جزیره پیر ایرانی نماد زیبایی+تصویر

يكشنبه ، 24 مهر 1390 ، 15:37

جزیره هرمز بدون شک زیباترین و منحصربه فرد ترین جزیره ایرانی است که البته مرکز بی‌مهری متولیان گردشگری کشور است.

به گزارش بانکی دات آی آر, ایران سرزمینی چهارفصل است و بنابراین سفر به هر گوشه از این سرزمین فصل مشخصی را می‌طلبد. برای مثال اغلب ما ایرانی‌ها در بهار و تابستان راهی شمال کشور می شویم و اگر خیلی اهل طبیعت و عاشق و شیفته آن باشیم در پاییز هم سفر می‌کنیم. اما اگر قصد سفر به جنوب کشور را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم در پاییز یا دست‌کم بهار برای چنین سفری برنامه ریزی کنید.

در این راستا در این گزارش پیشنهادی برای سفر به جنوب کشور داریم. «جزیره هرمز» یکی از زیباترین و شگفت‌انگیز ترین جزیره‌های ایرانی است که در جنوب کشور،در خلیج فارس و مجاورت تنگه مشهور و مهم هرمز واقع شده است. برای رفتن به جزیره هرمز باید اول به بندرعباس سفر کنید. انتخاب زمینی یا هوایی بودن سفرتان به بندر به عهده خودتان! اما برای رفتن به جزیره هرمز باید از اسکله ساحلی بندرعباس با قایق‌هایی که مسافران را به جزیره می‌رسانند، کمک کنید.


گرچه خیلی از مسافران بعد از دیدن قایق‌هایی که به سوی جزیره می‌روند از این سفر انصراف می‌دهند،اما باید گفت قایق‌ران‌ها آنقدر حرفه ای وکار بلد هستند که امنیت سفرتان را تضمین کنند. البته مراقب باشید که سفرتان را در ساعت‌های اولیه روز و صد البته در وقتی از روز که دریا آرام است آغاز کنید،در غیر این صورت تکان‌های مداوم قایق روی دریا وادارتان می کند هیچ لذتی از سفر دریایی‌تان نبرید و تنها مراقب باشید خودتان به همراه وسایل‌تان درون آب پرت نشوید.

 

بنابراین بهترین ‌ساعت برای سفر به جزیره ساعت‌های اولیه صبح است که البته ازدحام مسافران هم در این ساعت کمتر است.از گیشه‌های بلیط فروشی اسکله بندرعباس بلیط تهیه کنید و راهی جزیره شگفت‌انگیز هرمز شوید و فراموش نکنید حتما وسایل ضروری به همراه داشته باشید. اگر قصد ماندن در جزیره را دارید حتما آذوقه لازم را با خودتان ببرید چون در هرمز تقریبا چیزی برای خوردن پیدا نمی کنید و احتمالا سوپرمارکت کوچک جزیره نیازهای‌تان را برآورده نمی کند. در ضمن می‌توانید چادر مسافراتی‌تان را همراه خود ببرید و در ساحل جزیره اتراق کنید و از سکوت و آرامش دریا در شب‌ها نهایت لذت را ببرید.

 

بعد از رسیدن به جزیره اگر قصد دارید تنها یک روز در جزیره بمانید، بروید سروقت دیدنی‌هایش و از فرصت یک روزه‌تان نهایت استفاده را ببرید. وقتی به جزیره می رسید اول سربازانی را می بینید که روی نرده‌های فلزی اسکله نشسته‌اند و بعد پرچم ایران را می‌بینید و بعد هم ماشین‌ها و سه چرخه‌های بزرگی را که به استقبال و انتظار مسافران هستند. برای گردش در جزیره این 2 گزینه را پیش رو دارید. سه چرخه ‌ها مبلغ پایین‌تری از ماشین‌ها برای گردش در جزیره دریافت می‌کنند و در صورتی که در اختیار باشند 10 هزار تومان دریافت کرده و ظاهرا قیمت معقولی است، البته باید دید چقدر برایتان وقت می‌گذارند و مراقب باشید برای دیدن همه جای جزیره هول‌تان نکنند و اجازه بدهند سرحوصله همه جا را ببینید.

 

 

وقتی به جزیره سفر کردید از دیدن قلعه پرتغالی‌ها غافل نشوید. این قلعه در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل دریا قرار دارد، مهم‌ترین قلعه باقی مانده از روزگاری است که پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس تسلط داشتند.ساختمان قلعه بسیار محکم است و شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار و اتاق‌هایی با سقف هلالی است . این قلعه که در زمان شاه عباس ساخته شد به دست امام قلی خان -از سرداران شاه عباس- فتح شده است. وقتی در قلعه هستید احساس می‌کنید سربازی هستید در دوره شاه عباس یا سربازی پرتغالی که در خاک بیگانه مشغول خدمت است.

 

 

وقتی به قلعه می روید حتما دختران، زنان و کودکان هرمزی را می‌بینید که در همان حوالی آویز‌های گوش ماهی و صدف می فروشند.



دیدنی‌های طبیعی جزیره بسیار زیبا هستند و شاخص ترین آنها ساحل جزیره است با پرچمی که بر ساحل آن نقاشی و حکاکی شده است و وقتی در جزیره در حال گردش هستید حتما این منظره را از نقاط بلند جزیره تماشا کنید.

 

راستی گزینه دیگری هم برای گردش در جزیره وجود دارد. می‌توانید همان ابتدای رسیدن به جزیره از مرکزی که دوچرخه کرایه می‌دهد و درست روبروی اسکله قرار دارد دوچرخه کرایه کنید و لذت دوچرخه سواری در طبیعت جزیره را بچشید. وقتی با وسیله در حال گردش هستید حتما گرو‌ه‌های چند نفره ای که با دوچرخه در جزیره گشت می زنند را می‌بینید.ظاهرا تنها نفریح نوجوانان و جوانان جزیره دوچرخه سواری یا شنا است.

 

طبق گفته اهالی جزیره هرمز در وسط مرتفع و بلندترین نقطه آن حدود 200 متر ارتفاع دارد و شامل تپه و کوه های آتشفشانی و نمکی است. معادن خاک سرخ و نمک سفید جزیره هم شهرت دارد. هرمز را به شاه کلید ورودی خلیج فارس در مجاورت تنگه استراتژیک هرمز هم می شناسند. هرمز جزیره رنگ‌ها است . رنگین کمانی از رنگ‌ها را در خاک هرمز می بینید.

خاک سرخ هرمز را اگر به دست بگیرید دستتان رنگی می شود و این خاک به قدری رنگ تولید می کند که با هیچ ماده شوینده ای پاک نمی شود. کافی است امتحان کنید. جزیره هرمز از آن جهت که از پیرترین نقاط زمین است و خاک منحصر به فردی دارد محل تحقیق و بررسی زمین شناسان زیادی است و البته هنرمندان هم از این جزیره هزار رنگ برای خلق آثار هنری خود ایده می گیرند. جزیره هرمز از مهم‌ترین گنبد‌های نمکی دنیا است. قدمت جزیره را حدود 500 میلیون سال قبل می‌دانند. می‌گویند هرمز موزه و آزمایشگاه بی نظیری از زمین شناسی است. خاک سرخ هرمز ارزش بسیار بالایی دارد و از نمونه‌های منحصر به فرد دنیا است.

این همه ویژگی برایتان کافی نیست تا تصمیم به سفر بگیرید و این جزیره شگفت‌انگیز را از نزدیک ببنید؟ درست است که جزیره هرمز با وجود این همه ثروت نهفته در خود، جاذبه‌ها و فرصت‌های گردشگری متاسفانه مورد بی‌مهری مسوولان گردشگری کشور است و امکانات توریستی و حتی امکانات اولیه رفاهی هم در این جزیره به سختی یافت می شوند اما خیلی از گردشگران چشم بر این حقیقت تلخ می بندند و برای دیدن زیبایی‌های بی مانند آن راهی جزیره می شوند.

 

فراموش نکنید پیش از تاریک شدن هوا برای بازگشت راهی اسکله شوید و اگر متوجه شدید دریا طوفانی یا ناآرام است هرگز ریسک نکنید و برای بازگشت سوار قایق‌ها نشوید. راستی در راه رسیدن به جزیره می‌توانید از زنان بومی و بندری دستور پخت انواع سمبوسه،قلیه ماهی یا غذاهای دیگر جنوبی را بگیرید یا از مردان فوت و فن های کوزه گری و ماهیگری را بیاموزید.‎ دوربین عکاسی و فیلم برداری را هم فراموش نکنید. جزیره مناظر بکری برای عکاسی و ثبت خاطره دارد.

عکس از برنا

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► گزارش تصویری/ روستای سنگی در پرتغال
گزارش تصویری/ بلندترین برج های دنیا ◄

مطالب مرتبط
بنر