انواع حساب پس انداز را بدانید

شنبه ، 10 اسفند 1398 ، 13:50

وقتی به بانک می روید نوبت می گیرید؛ دیگر شانس شما تعیین می کند که کدام صندوق دار فعال در بانک، کار مالی شما را انجام می دهد. آن روز حوصله دارد توضیح کامل به شما بدهد که با توجه به شرایط و مبلغ پولتان چه حسابی برای شما مناسب است.؟ اگر حوصله هم داشته باشد و توضیحات لازم را ارائه دهد؛ باز شما در آخر با خود کلنجار می روید که کار درستی انجام دادید یا نه.؟ آیا حساب بهتری هم بود.؟


قرض الحسنه

با توجه به حساسیتی که حساب های قرض الحسنه ای داشت، باید نوع و مصارف آن هم به اختصار بررسی می شد در مطلب پیشین به طور کامل در مورد آن صحبت شد. نوبتی هم باشد نوبت بررسی حساب های دیگر و فعال در تمام بانک ها می باشد.

سرمایه

نوع دیگری از حساب تعریف شده و کاربردی، البته پرطرفدار بانک ها حساب سرمایه گذاری است. یعنی شما پول خودتان را به بانک می دهید تا برای شما در فعالیت های که در بورس و ارواق بهادار، تولیدی، تجاری، وارادات یا صادرات و هر نوع فعالیت اقتصادی که خودش انجام می دهد به وکالت از شما سرمایه گذاری کند. در پایان هر دوره، ماه که با شما قرارداد بسته سود این فعالیت سرمایه را به شما پرداخت کند.

انتخاب با شماست، بانک فقط پیشنهاد می دهد.

سال هاست که پس انداز های اضافی هر فرد یا خانوار صرف خریدن طلا شده یا راهی بانک برای سپرده گذاری می شود. این که چه حسابی و در چه مدت زمانی باز شود گزینه ای است که صاحب پول انتخاب می کند. وقتی از انتخاب صحبت می کنیم باید فرد نسبت به تمام حساب های که در بانک تعریف شده و پول ها در قالب آن پذیرش می شوند آگاه باشد. سایت وام چی هم با ارائه این مطلب قصد دارد یک قدم در روشن شدن فعالیت های اقتصادی شما بردارد. با ما همراه باشید تا زمانی که در بانک برای سپرده کردن سرمایه مسکوت خود می روید با توضیحات صندوق دار بانک و آگاهی خود بهترین تصمیم را بگیرید.

انواع

انواع حساب پس انداز به این شرح است:

- سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت

- سپرده سرمایه گذاری بلند مدت

کوتاه

این سپرده به آن سود تعلق می گیرد. چون فرد از آن برداشت و واریز دارد به حداقل موجودی که در آن هست سود به صورت روزانه تعلق داده می شود. یک مثال برای روشن تر شدن پرداخت سود این نوع حساب، راهگشا است. اگر شما در اول همین ماه ۲۰۰ هزار توامان در حساب سپرده کوتاه مدت خود داشته اید.۱۰۰ هزار تومان در اواسط ماه به آن واریز کرده  و به هر دلیلی در آخر ماه ۱۵۰ هزار تومان را برداشت کرده اید به شما سود روی همان ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می شود و برداشت و واریز شامل سودی نمی شود.

مدت دار

با توجه به مدت قرارداد به این نوع حساب نیز سود تعلق می‌گیرد، البته فرد نمی‌تواند از حساب برداشت کند در غیر این‌صورت مشمول سود کوتاه‌مدت می‌شود. اکثر بانک‌ها برای این نوع حساب‌ها دفترچه صادر نمی‌کنند و صرفا یک گواهی به فرد می‌دهند.

زیر مجموعه

برای حساب سپرده گذاری مدت دار از نظر زمانی، ماه های تعریف می شود که هر چه ماه آن بالاتر باشد سود بیشتری هم شامل فرد می شود. ماه های این سپرده گذاری به این شرح است:

- سپرده سرمایه گذاری ۳ ماهه

- سپرده سرمایه گذاری ۶ ماهه

- سپرده سرمایه گذاری ۹ ماهه

- سپرده سرمایه گذاری یکساله

- سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار ویژه

کمترین

کمترین سود ها به حساب های روز شمار تعلق می گیرد که شما می توانید از آن برداشت و واریز انجام دهید. اگر مبلغ حسابتان ناچیز باشد سود آن حتی به چشمتان نمی آید. در چنین شرایطی که سود روز شمار بسیار پاین است وام چی به شما پیشنهاد می کند پولتان را در حساب قرض الحسنه جاری قرار دهید. در کار قرض الحسنه ای یک مبلغ ناچیز هم می تواند گره گشا یک کار بزرگ شود.

یک توضیح

هرچه مدت سپرده‌گذاری بیشتر باشد، نرخ سود بیشتر است.سپرده سرمایه گذاری مدت دار ویژه تفاوتی که با بقیه دارد این است که سود بیشتری در آن منظور شده است اما تا پایان قرارداد سودی به آن تعلق نمی گیرد و سود آن یکجا قابل برداشت است. شما اگر حساب سه ماه در نزد بانک افتتاح کرده باشید هر ماه می توانید سود آن را بردارید اما تا سه ماه نمی توانید اصل پول را برداشت کنید و تا پایان تعهد پول نزد بانک است. در نوع سپرده سرمایه گذاری مدت دار ویژه هم تا پایان زمان قرارداد اصل سرمایه نزد بانک امانت می باشد و هم سود آن که در پایان  همان زمان سررسید قرارداد یکجا پرداخت می شود.

خودت یا با دیگری

این نوع حساب ها که سود به آنها تعلق می گیرند هر چه مبلغش بیشتر و مدت زمان بیشتری داشته باشند سود بیشتری به آن ها تعلق می گیرد. شما می توانید برای بهره بردن از این امتیاز با فردی شریک شوید. نگران نباشید بانک قرار داد شما را دو طرفه تنظیم می کند. برداشت و کنسلی حساب را منوط بر حضور و امضای دو طرف قرار می دهد. بانک حواسش جمع است.

► توضیحات تکمیلی راجع به حساب قرض الحسنه ای
هر آنچه از طرح ملی مسکن باید بدانید ◄

مطالب مرتبط
بنر