تکنیک"تصویر سازی ذهنی" برای استخدام شدن

سه شنبه ، 2 ارديبهشت 1393 ، 08:24

 

زمان بیکاری و دنبال کار گشتن از آن اوقاتی است که ذهن و جسم را به شدت تحت فشار می گذارد و خیلی ها بیشتر تمرکز و وقتشان به اضطراب سپری می شود تا یافتن کار دلخواه.

به گزارش بانکی دات آی آر، روحیه و طرز فکر ما موقع  بیکاری در مدت زمانی که در جستجوی کار خواهیم بود تاثیر مستقیم دارد.

اگر برای یک بار شانس این را داشته باشدید که پشت در یک اتاق مصاحبه در کنار جویندگان کار بنشینید متوجه می شوید که علاوه بر تفاوت مهارت ها وسطح دانش روحیه و طرز فکر هایشان هم با یکدیگر بسیار متفاوت است.

- مملکته داریم چند وقت فارغ و التحصیل شدم اما دریغ از یه کارمناسب تازه اگر هم باشه مال از ما بهترونه.

- من که اصلا امیدی ندارم اما گفتم بیام ببینم اینجا چه خبره.

- بابا اینا از قبل طرف رو انتخاب کردن این برو بیا ها و جلسه های مصاحبه همش الکیه برای رد گم کنی .

- من تلاشم رو کردم باقیش رو به خدا سپردم هرچی خیره

- به نظرم خیلی خوب می شه اگر اینجا استخدام شم شرایط کاریش عالیه

 

متاسفانه باید اعتراف کنم تعداد افراد مضطرب و نا امید به مراتب بیشتر از امید وار هاست. صرف نظر از اینکه مثبت اندیشی چه تاثیر عمیقی برکاهش استرس و بهبود عملکرد ما در هنگام مصاحبه استخدامی دارد. تصویر سازی ذهنی خود می تواند در موفقیت ما تاثیر شگرفی داشته باشد.

تصویر سازی ذهنی یعنی اندیشیدن به یک موضوع خاص. در واقع وقتی به چیزی فکر میکنیم داریم تصویری از آن را در ذهن می سازیم  و درک مفهوم بدون تصویر ذهنی از آن مفهوم صورت نمی گیرد. ارسطو معتقده تفکر بدون تصویر ذهنی غیر ممکنه.

اما برای درک بهتر لازم براتون توضیح بدم ما دوجور تصویر سازی داریم یکی تصویرسازی واقعیات موجود مثلا به اتاق نگاه کنید و بعد آنچه دیده اید در ذهنتان باز سازی کنید .

درمقابل تصویر ذهنی آن چیزی است که دوست دارید به وقوع بپیونده و آن چیزی است که دوست دارید داشته باشید.

خیلی ها این روزها این تکنیک رو آموزش می دهند کتاب ها در خصوص آن نوشته شده وسمینار ها برگزار کرده اند.

تصویر سازی ذهنی به ما کمک می کند سریعتر به خواسته هایمان برسیم.مهارت تصویر سازی ذهنی که البته با خودش مجموعه ای از آموزه ها نظیر باور به خدا به عنوان نیرویی مطلق، تقویت جنبه های معنوی، برنامه ریزی و تلاش برای درک کسب فضایل اخلاقی و سودمندی های مادی را هم به دنبال دارد

1- نیرویی که همیشه راهگشا است

ایمان به خدا و قدرت مطلقه او همیشه بهترین احساس را در انسان به وجود می آورد. احساس اینکه نیرویی وجود دارد که انسان با تمام دلشوره ها، نقاط آسیب پذیر، دردها، رنجها و البته آرزوهایش میتواند به آن پناه ببرد، نیرویی که همواره راهگشا است. با این حال بسیاری این ایمان و توکل را فقط در حد یک عقیده محترم میشمارند و جایی که واقعاً پای توکل و ایمان داشتن به میان می آید، به آن بی توجه می شوند. از این رو است که برخی مردم به ظاهر در همه امور از توکل به خدا سخن میگویند اما باز به هنگام ازدواج، تحصیل و پیدا کردن شغل خدا را فراموش می کنند.

از همین رو است که در همین مقوله تصویرسازی ذهنی برای رسیدن به خواسته ها سهم زیادی به ایمان انسانها داده می شود و یقین اینکه خداوند انسانها را در مسیر رسیدن به خواسته ها و آرزوهایشان قرار میدهد اما چگونگی این خواسته ها و آرمانها البته حق انتخابی است که هر کدام از ما در اختیارش داریم.

شکرگزاری که از باور و یقین به قدرت متعال هستی سرچشمه میگیرد به ما می آموزد که برای آنچه داریم قدرشناس باشیم.

2- شکرگزاری سبب یادآوری می شود

تقویت جنبه های معنوی زندگی هم بخش دیگری از آزمون های مهارت تصویر سازی ذهنی است. اغلب کارشناسان در این باره معتقدند که شکرگزاری برای آنچه انسان ها در زندگی شان دارند و آنها را به دست آورده اند نه فقط موجب تقویت روحیه و افزایش اعتماد به نفس انسان ها شده بلکه این ذهنیت آنها را به این سو رهنمون می شود که می توان به خواسته های دیگر هم رسید، شکرگزاری سبب یادآوری می شود. یادآوری شادی، ثروت و سلامتی که در زندگی به آن رسیده ایم و اکنون می توانیم بر آن نیز بیفزاییم.

شکرگزاری که از باور و یقین به قدرت متعال هستی سرچشمه می گیرد به ما می آموزد که برای آنچه داریم قدرشناس باشیم. مواردی که شاید گاه به نظرمان ساده، اندک و معمولی بیاید اما وقتی کنار هم قرار می گیرد به ما یادآور می شود که چقدر داشته هایمان زیاد و زندگیمان پر برکت است اما گاهی ما فقط به جنبه های منفی و نداشته هایمان تکیه می کنیم.

3- برنامه ریزی و دستاوردهای بسیار ناشی از آن

اصل دیگر در آموزش مهارت تصویرسازی ذهنی، برنامه ریزی است. برنامه ریزی حتی برای جزئیات زندگی اگر به صورت یک مهارت به همه آموخته شود نیروی عظیمی در انسان آزاد میکند که نتیجه اش خلاقیت و دستاوردهای بسیار ناشی از آن است.

کارشناسان می گویند تصویرسازی ذهنی مغایرتی با آموزه های مردم ندارد. فقط به معنای علمی کردن باوری است که بسیاری دارند. باور اینکه می توان روح و جسم را به گونه ای پرورش داد که در نهایت تعالی انسان را در زندگی به همراه داشته باشد. اینکه انسان از قدرت ها، انرژی و توانش به بهترین شکل استفاده کند و قدر زمان را دانسته و به جای احساس غم هنگام بروز سختی ها، به خدا تکیه کرده و از تمام نیرویش برای بارور کردن زندگی و شروع دوباره بهره بگیرد.

آموختن مهارت تصویرسازی و تجسم خواسته ها در ذهن و جان دادن به آنها در همه سطوح زندگی، امروزه مورد تأکید بسیاری از متخصصان علوم رفتاری، کارشناسان اجتماعی و روانشناسان است. این مهارت اگر درست آموخته شده و به کار گرفته شود به صورت یک تفکر مثبت و انرژی سازنده قادر است انسان را در مسیر دستیابی به خواسته هایش قرار بدهد.

امایک تصویر سازی ساده

در آرام ترین وضعیتی که دوست دارید قرار بگیرید البته در دو حالت یعنی یا روی یک صندلی راحت بنشینید یا روی یک تخت در وضعیت دراز کش قرار بگیرد.

بعد از اینکه روی قسمت های مختلف بدنتان تمرکز کرید و به آرامش رسیدید به جایی که دوست دارید در آن مشغول کار بشوید فکر کنید با جزئیات خودتون رو توی شرایط قرار بدید وارد محل کار بشین با همکارا خوش و بش کنید توی طبقات قدم بزنید به اتاقتان برید جزئیات اتاق را ببینید و سر میزتان بنشینید و مشغول کار شوید.

بهترین زمان برای تصویر سازی صبح و شب است. زمان مناسب بین 5 تا 15 دقیقه.

قبل از انجام این کار باید ریلکس کنید این کار رو هر طور که دوست دارید انجام بدید. تکنیک ها متنوع اند.

شاید این کار در ابتدا برای شما مسخره به نظربرسه اما اگر بدانید که خیلی از افراد موفق و مشهور جهان در کودکی و نوجوانی خودشان را در موقعیت های مورد علاقه شان قرار می دادند با اعتماد بیشتری اقدام می کنید.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► 5 نکته ی مهم که در زمان استخدام باید رعایت کنید
10 سوالی که موقع استخدام حسابداران می پرسند ◄

مطالب مرتبط
بنر