در قاب تصویر/ جزیره ابوموسی چطور جایی است؟

سه شنبه ، 12 ارديبهشت 1391 ، 07:39

ابوموسی جنوبی‌‌ترین جزیره ایران در آبهای خلیج ‌فارس است. این جزیره در 222 کیلومتری بندرعباس و 75 کیلومتری بندر لنگه قرار دارد.

به گزارش بانکی دات آی آر، این جزیره در اسناد تاریخی با نام بوموو BOUMOU و بوم او AOU یعنی آب (معرب آن بومف) و بوموسو و گپ سبزو نام داشته (به معنای جای سبز).

این روزها سرش دعواست اما جزیره بی توجه به هیا هو ها استوار و پابرجا به حیاتش ادامه می دهد.

در نقشه‌های قدیمی بوموف یا بوموسو ثبت شده (بوم به معنی مکان است و سو چند معنی دارد. سو SOU مخفف سوز SOUZ نام یک نوع سبزی است و به طور کلی نیز در زبان فارسی کهن معنی سبز می‌دهد و در مجموع می‌توان آن را به معنای سرزمین سبز نامید).

نام ابو موسی یک نام جدید می‌باشد و سابقه آن به حدود بیش از 100 سال قبل برمی‌گردد که یکی از ساکنان به نام ابوموسی این نام را به جای بوموسو BOUMOUSOU رایج کرد.

آب سواحل جزیره ابوموسی یکی از زلال‌ترین و شفاف‌ترین آب‌های ساحلی بوده و دارای تنوع جانوری دریایی از جمله لاک‌پشت سبز دریایی، مارماهی، شاه‌میگو، کوسه و ماهیان رنگارنگ است.

ساکنان این جزیره بیشتر به صیدماهی اشتغال دارند. جزیره دارای تپه‌ ماهور و دشت‌های زیبایی است که برجستگی‌های تپه‌های شنی آن و کوه بلند مخروطی شکل به نام کوه «طوا» نیز در آن چشم‌نواز است.

این جزیره همچنین یکی از مراکز صدور نفت خام کشور است که با ظرفیتی قابل توجه فعالیت می‌کند.

تصاویر زیر بخشی از زیبایی های این جزیره در فصول گرم را به نمایش می گذارد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► در قاب تصویر/ خانه طباطبایی های کاشان
گردشگری/ مشهد کاوه آهنگر در یک روستا ◄

مطالب مرتبط
بنر