ایرانگردی در بانکی/ فارس مرکز عاشقانه ها

سه شنبه ، 12 بهمن 1389 ، 10:54

 

 

سایت بانکی در نظر دارد به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما همراهان عزیز با جاذبه های گردشگری ایران سلسله گزارش هایی را در این خصوص منتشر کند .  روزهای زوج منتظر گزارشهای ایرانگردی ما باشید.

سایر گزارش های مرتبط را می توانید در صفحه گردشگری بانکی پیگیری کنید

فارس و فارسی شکل عربی شده پارس و پارسی هستند. نام زبان فارسی برگرفته از نام قدیم این منطقه، پارس بزرگ، است که به علت حکومت شاهان  هخامنشی به کل منطقهٔ ایران اعمال می‌شد.

به گزارش بانکی دات آی آر فارس در حال حاضر به یکی از استان های ایران که مرکز آن شیراز است اطلاق می شود.این استان که یکی از کهن ترین مناطق ایران به شمار می رود 121000 متر مربع وسعت دارد و تقریبا 7% مساحت ایران را در بر می گیرد.

استان فارس مرکز امپراتوری بزرگ هخامنشیان به پایتختی پاسارگاد و تخت جمشید بوده است. پیش از اسلام دو پادشاه بزرگ ایرانی به نام‌های کورش بزرگ و اردشیر بابکان از این ناحیه برخواستند و به ترتیب سلسله‌های بزرگ هخامنشی و ساسانی را پدید آوردند.

این استان به سبب همین سابقه تاریخی میزبان آرامگاه بسیاری از شاعران,هنرمندان وفرهیختگان کشور بوده است. و از دیر باز به عنوان یک قطب گردشگری ایران در سطح جهان مطرح است.همچنین تنوع آب و هوایی این منطقه بر جاذبه های آن می افزاید.

دیدنی های فارس

 

تخت جمشید  مجموعه ای از کاخ های بسیار باشکوهی است که ساخت آنها در سال 512 قبل از میلاد آغاز شد و اتمام آن 150 سال به طول انجامید . تخت جمشید در محوطه وسیعی واقع شده که از یک طرف به کوه رحمت و از طرف دیگر به مرودشت محدود است . این کاخ های عظیم سلطنتی در کنار شهر پارسه که یونانیان آن را پرسپولیس خوانده اند ساخته شده است . ساختمان تخت جمشید در زمان داریوش اول در حدود 518 ق . م ، آغاز شد . نخست صفه یاتختگاه بلندی را آماده کردند و روی آن تالار آپادانا و پله های اصلی و کاخ تچرا را ساختند . پس از داریوش ، پسرش خشایارشا تالار هدیش را بنا نمود و طرح بنای تلار صد ستون را ریخت . اردشیر اول تالار صد ستون را تمام کرد . اردشیر سوم ساختمان را آغاز کرد که ناتمام ماند .

این یادگار بی نظیر از مجموعه ای از کاخ ها ,اقامتگاه ها و همچنین ابزار متعلق به اعصار گذشته تشکیل شده است.در حال حاضر تخت جمشید در 57 کیلومتری شیراز در جاده اصفهان و شیراز واقع شده است .عده ای ویرانی آن را به حمله اسکندر نسبت می دهند.

باغ ارم

باغ ارم شیراز یکی از باغ های تاریخی ایران است که شامل چند بنای تاریخی و تنوع گیاهی بی نظیر است.گیاهان مختلفی از نقاط مختلف جهان در این باغ کاشته شده و از این رو  برخی آن را یک نمایشگاه گل و گیاه منحصر به فرد می دانند.

در حال حاضر بخش های مختلف  این باغ در اختیار دانشکده های مختلف دانشگاه شیراز قرار دارد.

باغ ارم شیراز بطور مسلم از دوره سلجوقیان و در تمام دوره آل اینجو و آل مظفر و گورکانیان وجود داشته و با توجه به اینکه سیستم فئودالی بطور کامل بر جامعه آن دوره حاکم بوده بدون تردید بانیان و صاحبان باغ ارم که باغی ارزشمند بوده ، در آن زمان حکام وقت بوده‌ اند . احتمال می‌ رود اتابک قراچه که از طرف احمد سنجر سلجوقی به حکومت فارس منصوب بوده دستور احداث این باغ را داده باشد .

مسجد وکیل

این مسجد هم مثل بسیاری از آثارتاریخی شیراز یادگار دوران زندیه است.مسجد وکیل به مدت 10 سال محل برگزاری نماز جمعه بوده است .

مسجد وکیل در سفرنامه به سوی اصفهان پیرلوتی این گونه معرفی شده‌است : " امروز خوشبختانه موفق شدم وارد مسجد کریم خان شوم بی شبهه اگر مدتی در این جا بمانم به همه محل‌هایی که دخول به آنها اکنون به طور کامل برایم ممنوع است ، وارد می‌شوم . مردم این شهر نسبت به من بسیار ملایم و مهربانند . خطوط و نقوش معماری مسجد ، ساده و بی آلایش است ، ولی در همه جا ، میناکاری و رنگ‌ های سبز و قرمز دیده می‌ شود و این تجمل به حد افراط رسیده ‌است هیچ قسمتی از دیوار را نمی ‌توان یافت که به دقت میناکاری نشده باشد . اکنون در کاخی لاجوردین و فیروزه فام هستیم .

آبشار مارگون

آبشار مارگون یکی از بزرگ ترین و با شکوه ترین آبشارهای ایران است که که از نظر زیبائی و بزرگی و حجم آب خروجی با آبشار شوی رقابت می کند . این آبشار در استان فارس و در کنار روستای مارگون قرار دارد . این روستا از توابع روستای کمهر (Komehr) از شهرستان سپیدان ( اردکان سابق ) است . سپیدان و مناطق اطراف آن به دلیل کوهستانی بودن و داشتن ارتفاعی بالای ۲۲۰۰ متر آب و هوائی سرد دارد و به گفته شاهدان عینی در مواقعی از زمستان در این آبشار قندیل هائی از یخ تشکیل می شود .

آرامگاه حافظ شیرازی

 

بر سر تربت ما چون گذری همت خواه                                            که زیارتگه رندان جهان خواهد بود

عاقبت پیش بینی حافظ محقق گشت و مزارش زیارتگاه اهل دل وهنر گردید.مزار حافظ در خاک باغ مصلی که مأوا و محل گشت و تفرج او بود ، در زیر سایه سرو روانی به خاک سپرده شد . ۶۵ سال پس از وفات او یعنی در سال ۸۵۶ ه .ق . در زمان حکمرانی میرزا ابوالقاسم گورکانی ، شمس الدین محمد یغمایی که استاد و وزیر حکمران نام برده بود ، بر فراز قبر حافظ عمارت گنبدی بنا کرد و جلوی آن حوض بزرگی ساخت که از آب رکن آباد پر می شد .

در فارس مزار بزرگان دیگری چون سعدی و خواجوی کرمانی هم وجود دارد که همه ساله میزبان ادب دوستان و طرفداران این شعرای نامی کشور می باشد.

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شهر شیراز یکی از مشهور ترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است . این بازار که به فرمان کریم خان زند (۱۱۷۲ - ۱۱۹۳ ه .ق ) ساخته شده ، اکنون در مرکز شهر شیراز ( شرق میدان شهدا ) قرار گرفته‌است . ( مسجد و حمام تاریخی وکیل نیز در کنار این بازار قرار دارند )

پربازدید ترین اخبار بانکی:

===============

 

 

 

► ایرانگردی در بانکی/ خراسان جنوبی استان جدید با تاریخ کهن
ایرانگردی در بانکی/استان مرکزی و زادگاه امیرکبیر ◄

مطالب مرتبط
بنر