۱۰ بازی ساده و مناسب سفر بدون وسیله خاص

يكشنبه ، 5 ارديبهشت 1400 ، 23:01
بازی کردن در سفر می‌تواند اوقات خوشی را برای همه رقم بزند. به خصوص اگر با همسفران خود غریبه باشید، بازی می‌تواند شما را به یکدیگر نزدیک کند. به همین دلیل برای دوستی، رفع خجالت و حتی رفع کسالت و خستگی ناشی از سفر، می‌توانید از بازی‌های ساده و مناسبی کمک بگیرید که وسیله خاصی هم نیاز نداشته باشند. در ادامه همراه باشید تا ۱۰ بازی ساده و مناسب سفر بدون وسیله خاص را به شما معرفی کنیم.


۱. یک کلاغ چهل کلاغ

در بازی یک کلاغ چهل کلاغ، یک نفر باید داستانی را در گوش یکی از همسفرانش بگوید. همسفر او باید داستان را با کمی تغییر در گوش نفر بعدی بگوید و به همین ترتیب تا آخرین نفر این اتفاق ادامه پیدا می‌کند. نفر آخر داستان را باید به نفر اول انتقال دهد. جذابیت این بازی به این است که وقتی نفر اول، داستان خودش را می‌شنود، متوجه تغییر بسیار زیاد آن می‌شود.




۲. پانتومیم

پانتومیم از دیگر بازی‌های جذاب است که بدون هیچ وسیله خاصی در سفر می‌توان آن را انجام داد. وقتی صحبت از پانتومیم در سفر می‌شود، احتمالا فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی را به یاد می‌آورید. زمانی که همسفران کنار هم جمع شده و لحظات خوشی را با پانتومیم برای خود رقم می‌زنند. در پانتومیم، افراد باید با حرکت دست و بدن خود و بدون صحبت کردن، عبارتی را به بقیه نشان دهند تا آن‌ها بتوانند آن را حدس بزنند. این بازی را می‌توان به صورت فردی و گروهی هم انجام داد. اگر به صورت گروهی انجام شود، بهتر است که تعداد افراد زوج باشد. اما به‌طورکلی محدودیتی برای تعداد افراد حاضر در این بازی وجود ندارد.



3. والیبال

والیبال یک تفریح گروهی ساده است که تنها با داشتن یک توپ می‌توانید اوقات خوشی را برای خود در سفر رقم بزنید. به والیبال نه به عنوان یک ورزش حرفه‌ای، بلکه به عنوان یک تفریح ساده و دوستانه در سفر نگاه کنید. تنها قانون این بازی برای شما باید این باشد که نگذارید توپ در زمین شما فرود بیاید. حتی اگر دو نفر باشید، باز هم می‌توانید والیبال بازی کنید. اگر تعدادتان هم بیشتر از ۲ نفر باشد، بازی هیجان بیشتری خواهد داشت.



۴. بازی با کلمات

در این بازی، نفر اول یک کلمه را به دلخواه می‌گوید و نفر بعدی باید با حرف آخر کلمه او، کلمه دیگری بگوید. اگر فردی کلمه تکراری بگوید یا نتواند با حرف آخر کلمه جدیدی بسازد، از بازی حذف می‌شود. برای مثال نفر اول می‌گوید «کتاب»، نفر دوم باید با حرف «ب» کلمه جدیدی مثل «بابل» بسازد. این بازی سرگرم کننده به هیچ وسیله خاصی نیاز ندارد و به راحتی در ماشین یا قطار می‌توانید آن را انجام دهید.


بازی با کلمات را می‌توان پیچیده‌تر هم کرد. مثلا برای آن محدوده موضوع تعیین کرد یا تعداد کلمات را محدود کرد مثلا فقط واژه‌های سه کلمه‌ای. این بازی نه تنها شما و دوستانتان را سرگرم می‌کند، بلکه ورزش ذهنی هم برایتان محسوب می‌شود که دایره واژگانتان را قوی‌تر می‌کند.



۵. وسطی

بازی وسطی هم درست مانند والیبال تنها به یک توپ نیاز دارد. برای وسطی باید حداقل ۳ نفر باشید. در این بازی فرد یا گروهی که در وسط می‌ایستد، نباید بگذارد که توپ به بدن آن‌ها برخورد کند. اگر توپ به کسی بخورد، او از بازی حذف می‌شود. البته اگر هم‌گروهی او بتواند در وسط توپ را با دست‌های خود بگیرد، می‌تواند عضو بازنده را به داخل بازی برگرداند. این تفریح ساده می‌تواند یادآور خاطرات مدرسه و دوران کودکی بسیاری از ما باشد. با همسفران خود به ویژه اگر آشنا یا دوستان شما نیستند، وسطی بازی کنید تا خجالتتان ریخته و به یکدیگر نزدیک‌تر شوید.



۶. گل یا پوچ

گل یا پوچ به عنوان یک بازی نوستالژی در میان خانواده‌های ایران، می‌تواند مزه سفر را دو چندان کند. برای گل یا پوچ بازی کردن به وسیله خاصی نیاز ندارید. تنها یک شی کوچک که می‌تواند حتی یک سنگ ریز باشد را باید در دستان مشت کرده خود پنهان کنید و طرف مقابل باید حدس بزند که در کدام مشت شما پنهان شده است.




۷. اسم و فامیل

اگر در سفر حوصله‌تان سر رفته و می‌خواهید خود را کمی سرگرم کنید، بازی اسم و فامیل را فراموش نکنید. احتمالا وقتی به اسم و فامیل فکر می‌کنید، سکانس خنده‌دار اسم و فامیل بازی کردن شیرفرهاد را به خاطر می‌آورید. این بازی ساده درست مانند همین فیلم می‌تواند بسیار خنده‌دار و جذاب باشد.


چند تکه کاغذ و چند خودکار یا مداد برای اجرای این بازی کفایت می‌کند. در کاغذ چند ستون یا ردیف بکشید و برای هر کدام عنوانی را انتخاب کنید. اسم، فامیل،‌نام شهر، نام کشور، نام غذا،‌ نام میوه، نام حیوان و بسیاری موارد دیگر را می‌توانید به انتخاب خود بنویسید. سپس یک حرف را باید مشخص کنید و همه افراد در زمان محدود باید به نام این عبارت‌ها را با حرف مورد نظر بنویسند. هرکسی که زودتر بنویسد، «استپ» گفته و دیگران باید دست از نوشتن بردارند. سپس به جواب‌ها باید امتیاز دهید. جواب‌های صحیح ۱۰ امتیاز و جواب‌های تکراری ۵ امتیاز می‌گیرند. در آخر هر کسی امتیاز بیشتری گرفته باشد، برنده می‌شود.



8.طناب کشی

اگر می‌خواهید در بازی کمی فعالیت بدنی داشته باشید و هیجان بیشتری را تجربه کنید، طناب بازی می‌تواند پیشنهاد مناسبی باشد. باید به دو گروه یکسان تقسیم شود و یک طناب نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه تهیه کنید. هر گروه باید در یک طرف طناب قرار گفته و آن را با تمام قدرت بکشند. گروهی که به زمین بخورد بازنده می‌شود.



۹. بیست سوالی

در بازی بیست سوالی که یک بازی گروهی و شفاهی است، باید به دو گروه تقسیم شوید. گروه اول باید واژه‌ای را در نظر بگیرند و گروه مقابل تنها با پرسیدن ۲۰ سوال باید بتوانند آن واژه را حدس بزنند. جواب این سوالات هم با بله یا نه داده می‌شود. البته این بازی را می‌توان به صورت تکی هم انجام داد، اما هیجان گروهی بازی کردن آن بیشتر خواهد بود.




۱۰. نقطه بازی

در نقطه بازی، تنها به کاغذ و چند خودکار با رنگ‌های متفاوت نیاز دارید. در صفحه کاغذ باید نقاط بسیاری را به صورت ستونی و ردیفی ترسیم کنید. هر فرد با رنگ خودکار مخصوص به خود باید سعی کند نقاط را به صورتی بهم متصل کند که یک مربع تشکیل شود. فردی که مربع‌های بیشتری به دست آورد، برنده بازی است.



کلام آخر

برای اینکه از سفر خود بیشتر لذت ببرید، بازی کردن فراموش نکنید. برای بازی کردن حتما نباید وسایل خاصی داشته باشید، گاهی اوقات با یک تکه سنگ یا چند تکه کاغذ هم می‌توانید اوقات خوش و مهیجی را برای خود رقم بزنید.

► نقد به ساختار گردشگری در ایران و نسخه‌ای برای آن
مسافران در موج چهارم کرونا از کجا و به کجا می‌روند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر