکا در بازار ۳۸ هزار و ۶۹۱ تومان قیمت دارد و این عدد نشان می‌دهد که در طول یک هفته گذشته ۴ درصد گران شده است‌.

در این میان بررسی روند بازار ارز حاکی از آن است که قیمت دلار در طول یک ماه گذشته، رشد ۱۱.۳ درصدی را تجربه کرده است؛ به طوری که بازار شاهد گرانی ۳ هزار و ۹۴۰ تومانی قیمت دلار بوده است.


افزایش قیمت ارز غیرعادی است

ورود قیمت دلار به کانال ۳۸ هزار تومان در حالی است که‌ برخی از نمایندگان مجلس، این رشد را غیرعادی تلقی می‌کنند.


محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص می‌گوید: افزایش قیمت ارز غیرعادی به نظر می رسد. طبیعتا اغتشاشات اخیر در افزایش نرخ ارز بی‌تاثیر نیست؛ کما اینکه بعد از فتنه ۸۸ هم شاهد افزایش نرخ ارز بودیم؛ اغتشاشات باعث شد که مدتی فضای اقتصادی ما ثبات نداشته و پایدار نباشد لذا با جمع شدن اغتشاشات، ان شاءالله با تدابیر دولت و بانک مرکزی این مشکل حل شود و شاهد ثبات در بازار ارز باشیم.


میرتاج‌الدینی درباره لزوم ورود جدی‌تر بانک مرکزی به موضوع افزایش نرخ ارز، به ایسنا عنوان می‌کند: باید بانک مرکزی سیاست‌های مختلف را به کار گیرد؛ مثلا بانک مرکزی در گذشته اعلام کرد هر کسی ارز آزاد دارد در صرافی ها به قیمت شناور عرضه کند.


وی می‌افزاید: همچنین باید بانک مرکزی تعهدات صادرکنندگانی را که کالاهای خود را در داخل با کالاهای یارانه‌ای تولید نمی کنند، به صورت ارز آزاد کند نه اینکه آنها را ملزم به اعلام نرخ نیمایی کرده و باید به نرخ ارز شناور باشد؛ در این صورت تامین ارز در بازار چندین برابر شده و این باعث کاهش نرخ ارز خواهد شد.


میرتاج‌الدینی خاطرنشان می‌کند: انتظار می‌رود بانک مرکزی سیاست های درست و قاطع و جدی اتخاذ کند.


افزایش قیمت‌ها واقعی نیست؟

با این حال، در این شرایط علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی اعتقاد دارد: نرخ دلار در بازار غیررسمی از اواخر ۱۳۹۸ افزایش وحشتناکی داشت و در اواسط ۹۹ به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان تومان رسید. در گذشته در مقاطعی نرخ ارز جهش داشت و مجددا کمی کاهش پیدا می‌کرد.


وی در یک برنامه تلویزیونی می‌گوید: اخیرا بخشی از افزایش قیمت ارز به تقویت دلار به دلیل افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا به ویژه در آمریکا بود. البته ناآرامی‌های ۳ ماه گذشته نیز در بازار ارز اثرگذار بوده است.


صالح‌آبادی می‌افزاید: البته نوسانات فصلی هم موثر است، در پایان سال میلادی همیشه نوسان داشته‌ایم که مجدد اثرش از بین خواهد رفت. بازار غیررسمی با حجم معاملات بسیار کم نرخ تعیین می‌کند و نرخ واقعی نیست.


وی تاکید می‌کند: افزایش نرخ در این بازار واقعی نیست و حتما تعدیل خواهد شد و ما به عنوان بازارساز برای آن برنامه داریم.

► چند پیش‌بینی عجیب از قیمت ارز در بازار؛ خریداران نقره‌داغ می‌شوند؟
معامله طلا، ملک، ارز و خودرو شامل مالیات می‌شود ◄

مطالب مرتبط
بنر