چرا دلار هفته پیش ۵ هزار تومان پایین آمد؟

شنبه ، 19 فروردين 1402 ، 13:59

به گزارش «نود اقتصادی»، یکی از مهم‌ترین دلایل افت نرخ ارز تصمیم جدید بانک مرکزی برای تغییر شرایط دریافت دلار با کارت ملی و الزام به افتتاح حساب ارزی است.

در این خصوص باید توجه داشت که پیش از اتخاذ این سیاست، قسمت مهمی از تقاضای شکل گرفته در این بازار توسط دلالان مدیریت می شد و این سوداگران با اجاره کردن کارت ملی افراد دیگر، اقدام به خرید دلار سهمیه ای در نرخ های پایین تر کرده، و با قیمت سازی های هدفمند، نرخ دلار را در بازار غیر رسمی بالا برده تا بتوانند ارزهایی که با سواستفاده از کارت ملی های اجاره ای خریداری کرده اند را به قیمت دلخواه خود به فروش برسانند.متن بلند خبر. پاراگراف دو

اما اقدام بانک مرکزی در خصوص تغییر روش پرداخت ارز از «فروش اسکناس» به «واریز به حساب ارزی»، موجب شد تا حد زیادی بساط دلالی از طریق اجاره‌ کارت‌های ملی برچیده شود و فشار تقاضای کاذب را از بازار ارز بردارد.

از این رو، از بدو زمان انتشار خبر این تصمیم، قیمت دلار رو به کاهش نهاد و پس از تاریخ اجرای این سیاست (۱۴ فروردین)، حتی به زیر ۵۰ هزار تومان هم رسید، هر چند که در حال حاضر نرخ دلار حول و حوش ۵۰ هزار تومان به آرامش نسبی رسیده است، اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار غیررسمی در هفته جاری است.

► چقدر دلار در خانه‌ مردم ایران ذخیره شده است؟
پایانه فروش ارزی بانک ملی رونمایی شد ◄

مطالب مرتبط
بنر