30 توصيه به مسافران نوروزي

شنبه ، 27 اسفند 1390 ، 08:15

همه ساله با آغاز سال نو و فرارسيدن تعطيلات دو هفته اي ايام نوروز، سازمانهاي مختلفي درگير بحث مسافرتهاي نوروزي مي شوند چرا كه بيشترين حجم سفرها مدت كوتاهي انجام مي شود در اين بين سازمانهايي از جمله ميراث فرهنگي و گردشگري با تشكيل ستاد تسهيلات سفر توصيه هايي را به گردشگران مي كند اما وزارت بهداشت و درمان نيز در قالب گفت وگوي كارشناسي و اداره هاي راهنمايي و رانندگي و نيروي انتظامي نيز بر حسب وظايف خود مواردي را اعلام مي كنند كه در زير بخشي از آنها آمده است:

 


1- توصيه مي شود مسافران و گردشگران پيش از شروع سفر از محل اقامت خود مطمئن شوند و آن را از قبل رزرو كنند.


2-از چادر زدن و بازي كردن در كنار جاده و محل هايي كه احتمال ريزش كوه وجود دارد و همچنين از همراه بردن سيلندرهاي گاز پيك نيكي در خودرو، قطار و اتوبوس خودداري كنيد.

 

3- قبل از انجام سفر نسبت به شرايط مقصد از هر نظر اطلاعات كافي كسب كنيد، اين اطلاعات در سفرهاي داخلي و خارجي شامل شرايط آب و هوايي، مقررات گمركي، نيروهاي خدماتي، انتظامي، بهداشتي و ساير امكانات است.

 

4- براي انتخاب مقصد و شرايط مسافرت از مشورت كاركنان مجرب و صديق دفاتر خدمات مسافرتي معتبر و مديران مراكز اقامتي كه داراي مجوز رسمي هستند بهره مند شويد.


5- در صورتي كه با وسايل نقليه عمومي مانند قطار، هواپيما، اتوبوس و يا كشتي مسافرت مي كنيد حتماً بليط رفت و برگشت تهيه كنيد.


6- براي خريد بليط، دريافت ويزا، خريد تور در داخل و خارج از كشور به دفاتر هوايي و مسافرتي مجاز مراجعه كرده و از مراجعه به واسطه خودداري كنيد، به خاطر داشته باشيد كه حضور واسطه باعث عدم انتقال اطلاعات صحيح و كامل در نهايت گران تر شدن خدمات ارائه شده خواهد شد.


7- طبق دستورالعمل سازمان ميراث فرهنگي، نرخ گشت هاي داخلي و خارجي براساس نوع خدمات و توافق في مابين مسافر و دفتر اعمال مي شود و شايسته است مسافران پس از كسب اطلاعات كامل و با درنظر گرفتن تمامي جوانب نسبت به انتخاب خود اقدام كنند.


8- نظر به اين كه اكثر هتل هاي معتبر داراي سايت اينترنتي مي باشند توصيه مي شود در صورت امكان با مراجعه به سايت هاي مربوط اطلاعات كافي از امكانات و خدمات هتل يا مراكز اقامتي مورد نظر كسب كنيد.


9- به هنگام ترك محل اقامت مدارك شناسايي شخصي و شماره تلفن و آدرس محل اقامت يا هتل را همراه داشته باشيد.


.10مشخصات خود را علاوه بر روي چمدان در محل مناسبي در داخل چمدان نيز بچسبانيد.


.11 چنانچه قصد سفر با اتومبيل شخصي داريد، اتومبيل خود را قبل از سفر از نظر فني و ايمني تحت معاينه دقيق قرار دهيد.


.12 در سفرهاي زميني داخلي براي صرف غذا توصيه مي شود از رستوران هاي بين راهي داراي مجوز استفاده كنيد.


.13 توصيه مي شود از اقامت در منازل شخصي افراد بيگانه كه بيشتر از نظر بهداشتي و ساير امور ايمني در وضعيت مطلوبي نيست خودداري كنيد و تنها از منازل استيجاري داراي مجوز استفاده كنيد.


.14 از مشاركت در حمل اثاثيه و چمدان افرادي كه نمي شناسيد خودداري كند.


.15 به اشخاص بدون اونيفورم و كارت شناسايي در فرودگاه ها و ترمينال ها و ساير اماكن كه در ظاهر به قصد كمك يا كنترل مدارك و در باطن با نيت ديگري به شما نزديك مي شوند اعتماد نكرده و از ارايه وسايل همراه خود به خصوص گذرنامه و مدارك شخصي جدا خودداري كنيد.


توصيه هاي غذايي
مؤسسه سلامت و بهبود تغذيه كشور نيز توصيه هايي به مسافران نوروزي دارد كه از آن جمله پرهيز از مصرف تخم مرغ، سوسيس و كالباس در طول سفر است.


.16 اين مؤسسه پيشنهاد داد كه مسافران نوروزي براي پيشگيري از مسموميت و تب شديد، تخم مرغ، سوسيس و كالباس را كه حدود 12 ساعت در هواي آزاد و خارج يخچال نگه داشته شده است، مصرف نكنند.


.17 مصرف مواد غذايي مانند سالاد الويه، همبرگر، كباب كوبيده و پياز در اماكن عمومي خطرزاست به نحوي كه مسموميت هاي غذايي در كودكان مي تواند با خطر مرگ همراه باشد.


.18 مصرف آب سالم و نوشيدني هاي سالم بدون گاز به ويژه دوغ شيوه مناسبي براي حفظ سلامت در مسافرت هاي نوروزي است.


.19 ميوه ها و سبزيجاتي مانند هويج، گوجه فرنگي و ساقه كرفس در طول مسافرت بهترين ميان وعده است زيرا اين مواد حاوي آب، املاح و ويتامين هاي مورد نياز بدن هستند.


توصيه هاي رانندگي
اداره راهنمايي و رانندگي نيز از فرصت مانده به تعطيلات استفاده كرده و از طريق كارشناسان و اطلاعيه ها موارد لازم را به مسافران گوشزد مي كند.
.20 هر عاملي كه باعث كاهش سطح هوشياري يا تمركز راننده شود ممكن است منجر به بروز تصادفات جاده اي مرگبار شود، اين عامل مي تواند بحثي كوچك در داخل خودرو تا صحبت كردن با تلفن همراه و حتي استفاده از مواد روانگردان و دارو باشد.


.21 معمولا خانواده ها شب پيش از سفر دير مي خوابند و صبح زود از خواب بلند مي شوند، همين عامل موجب خواب آلوده بودن راننده هنگام رانندگي مي شود.


.22 پس مسافران بهتر است شب قبل از سفر به خوبي استراحت و هنگام رانندگي هر دو ساعت يك بار 10 دقيقه كنار جاده توقف كنند و چاي يا قهوه بنوشند.


.23 حتي اگر هر گاه هنگام رانندگي احساس خواب آلودگي كرديد شيشه پنجره خودرو را پايين بكشيد چون گرما باعث خواب آلودگي مي شود.


.24 سرنشينان خودرو به راننده توجه كافي داشته و هر از چندگاهي گفت وگوي كوتاهي با راننده داشته باشند تا وي دچار احساس خواب آلودگي نكند.


توصيه به مسافران قطار
اما در هنگام استفاده از قطار براي رفتن و يا برگشتن از مسافرت نيز بايد به چند نكته توجه كرد.


.25 با توجه به سنگيني ترافيك خودروها در تهران به ويژه در مسيرهاي منتهي به ايستگاه راه آهن در روزهاي پاياني سال لازم است مسافران براي رسيدن به موقع به ايستگاه زمان بيشتري در نظر بگيرند تا از حركت قطارها جا نمانند.

.26براي كنترل بليت و بازرسي اثاثيه، لازم است مسافران يك ساعت قبل از حركت در ايستگاه راه آهن حضور داشته باشند.


.27 همچنين مسافران بايد در طول سفر با قطار، شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر همراه داشته باشند و در صورت درخواست مأموران شركت ارائه دهند.


.28 در صورت مفقود شدن بليت مسافران، به شرط حضور بموقع در ايستگاه، با دريافت گواهي شناسايي مسافر، براي وي بليت المثني صادر مي شود.


.29 مسافران قطار براي اعلام گزارش ها، پيشنهادها و شكايات خود با تلفن 139 تماس بگيرند يا به 3000139 پيامك ارسال كنند.


.30 شماره تلفن سامانه گردشگري از جمله شماره هايي است كه مي تواند در طول سفر بسياري از اطلاعات مورد نياز همچون اطلاعات هتل ها، جاده ها، آژانس هاي مسافرتي، اماكن تاريخي و گردشگري شهرها و وضعيت راه ها را به صورت شبانه روزي در اختيار مسافران قرار دهد. اين سامانه با شماره تلفن 09669، همچنين در صورت بروز هرگونه مشكل، وظيفه رسيدگي به شكايات و رفع مشكلات مسافران را نيز برعهده دارد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► سفردرعید/ تهران را باید عید ها دید
ایرانیان بیشتر به کجا سفر می کنند؟ + عکس (1) ◄

مطالب مرتبط
بنر