شعب بانک ها در سال ۱۴۰۰ چه شکلی خواهند بود؟

 

شعبه‌هاي بانك در سال 1400 چه شكلي خواهند داشت؟ آيا شلوغ‌تر از حال هستند و ازدحام مردم بيشتر است يا كمتر؟ سوالي است كه جواب آن زياد مشكل نيست. تا آن موقع ما و فرزندانمان  پيرتر شده‌ايم. با توجه به گرايش دنيا و ايران به سمت الكترونيكي شدن امور بانكي و الكترونيكي شدن پول و اوراق بهادار، و خدماتي شدن بانك‌ها، انتظارات را مي‌توان پيش بيني نمود. وقتي شعب وظايف شعب بانك تغيير كند، بديهي است كه سازمان و ستاد نيز بايد تغيير كنند. گارتنر مي‌گويد كه در چند سال آينده 75 درصد از بانك‌داري خرد توسط وب انجام مي‌شود.

بطور خلاصه مي‌توان پيش بيني كرد كه موارد زير رخ مي‌دهند:

– ۹۵ درصد تراكنش‌هاي قبوض، غير حضوري مي‌شود و مردم براي پرداخت قبض به شعبه مراجعه نمي‌كنند.
– حواله‌هاي بين بانكي (انتقال پول از حساب يك بانك به حساب بانك ديگر) الكترونيكي شده و مردم به شعبه مراجعه نمي‌كنند بلكه با موبايل يا اينترنت انجام مي‌شود
– چك رمزدار بين بانكي حذف مي‌شود
– سامانه واريز آني افتتاح شده و بسياري از انتقالات بين بانكي از طريق الكترونيكي انجام مي‌شود
– ايران چك و چك مسافرتي تقريبا حذف مي‌شوند
– شايد ۳ صفر از واحد پولي ايران كم شود
– اسكناس درشت، چاپ شده و مشكلات مردم كمتر مي‌شود
– مشتريان براي دريافت تسهيلات ابتدا به شعبه مراجعه نمي‌كنند و فقط براي دريافت و نهايي كردن عقود به شعبه مي‌روند
– انتقال پول بين مردم به مردم، مردم به شركت‌ها و شركت‌ها به شركت‌ها، الكترونيكي شده و مردم به شعبه مراجعه نمي‌كنند
– مردم از موبايل براي كارهاي بانكي خود استفاده مي‌كنند و مصرف اينترنت كمتر مي‌شود
– اكثر خريدهاي مردم توسط پوز صورت گرفته و دريافت پول از خودپرداز كم مي‌شود

– بعضي از وظايف شعبه و باجه به دستگاه خودپرداز منتقل مي‌شوند.

-تکنولوژی ان اف سی در بانکداری الکترونیک نقش عمده ای را ایفا خواهد کرد.

-شاید پول فیزیکی حذف شد.

-شایدبانک های جهانی به ایران راه یافتند.

-تعداد کارکنان بانک ها کاهش چشم گیری می یابد.

-جوایز بانک ها عجیب و غریب تر می شود شاید سفر به مریخ!!

بنابراين مي‌توان گفت مردم لازم نيست براي انجام امور مالي خود به بانك مراجعه نمايند و بانك‌ها بايد بسيار خلوت‌تر از حال شوند. در اين حالت شعب بانك بايد وسيله‌اي شوند براي ارايه مشاوره مالي و فروش محصولاتي كه دارند و محصولاتي كه براي مشتريان خاص و عام خود از ابتدا مي‌سازند.

در اين چند سال باقي مانده، سيستم بانكي ما در حال تغيير جدي است و بايد مديران ما خود را براي آن زمان حاضر كنند. اگر اكنون شروع نكنند، مطمئن نباشند كه رقبا هم شروع نكرده‌اند. ارايه و نهايي كردن يك محصول زماني لازم دارد كه بايد در اختيارش قرار داد. حتي اگر بتوان محصولي را آني خريداري و راه اندازي كرد، (كه بعيد است) فرهنگ سازي و پذيرش آن در شعب بانك كاري طاقت فرسا و زمان‌بر است.

بنابراين شكل شعبه نيز بايد عوض شود و به صورت دفاتر كار باشد. مشتري را ديگر نمي‌توان ايستاده نگه داشت يا مانند آژانس هواپيمايي با او رفتار كرد. قسمت‌هايي كه به امور سپرده‌ها مربوط است لاغر شده و قسمت تسهيلات و اعتبارات و خدمات چاق مي‌شوند. بد نيست اگر بانك‌ها چشم انداز 1400 را اكنون ترسيم نمايند و مقدمات تحقق آنرا فراهم آورند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *