شا سفید, کوه بلورین رامسر+تصاویر بسیار دیدنی

شنبه ، 29 مرداد 1390 ، 09:54

کوه بلور"شاسفیدکو" با ارتفاع 3431 متر در انتهای دره رودخانه پل‌رود (دره اشکور) که به جؤر اشکور (جؤر ولایت) معروف است قرار گرفته که از نظر تقسیمات اداری-سیاسی جزء شهرستان رامسر می‌باشد.

به گزارش بانکی دات آی آر, این کوه، که کوهی مرزی میان رامسر و تنکابن(مازندران) می‌باشد، در مرز دو حوضه‌ی رودخانه‌ی لاکتراشان از زیرحوضه‌های رودخانه‌ی چالِکرودِ رامسر و سرشاخه‌های حوضه‌ی رودخانه‌ی پُل‌رود واقع شده است و آخرین روستای دره‌ی اشکور که در پای این کوه آرمیده روستای میج و در دره چالکرودِ رامسر، روستای ییلاقی لاکتراشان می‌باشد.

لازم به ذکر است که شاه سفیدکوه به وسیله‌ی کوه‌های اِرِسوج، لاکِرِه، تَنوره کَش، میان دشت، پیلارتبار، ناشمین و اِریِه احاطه شده است.

اما چرا کوه بلور؟

دلیل اطلاق این اسم به کوه، رنگ بسیار روشن آن می‌باشد که به راحتی از نواحی اطراف هم‌چون کوه‌های خشه‌چال، بُزابُن، پلهم دشت و روستاهای میج و لاکتراشان به شکل خاص و زیبایی نمایان می‌باشد. به طوری که حتی توجه هر ناظرِ ناآشنایی را در میان قله‌ها و کوه‌های اطراف به خود جلب می‌کند.

شاه سفیدکوه
در بالای قله‌ی کوه بلور، ضریح آهنی سبز رنگی خودنمایی می‌کند. این ضریح که در بلندترین نقطه‌ی ارتفاعی قرار گرفته، بدون هیچ گونه بنا و حتی نام و نشانی می‌باشد. نگارنده در پرس‌وجوی میدانی و در جستجوی کتابخانه‌ای، اثری از نام و اطلاعاتی از شخص مدفون و تاریخ زندگی او نیافت. در کنار ضریح و در فاصله‌ی چند متری، مسجد داروجین وجود دارد که به عنوان پناه‌گاهی برای کوهنوردان و زائران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاه سفیدکوه
در بالای قله‌ی کوه بلور، ضریح آهنی سبز رنگی خودنمایی می‌کند. این ضریح که در بلندترین نقطه‌ی ارتفاعی قرار گرفته، بدون هیچ گونه بنا و حتی نام و نشانی می‌باشد. نگارنده در پرس‌وجوی میدانی و در جستجوی کتابخانه‌ای، اثری از نام و اطلاعاتی از شخص مدفون و تاریخ زندگی او نیافت. در کنار ضریح و در فاصله‌ی چند متری، مسجدی داروجین وجود دارد که به عنوان پناه‌گاهی برای کوهنوردان و زائران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در زیر مناظر بسیار زیبایی از این کوه و مردمان آن به تصویر کشیده شده است.

عکس ازمهران رفعت پور

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► بناب؛ میعاد گاه کباب دوستان!!
«چشمه گُل» گل سرسبد گلستان+تصویر ◄

مطالب مرتبط
بنر