در استانبول چطور از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم؟

چهارشنبه ، 19 آبان 1400 ، 15:58

استانبول برای اکثر گردشگران فارسی زبان همواره به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری خارجی شناخته می‌شود که دلایل متعددی هم برای آن وجود دارد که عدم نیاز به ویزا، غنی بودن از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، مسافت کم و قابل قبول، فرهنگ نزدیک و... برخی از آن‌ها هستند. بنابراین جای تعجب ندارد که تنها در ماه سپتامبر سال جاری با وجود بیماری کرونا، بیش از 100 هزار گردشگری ایرانی به استانبول سفر کردند. در این میان یکی از مهم‌ترین مسائلی که پیش روی هر گردشگری خواهد بود، بحث حمل و نقل استانبول است. سیستم حمل و نقل استانبول بسیار جامع بوده و اکثر مسیرهای مدنظر هر گردشگری را می‌تواند پوشش دهد بنابراین با یادگرفتن آنها می‌توانید مثل شهروندان استانبول در شهر جا به جا شوید. اما نکاتی درباره آن وجود دارد که دانستن آن‌ها پیش از ورود به این کلان شهر خالی از لطف نیست. پس در این مطلب همراه لست سکند باشید تا به معرفی انواع حمل و نقل در استانبول، هزینه حمل و نقل در استانبول و سایر مباحث مرتبط با آن بپردازیم.


آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

انواع حمل و نقل عمومی در استانبول

نکاتی درباره حمل و نقل در ترکیه

مترو استانبول

تاکسی استانبول

اتوبوس عمومی  و متروبوس استانبول

تراموا و تراموای نوستالژی استانبول

قطارهای کابلی استانبول

دلموش

انواع حمل و نقل عمومی در استانبول

کرایه خودرو شخصی و سفر به استانبول  و ترکیه با خودرو شخصی روش متداولی برای اکثریت گردشگران محسوب نمی‌شود و معمولا انتخاب اول هر فرد استفاده از حمل و نقل عمومی استانبول است. بنابراین پیش از هر چیزی باید بدانید که سیستم حمل و نقل استانبول شامل چه مواردی می‌شود. از آنجایی که قرار است این مطلب راهنمای کاملی برای سفر شما به استانبول باشد، ما تمامی روش‌های حمل و نقل در این شهر را معرفی می‌کنیم و سپس مقایسه هر کدام می‌پردازیم تا به صورت دقیق‌تری مطلع شوید در هر ساعت و هر کجای استانبول کدام وسیله حمل و نقل عمومی انتخاب بهتر است. بنابراین به طور کلی سیستم حمل و نقل عمومی در استانبول شامل:


مترو

تاکسی

اتوبوس عمومی و متروبوس

تراموا و تراموا نوستالژی

کشتی

قطارهای کابلی (فونیکولار)

دلموش

نکاتی درباره حمل و نقل در ترکیه

پیش از آنکه به معرفی ویژگی هر کدام از انواع حمل و نقل استانبول بپردازیم، بد نیست به نکاتی درباره آن‌ها اشاره کنیم. همانطور که می‌دانید، استانبول یکی از کلان شهرهای پرجمعیت آسیا (با درنظر گرفتن بخش اروپایی) محسوب می‌شود که نزدیک به 15.5 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند؛ به علاوه این مورد که استانبول یکی از مقاصد توریستی محبوب شناخته می‌شود و به ویژه در فصول پربازدید (High season) از جمعیت متراکم می‌شود، بنابراین ترافیک‌های متوسط و سنگین در ساعات 7 تا 10 صبح و از ساعات 4 ظهر (پس از زمان تعطیلی مدارس) تا 9:30 شب قابل پیشبینی است.


نکته دیگری که باید بدانید مربوط به استانبول کارت ترکیه است. استانبول کارت، کارتی شبیه به عابر بانک با 12 رقم است که شبیه آن را در کارت‌های اعتباری حمل و نقلی شهرهای ایران دیده‌ایم، اما علاوه بر کاربرد متنوع‌تری که دارد، گردشگران با تهیه آن می‌توانند به صرفه‌تر و با هزینه کمتر از سیستم حمل و نقل عمومی استانبول استفاده کنند. در مطلب استانبول کارت چیست؟ به طور کامل درباره ویژگی‌های آن صحبت کرده‌ایم. اما بدانید که استانبول کارت انواع مختلفی دارد که برای غالب گردشگرانی که به این شهر سفر کرده‌اند استانبول کارت بی‌نام (Anonymous Card) پاسخگو نیازهایشان خواهد بود و به غیر از تاکسی و دلموش‌ها (شامل استانبول کارت نمی‌شوند) هزینه‌ استفاده از مترو، اتوبوس و... به طرز قابل توجهی با استفاده از استانبول کارت کاهش می‌یابد. این دو نکته در ادامه مطلب به عنوان دو فاکتور اساسی در تمامی انواع حمل و نقل ترکیه در نظر گرفته شده است.


مترو استانبول

مترو استانبول یکی از 3 روش پیشنهادی و توصیه شده برای تردد در شهر است که در عین حال جامع‌ترین روش تردد در استانبول هم محسوب می‌شود. مترو استانبول به غیر از خطوط تراموا و قطارهای کابلی، 9 خط دارد که به نام‌های M1A، M1B، M2، M3، M4، M5، M6، M7، M9 شناخته می‌شوند که جزئیات خطوط و ایستگاه‌های آن در عکس زیر مشخص شده است. ساعت کاری متروی استانبول هم به صورت همه روزه از 6 صبح الی 12 شب دایر است. هر سفر با مترو استانبول می‌تواند گفت حدود 6 لیر هزینه دربرمی‌گیرد که این رقم با داشتن استانبول کارت (از نوع بی‌نام) به حدود 4 لیر کاهش می‌یابد.

► تخصیص ارز مسافرتی تغییر می‌کند؟
با بهترین و ارزان ترین پاساژهای قشم آشنا شوید + آدرس ◄

مطالب مرتبط
بنر