علوم کامپیوتر محبوب‌ترین رشته دانشگاه استنفورد

شنبه ، 17 تیر 1391 ، 08:50

 

با نگاه به محبوب‌ترین رشته‌های کالج‌های یک منطقه می‌توان دید نسبتا خوب و درستی از تاریخ و فرهنگ آن منطقه بدست آورد. رشته‌های دانشگاهی اغلب با اهداف انسان‌ها یا حتی جوامع آن‌ها پیوند خورده‌اند، اهدافی که می‌تواند مادی باشد یا برای شهرت و یا حتی رضایت خاطر شخصی انتخاب شده باشند. نیازمندی‌ها و اهداف یک جامعه بشری مستقیما بر روی علوم و رشته‌های محبوب آن جامعه تأثیر می‌گذارد. در این مقاله قرار است نگاهی به رشته‌های محبوب دانشجویان دانشگاه استنفورد از سال‌های 1995 تاکنون داشته باشیم.

در سال‌های 1955 تا 1965 مردان در رأس همه امور قرار داشتند. هر مرد سفید پوستی با داشتن یک مدرک در یکی از علوم مقدماتی می‌توانست وارد بازار کار شود. در آن زمان تاریخ، محبوب‌ترین رشته به شمار می‌رفت. رشته‌‌های اقتصاد و علوم سیاسی نیز بعد از تاریخ بسیار پرطرفدار و پررونق بودند. سال 1975، سال برتری رشته روانشناسی بود. اما بعد از آن که ریگان به کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا تکه زد و امور بازرگانی و سرمایه‌گذاری‌‌های مالی رونق گرفت و در سال 1985، اقتصاد در جدول رشته‌‌های محبوب بالاتر از دیگر رشته‌ها ایستاد. در سال 1995 میلادی، درست قبل از رونق گرفتن دنیای وب، علوم زیستی و زیست‌شناسی انسانی، محبوب‌ترین رشته‌ها در میان دانشجویان آن زمان بودند و رشته اقتصاد به رده سوم جدول محبوب‌ترین‌ها سقوط کرده بود.

اما هم ‌اکنون بر اساس آمار استخراج شده از دانشکده مهندسی، علوم کامپیوتر عنوان محبوب‌ترین رشته را به خود اختصاص داده است. دانشجویان بیش از هر زمان دیگری به این رشته تمایل نشان می‌دهند. به شکلی که 90 درصد از دانشجویان دوره کارشناسی استنفورد قبل از فارغ التحصیل شدن، واحد درسی علوم کامپیوتر را می‌گذرانند.

 

 

البته این آمار از دانشگاه استنفورد بود و به منزله این نیست که علوم کامپیوتر در دیگر دانشگاه‌های امریکا نیز، محبوب‌ترین رشته است. اگر یک نگاه به کل کشور امریکا داشته باشیم، بازرگانی محبوب‌ترین رشته به شمار می‌رود. البته تعداد زیاد دانشجویان کامپیوتر در دانشگاه استنفورد و دیگر دانشگاه‌های بزرگ امریکا از جمله سه دانشگاه برتر پرینستون، هاروارد و ییل نیز بر اهمیت وافر این رشته صحه می‌گذارد.

آمارها حاکی از آن است که بالغ بر یک چهارم کل دانشجویانی که در دوره کارشناسی تحصیل می‌کنند و بیش از نیمی از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد، در رشته‌های مهندسی مشغول به تحصیل بوده‌‌اند. در هاروارد این ارقام به یک چهارم و ۱۰ درصد و در ییل به یک پنجم و ۸ درصد می‌رسد.

با یک نگاه به تغییرات صورت گرفته در طی سالیان متمادی در رشته‌های پرطرفدار استنفورد به این نکته پی می‌بریم که رشته علوم کامپیوتر نیز در تاریخ حک خواهد شد و روزی فرا می‌رسد که فرزندان و نوادگان ما با نگاه کردن به رشته‌های محبوب سال 2012 به اهمیت کامپیوتر در این سال‌ها پی می‌برند. شاید در آن زمان و از نگاه آن‌ها وجود رشته‌ای به نام علوم کامپیوتر و یا حتی تحصیل در این رشته به عنوان محبوب‌ترین رشته کمی نامأنوس باشد ولی این رشته برای ما در حال حاضر یک دنیا پراز علاقه، تلاش و عشق است. دنیای دیجیتالی که در عصر ما بنا شده و هنوز تعدادی از پدران این دنیای دیجیتال نفس می‌کشند و با ایمان به نیاز بشر و پیوند او با دنیای دیجیتال برای پیشبرد این دنیا تلاش می‌کنند.

انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی یک انسان تحصیل‌کرده را تشکیل می‌دهد. رشته‌های دانشگاهی اغلب با اهداف انسان‌ها یا حتی جوامع آن‌ها پیوند خورده است، اهدافی که می‌تواند مادی باشد یا برای شهرت و یا حتی رضایت خاطر شخصی انتخاب شده باشند. ولی این نیاز و هدف یک جامعه بشری است که بر روی علوم و رشته‌های محبوب آن جامعه تأثیر می‌گذارد. آنچنان که در سالهای 50، مردم نیاز به آن داشتند که مهارت استادان خود را بیاموزند و تاریخ مطالعه می‌کردند و در سال‌های 90 برای زنده‌ماندن به علوم زیستی و کشف داروهای مختلف روی آوردند و سپس صنعت را رونق بخشیدند. اما اکنون مسیر زندگی بشر از دنیای دیجیتال و دره سیلیکون می‌گذرد. مسیری که اهدافی نظیر رفاه، تنوع و پول را در انتهای خود دارد. چه بخواهیم و چه نخواهیم زندگی دانشجویان ما با صفحات نمایشگر، کدهای برنامه‌نویسی و پروتکل‌های متفاوت کامپیوتری پیوند خورده است و امن‌ترین راه زندگی از میان این بیت‌های شگفت‌انگیز گذر می‌کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► ماجرای امتحان 23ساعته از دانشجویان!
درقاب تصویر/ دانشگاه آزاد قزوین! ◄

مطالب مرتبط
بنر