بنیانگذار بانک ملی در این عمارت زندگی می‌کرد

پنجشنبه ، 6 بهمن 1401 ، 23:18
همشهری آنلاین: اینجا کوچه‌ای است با خانه‌ها و عمارت‌هایی ۲- ۳طبقه، برجامانده از زمان قاجار با معماری خاص خانه‌های اشرافی همان دوران. در ضلع جنوب غربی این کوچه عمارت بزرگی است با درختانی فراوان که هنوز پابرجاست و زمانی منزل تاجری بزرگ به نام «جمشید جمشیدیان» یا همان ارباب جمشید بوده است.

کوچه‌ تاریخی ارباب جمشید که قبل از گسترش افسارگسیخته تهران، در نقشه عبدالغفار، معمار دوره قاجار، به نام آن اشاره شده است بخشی از باغ‌های ظهیرالدوله بوده متعلق به ارباب‌جمشید که کم‌کم به بافت مسکونی تغییر ماهیت می‌دهد. این کوچه اکنون با بناهای ارزشمندش، از جمله همین خانه ارباب جمشید، میدان‌گاهی که میان کوچه جا خوش کرده، عمارت و سرستون‌های ۲۰۰ساله گوشه‌ مهمی از هویت تهران است.

 

ارباب جمشید، بنیانگذار بانک ملی

ارباب جمشید از یازده‌سالگی در یزد کار می‌کرد. در۲۰سالگی تاجر لباس و پارچه بود و در ۳۵ سالگی شد صراف بزرگ تهرانی که به شاه قاجار هم پول قرض می‌داد. از بنیانگذاران بانک ملی ایران هم بود که بسیاری از مردم به اعتبار خوش‌نامی‌اش، سرمایه خود را به این بانک سپردند.

 ارباب جمشید سرانجام گرفتار توطئه بانک شاهی انگلیس و بانک استقراضی روس شد و عنوان «ورشکسته» را پشت سر نامش دید و این پایان خوشی نبود.


► ۲ بانک عامل فروش ارز مسافرتی شدند
یک درخواست از دولت برای جام جهانی قطر ◄

مطالب مرتبط
بنر