ایرانگردی در بانکی/ روستایی به نام حیرت!!

دوشنبه ، 15 فروردين 1390 ، 13:04

سایت بانکی در نظر دارد به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما همراهان عزیز با جاذبه های فرهنگی و گردشگری ایران  سلسله گزارش هایی را در این خصوص منتشر کند . روزهای زوج منتظر گزارشهای ایرانگردی ما باشید.

سایر گزارش های مرتبط را می توانید در صفحه گردشگری بانکی پیگیری کنید

 

روستاي حيرت حدود 50 كيلو متري شهر بندري نوشهر واقع شده است .این روستا در جاده چالوس قرار دارد بعد از مرزن آباداز دوآب فرعی به سمت شرق و پول وجود دارد که شما را به روستای حیرت می برد .


به گزارش بانکی دات آی آر با توجه به اينكه مردم روستا در قديم به آباد كردن زمين اهميت خيلي زيادي مي دادند زمينهاي كشاورزي بسيار زيادي را آباد نموده اند مزارع و زمينهاي كشاورزي روستاي حيرت بسيار گسترده است و تا داخل روستا هاي اطراف نيز كشيده شده است .

رودخانه اي كه از ميان شالیزارهای زیبای حیرت مي گذرد علاوه بر اين كه آب مورد نياز اين شاليزارها را تامين مي نمايد جلوه بسيار زيبايي به اين منطقه داده كه چشم هر بيننده اي را مجذوب خود خواهد كرد . برنجي كه توسط كشاورزان زحمتكش روستاي حيرت كشت مي شود يكي از مرغوبترين برنجها مي باشد و مشتريان بسيار زيادي در منطقه و حتي برخي ازشهرهاي استان تهران دارد .

 

کوهها و رودخانه ها :

علاوه بر کوه هایی کم و بیش مرتفع و رودخانه دلم كه در كنار این روستا وجود دارد.این منطقه دارای چشمه های آب گرم زيادي می باشد که هر ساله جمعیت زیادی را به خود جلب می کند.

رودخانه دلم رود كه يكي از شاخه هاي اصلي رود چالوس است از شاليزارهاي اين روستا عبور مي كند و جلوه اي بسيار زيبا به اين روستا بخشيده است .

كوه پرشن در جنوب غربي روستا پوشيده از جنگل انبوه مي باشد و غروب هاي بسيار دل انگيز و زيبايي دارد كه واقعاً وصف ناپذير است.

تپه پي قلا در اين تپه نمايي بسيار زيبا از روستاي هاي منطقه و حتي كلاردشت را مي توانيد به تماشا بنشينيد و از اين همه زيبايي هايي كه خداوند آفريده نهايت استفاده لازم را ببريد .

تپه گردنك مشرف بر روستا است و در بالاي تپه تمام زيبايي روستا را مي توانيد مشاهده كنيد .

 



منابع طبیعی :

استان مازندران به ویژه دامنه سلسله جبال البرز دارای درختان جنگلی و پوشش گیاهی انبوهی است. روستاي حيرت نیز به علت واقع شدن در این استان و قرارگیری آن در دامنه ها وارتفاعات دارای پوشش گیاهی غنی است . از طبیعت این منطقه جنگل های بی شمار و دشت هایی بی نظیر را می توان نام برد که جلوه آن نظر هر بیننده ای را جلب می کند.

جنگل پرشن كه داراي پوشش گياهي بسيار عالي مي باشد كه الحمدالله تا كنون دست نخورده باقي مانده است .

 

 


رودخانه دلم رود كه يكي از دو شاخه اصلي رود چالوس مي باشد و به درياي مازندران مي ريزد قابل ماهيگيري است و انواع ماهيها بويژه قزل آلاي حيرت در آن يافت مي شود.

چشمه هاي آب گرم دلم معروف به لارو ,چشمه هاي متعدد كچل ، كنسنو ، سر چشمه، دل دل چشمه ، كچيك چشمه، گته چشمه ، دروزن چشمه و چشمه هاي درلو دره و چشمه هاي متعدد ازرچال و ... از دیگر جاذبه های این روستای زیباست.

همچنین روستاي حيرت به علت داشتن گیاهان زینتی و دارویی آن را معرف خاص و عام کرده است .

 

 

حیات وحش منطقه كجور و روستاي حيرت :

منطقه كجور و روستاي حيرت به علت داشتن آب و هوای معتدل و مرطوب و پوشش گیاهی و جنگلی انبوه و دارا بودن دشت های مرتفع و علفزارها ، دارای جانوران متنوعی می باشد که بسیاری از آنها کمیاب یا حتی نایا ب در اکثر نقاط کشور و در بعضی موارد ، دنیا می باشد که به دلیل حمایت نکردن و گمنام ماندن بعضی از آنها متاسفانه در حال انقراض می باشند و یا منقرض شده اند.(مثل پلنگ)



فرهنگ عامه منطقه كجور و روستاي حيرت:


مردم منطقه كجور و روستاي حيرت سفید پوست در بعضی موارد بور و چشم آبی هستند . عموما با هوش و با استعداد و مردم زحمتکش و مهربان و دلسوز و میهمانواز هستند . چندان به فکر مال دنیا نیستند و عموما قانع و کمتر بلند پروازی می کنند .

این مردم برای حفظ آبروی شان بسیار اهمیت قائلند .مردم روستا برای حق نان ونمک احترام قائلند و احترام خاصي براي افراد مسن و بزرگتر از خود قائلند .در این روستا به علت بافت عمیق خانوادگی زنان از مردان رو نمی گیرند تمام عقد ها در اینجا عقد دائم است. و ازدواج بين جوانان اين روستا بسيارمتداول است . عروسي معمولاً در دو روز برگزار مي گردد و تمامي اهالي روستا دعوت مي شوند و از آداب و رسوم سنتي در اكثر عروسي هااستفاده مي شود .

زنان بیشتر از مردان برای تامین هزینه زندگی و خانواده تلاش می کنند . اکثر زنان قبل از شروع کار روزانه نان گرم و تازه اي را براي خانواده مي پزند.سپس بجز خانه داری در گله داری و کشاورزی دوش به دوش مرد خانه خود کار می کنند .

آسیا کردن گندم ، سفید کردن خانه ، شکستن هیزم برای تنور ، دوشیدن گاو ، جالیز کاری ، کاشتن سبزی ، ازجمله وظایف زن در چني قبل محسوب می شد . اگر چه مراسم و آیین های سنتی روستا و منطقه روبه انقراض است اما همچنان مي توان بعضي از آيينهاي سنتي را در گوشه و كنار روستا مشاهده كرد.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر

==================

► ایرانگردی در بانکی/آشنایی با قوم بلوچ و نگرش بلوچی
ایرانگردی در بانکی/ ترک ها از کجا آمدند ◄

مطالب مرتبط
بنر