دریافت وجه برای افتتاح حساب ارزی تخلف است/ منع قانونی پرداخت ریالی به مشتری

پنجشنبه ، 31 فروردين 1402 ، 21:16
سهیل نظری گفت: برخی بانک‌ها ممکن است طبق روال قبلی داخلی خود از مشتری ۱۰۰ دلار بابت افتتاح حساب اخذ کنند که تخلف محسوب می‌شود.

سهیل نظری؛ سخنگوی ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه فروش ارز در سرفصل ۵۶ تا سقف ۲ هزار یورو است که هر ۳۶۵ روز یکبار می‌توان این سهمیه را دریافت کرد، اظهار کرد: اگر فردی برای مثال هزار یورو در مهر ماه سال ۱۴۰۱ در سرفصل سایر یا تامین نیاز‌های ضروری دریافت کرده باشد در سال ۱۴۰۲ تا مهر ماه می‌تواند مابه‌التفاوت تا ۲ هزار یورو یا ۲۲۰۰ دلار را دریافت کند.

وی ادامه داد: متقاضیان خرید ارز در سرفصل تامین نیاز‌های ضروری تا سقف ۲ هزار یورو می‌توانند با مراجعه به یکی از شعب بانک‌ها حساب ارزی ویژه برای خرید ارز به صورت اسکناس در سرفصل ۵۶ (تامین نیاز‌های ضروری) بدون تودیع مانده اولیه افتتاح کنند.

نظری با بیان اینکه به بانک‌ها ابلاغ شده است تا افتتاح حساب برای سرفصل ۵۶ بدون مانده انجام شود؛ تصریح کرد: برخی بانک‌ها ممکن است طبق روال قبلی داخلی خود از مشتری ۱۰۰ دلار بابت افتتاح حساب اخذ کنند که به هیچ وجه مورد تایید نیست و تخلف محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین حساب‌های قدیمی ارزی برای خرید ارز در این سرفصل مورد قبول نیست و متقاضیان باید نسبت به افتتاح حساب جدید ارزی که قرض‌الحسنه پس انداز و با منشا اسکناس است اقدام کنند.

نحوه خرید ارز از صرافی‌ها

سخنگوی ارزی بانک مرکزی گفت: بعد از افتتاح حساب ارزی ویژه، متقاضی باید با تاییدیه حساب به صرافی مراجعه کند و صراف بعد از بررسی‌های لازم در صورت اینکه متقاضی واجد شرایط خرید اسکناس باشد ارز مورد نیاز را از ۳ منبع مختلف تامین خواهد کرد. منبع خرید اسکناس صرافی می‌تواند از سامانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، خرید در سرفصل سایر و یا ارز‌های خریداری شده از سرمایه‌گذار خارجی تامین شود.

به گفته او، بعد از اینکه صراف از یکی از ۳ محل مجاز، ارز مورد نیاز متقاضی دریافت ارز با کارت ملی را تامین کرد؛ براساس سقف نرخ فروش نرخ اعلامی شرکت صرافی ملی و با احتساب حداکثر یک درصد حاشیه سود نسبت به قیمت خرید اسکناس خود، اقدام به فروش ارز به متقاضی می‌کند. صراف موظف است همه اطلاعات را در سامانه نظارت ارز (سنا) درج کرده و ثبت فروش را انجام و در نهایت رسید سنا را هم به مشتری ارائه دهد. در سامانه نظارت ارز (سنا) فیلد جدیدی اضافه شده که شماره شبای ارزی مشتری است.

نظری گفت: در این شرایط دو حالت پیش می‌آید؛ یا حساب ارزی مشتری حساب نزد بانک ملی است که در این صورت صراف وارد سامانه «بام» می‌شود و به حساب مقصد مشتری انتقال حساب را انجام می‌دهد. در ضمن رسید انتقال وجه را هم باید به مشتری تحویل دهد و مشتری متعاقبا بعد از ۵ روز به شعبه‌ای که حساب ارزی خود را افتتاح کرده است مراجعه می‌کند و می‌تواند اسکناس ارز خود را با پرداخت ۵ درصد کارمزد دریافت کند.

سخنگوی ارزی بانک مرکزی تاکید کرد: اینکه مشتری اسکناس ارز را مانند وضعیت ریالی در کل شعب کشور تحویل بگیرد اساسا به دلیل محدودیت‌های لجستیک امکان پذیر نیست مگر اینکه هماهنگی‌های لازم توسط مشتری بانک به منظور دریافت اسکناس در سایر شعب منتخب بانک انجام شود.

وی اظهار کرد: در حالت دوم که حساب ارزی مشتری در بانک ملی نباشد، صراف فرم‌های پیوست اطلاعیه مورخ ۲۶/۰۱/۱۴۰۲ سامانه نظارت ارز (سنا) اعم از فرم‌های مبارزه با پولشویی و درخواست انتقال وجه از حساب صراف و مشخصات و حساب مقصد مشتری را به صورت کامل تکمیل کرده و این فرم‌ها را با مهر و امضای مدیرعامل باید تا یک روز کاری بعد به شعبه بانک ملی که برای انتقال وجه تحویل دهد.

نظری با بیان اینکه حساب‌های عملیاتی بانک‌ها هم از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای انتقال به حساب سایر بانک‌ها به صرافی‌ها اطلاع رسانی شده است که به منظور انتقال در سامانه بام مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ تصریح کرد: برای نمونه اگر ۱۰ مشتری ۲ هزار یورویی دارای حساب ارزی نزد بانک ملت داشته باشد می‌تواند ۲۰ هزار یورو از طریق «بام شرکتی» به حساب عملیاتی بانک ملت نزد مرکز مبادله ایران واریز کند.

 سخنگوی ارزی بانک مرکزی افزود: با ارسال ریز مشتریان و فرم‌هایی که در سامانه نظارت ارز (سنا) وجود دارد؛ بانک ملی ترتیبات انتقال اسکناس به حساب ارزی در هر بانکی که مشتری معرفی کرده است را از طریق پیام سپام ۱۰۳ به مقصد سایر بانک‌ها فراهم کرده است.

پرداخت ریالی از حساب ارزی به مشتری ممنوع است

 وی ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه حساب ارزی باید به مدت ۶ ماه باز بماند و ۱۰۰ دلار هم در حساب می‌ماند که به صورت ارزی است و معادل ریالی ندارد.

نظری گفت: پرداخت ریال به مشتری از حساب ارزی مبتنی بر اسکناس مجاز نیست و بر خلاف مقررات بخش سوم مجموعه مقررات ارزی است.

سخنگوی ارزی بانک مرکزی تاکید کرد: کلیه حساب‌هایی که مبتنی بر اسکناس باشد و توسط شبکه بانکی افتتاح شود عین ارز را به صورت اسکناس تحویل مشتری می‌دهد. این مقرره در مقررات ارزی بخش سوم صفحه ۲۱ بند ۵-۵ و تبصره آن قید شده است. همچنین بانک‌ها هم نمی‌توانند هیچ تعهدی مبنی بر اینکه معادل ریالی ارز به مشتریان پرداخت شود را از مشتری اخذ کنند.

وی با تاکید براینکه در این نوع حساب ارزی فقط دلار و یورو و به صورت واریز به حساب انجام خواهد شد، اظهارکرد: متقاضیان دیگر ارز‌ها نیز طبق روال گذشته به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند و بدون نیاز به افتتاح حساب ارز مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد.

نظری در پایان تاکید کرد که برای افتتاح حساب ارزی برای دریافت ارز با کارت ملی، مدارک و شرایط خاصی نیاز نیست و حتی خیلی از بانک‌ها مانند بانک ملی، در حال حاضر افتتاح حساب ارزی را به صورت غیرحضوری نیز انجام می‌دهند.

► بانک مرکزی:سکه‌ها بصورت فیزیکی تحویل داده می‌شود
طلا و سکه بخریم یا نخریم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر