ایرانگردی در بانکی/ دیدنی های تهران(1)

چهارشنبه ، 20 بهمن 1389 ، 09:37

 

 

سایت بانکی در نظر دارد به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما همراهان عزیز با جاذبه های گردشگری ایران  سلسله گزارش هایی را در این خصوص منتشر کند . روزهای زوج منتظر گزارشهای ایرانگردی ما باشید.

سایر گزارش های مرتبط را می توانید در صفحه گردشگری بانکی پیگیری کنید

 

شهر من تهران برای شهروندانش  با شلوغی , رفت و آمد ,گرانی و دود شناخته می شود. اما این شهر 12 میلیونی جاذبه هایی هم دارد که این همه آدم به آن عشق می ورزند و هیچ جوره حاضر به ترک آن نیستند.

به گزارش بانکی دات آی آر اگرچه شهر تهران مانند بسیاری از شهر های دیگر کشورمان قدمت چند هزار ساله ندارد اما به لطف پایتختی دارای امکانات تفریحی و گردشری فراوان است.

تهران ایران کوچکی است که نمونه ای کامل از فرهنگ ها آداب و سنن اقوام مختلف کشور است که در این شهر ساکن شده اند. همچنین اغلب صنایع,دانشگاه ها,مراکز علمی و فرهنگی در این شهر تمرکز یافته است.

شهر گربه و کلاغ ها در روزگار دور روستایی بود متعلق به ری که بیشتر به عنوان شاهراه ارتباطی شمال و مرکز کشور مورد توجه بود.

این روستای زیبا نخستین بار در دوران صفوی با توجه به این که مدفن سید حمزه  نیای بزرگ صفویان بود مورد  توجه پادشاهان صفوی قرار گرفت .

اما عمده پیشرفت تهران در دوران قاجار و پس از انتخاب آن به عنوان پایتخت رخ داد.

دیدنی های تهران

بازار تهران

بازار تهران بازاری است قدیمی واقع در مرکز شهر تهران در منطقه ۱۲ شهرداری تهران.

این بازار در میان خیابان‌های مولوی در جنوب، سیروس (مصطفی خمینی) در شرق، بوذرجمهری (پانزده خرداد) در شمال و خیام در غرب قرار گرفته است.

قدمت این بازاربه به دوران قاجار باز می گردد. و در طی دوران مختلف تاریخی همواره مرکز مهمی تصمیم گیری به شمار می آمده است.

مردم اما آن را بیشتر به سبب تنوع کالاهای موجود در آن می شناسند.

پس از گشایش خطوط مترو دسترسی به بازار و خرید برای اهالی تهران و گردشگران بسیار آسان شده است. تاجایی که بعضا برای خرید کوچکترین کالاها که در سطح شهر هم یافت می شود به بازار مراجعه می کنند.

 

برج آزادی


برج آزادی نماد شهر تهران است که در سال ۱۳۴۹ توسط معمار ایرانی، حسین امانت، با نام برج شهیاد آریامهر، به دستور فرح پهلوی برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران طراحی و ساخته‌شد. این برج، پس از انقلاب ۱۳۵۷ به نام «برج آزادی» معروف گردیده‌است.

برج آزادی در ایران، نمونه‌ای از نماد و نشانه‌های شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاق‌های معماری پیش از اسلام (دوره هخامنشیان و ساسانیان) و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است.
پیشتر عکاسان دوره گردی که از گردشگران و برج آزادی عکس می گرفتند از مناظر ی بود که هر روز در تهران مشاهده می شد اما این روزها دوربین های دیجیتال کار این عکاسان را کساد کرده.

پارک جنگلی چیتگر


اين پارک با 1450 هكتار زمين پر درخت و وجود يک پيست دوچرخه سواری، از شمال به زمين های چيتگر، از جنوب به اتوبان كرج، از باختر به پيكان شهر و از خاور به منطقه خرگوش دره محدود می شود. پارک چيتگر از بزرگ ترين پارک های جنگلی استان است كه در بيش تر فصل های سال از آن استفاده می شود.

اين بوستان فضايی بسيار مطلوب برای گذران اوقات فراغت و استراحت آخر هفته مردم دارد.

پامنار


پامِنار یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران است.

پامنار در محدوده شهرداری منطقه ۱۲ تهران قرار گرفته و بخشی از محله تاریخی اودلاجان (یکی از پنج محله اصلی تهران قدیم) به شمار می‌آید.پامنار نخستین محله تهران است که تلفن کشی شد.

امروزه پامنار بورس فروش ایرانیت و ابزارا آلات است.

اخبار مرتبط/ادامه خبررا بعد از لینک هاببینید

سر در باغ ملی


سردر باغ ملی طی سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ ش‌، به عنوان دروازه ورود به میدان مشق‌، که محوطه‌ای نظامی و در اختیار قشون بود، احداث شد.

مدتی پس از ساخت دروازه‌ فکر ایجاد اولین باغ عمومی شهر تهران به نام باغ ملی ،در اراضی داخل میدان مشق‌، مطرح و طرح آن تهیه شد و به اجرا درآمد و نام دروازه میدان مشق به سردرباغ ملی تغییر یافت‌.

باغ ملی چند سالی بیش‌تر به جا نماند و در محوطه آن وزارت امور خارجه‌، کتاب خانه ملی و موزه ایران باستان را ساختند. اما نام این باغ بر سردر میدان مشق باقی ماند و مردم سردر باغ ملی را به عنوان نماد تاریخ معاصر تهران و معماری خاص تهران قدیم می‌شناسند.این بنا کار استاد جعفر خان معمار کاشانی است‌.

درکه

 


درکه در غربی‌ترین کوه‌پایه‌های شمال تهران ‌، در انتهای خیابان درکه‌، واقع شده است و یکی از دهات خوش آب و هوای شمیرانات است‌. این دهکده به علت قرار گرفتن در مسیر کوه پیمایی درکه‌، از پر رفت و آمدترین مناطق ییلاقی تهران است و به خصوص آخر هفته‌ و روزهای تعطیل‌، پذیرای جمعیت بسیاری است‌. در مسیر درکه کافه‌های بسیاری ساخته شده که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: هفت حوض‌، ذغال چال و پلنگ چال‌.


خانه‌های دهکده درکه‌، بیش‌ تر خانه‌هایی قدیمی با سقف شیروانی است که در کوچه‌های باریک و پر درخت ساخته شده‌اند،اما با تغییر شرایط زندگی‌، این خانه‌ها کم‌کم جای خود را به آپارتمان‌های نوساز داده‌اند.

پربازدیدترین اخبار بانکی:

==============

 

► ایرانگردی در بانکی/ دیدنی های تهران(2)
ایرانگردی در بانکی/سمنان در دل جاده ابریشم ◄

مطالب مرتبط
بنر