جيسون و دونالد، دو کاراکتر اصلی فيلم، موفق شدهاند تبهکارانی را که در خيابانهای مرکز شهر در تعقيبشان بودند، پشت سر بگذارند و زير ردای تاريک شب و در پناه لولههای غولپيکر کارخانهای قديمی در حومه شهر از چشمها پنهان شوند. آب که از چند لوله ترکخورده در بالای سر آندو به آرامي در حال نشتکردن است، پس از گذشتن از زخمگردن جيسون جوی باريکی از خونابه را روی زمين جاری کردهاست. دونالد تلاش میکند، هم او و هم خود را از مخمصه کنونی نجات دهد. اما جيسون دهان خود را به گوش دونالد نزديک میکند تا موضوعی سری و حائز اهميت را که چندی پيش از آن با خبر شده، با دوست قديمیاش در ميان بگذارد. لبهای مرد زخمی تکان میخورد و دونالد با شگفتی به آنچه که دوستش در حال واگويهکردن است، گوش فرا میدهد. اما پيشاز آنکه من و شما نيز متوجه شويم جريان از چه قرار است، ناگهان فيلم قطع میشود؛ به جای صحنه قبلی چند کودک را میبينيم که از در و ديوار اتاقی با ديوارهای زرد و قرمز آويزان شدهاند و در همين حين، گويندهای فرياد میزند: «پفک نمکی! چهار تا بخر، جايزه ببر!»
تاکنون بارها حين تماشای فيلم با موقعيتهای کمابيش مشابهی مواجه شدهام. گویی به زعم برخی از برنامهسازان برای هرچه تأثيرگذارتر شدن آگهی از سویی و هرچه مشتاقتر کردن بيننده به ديدن ادامه فيلم از سوی ديگر، بهتر آن است که فيلم در حساسترين جای خود قطع و چند آگهی بازرگانی پخش شود تا هم بيننده مشتاق به ديدن ادامه فيلم باقی بماند و هم صاحب آگهی کذایی با اين ترفند تبليغاتی خيل بيشتری از مردم را به خريد کالای خود ترغيب کند. نكته جالب توجه آنکه قيمت پخش هر ثانيه آگهی در مواردی از اين قبيل، بيش از مواقع عادی است. حال اينکه در اين ميان تکليف تلاش فيلمساز برای به وجودآوردن صحنهای دراماتيک و رويارویی او با پفک نمکی چه میشود، گویی چندان مهم نيست. اين رويه در دنيای آگهیهای وطنی آنلاين هم توفير چندانی ندارد. اندک تفاوتش در اين است که آنجا بايد بستههای رنگی خوراکی را حين تماشای فيلمی در ژانر نوآر (در فرانسه به معنای سياه) تاب آورد و اينجا بنرهای چشمک زن با رنگهای ناهمگون را در يک سايت خوشطرح يا وبلاگ شخصی.
آنچه را که در ادامه میآيد، به عنوان يک کاربر فناوری بيان کردهام. از اينرو، اگر صدايمان به جایی میرسد، از تبليغاتچیهای گرامی خواهشمندم به موارد زير که از مقايسه تلويحی آگهیهای گوناگون داخلی و خارجی عايدم شده نگاهی هرچند گذرا داشته باشند:
==================
استخدام های مهم روز:
- استخدام بانک سینا-آقایان(سراسری)
- استخدام شرکت مهرگان صنعت آب
- استخدام لیسانس فیزیک و فوق دیپلم برق در تهران
- استخدام تکنسین آزمایشگاه در یک شرکت معتبر رنگ سازی
- استخدام سرپرست کنترل پروژه در شرکت فعال در زمینه ی EPC در تهران
- استخدام کارشناسان پشتیبانی نرم افزار و شبکه در نوين فن آوران اضداد در تهران
۱- از بهکار بردن بنرهای چشمکزن اجتناب كنيد. چشمک دو يا سه تا باشد، ايرادی ندارد، اما به شدت آزاردهنده است اگر در تمام مدتی که مشغول بازديد از يک صفحه هستيم، يک چشم ما متن را دنبال کند و چشم ديگرما ناخودآگاه به گوشه و بالای صفحه بدود. البته، در گوشه بعضی از اين بنرها بهطور معمول آن علامت ضربدر معروف که در واقع دکمه بستن بنر است، وجود دارد، اما بحث بر سر امکان بستن يا نبستن آگهی نيست، بحث بر سر اين است که شخص حتی اگر مخاطب آگهی نيست، از چگونگی نمايش آن آزرده نشود و آگهی را يک عنصر مزاحم در صفحه تلقی نکند.
۲- بنرهای خود را حتی اگر يک شکل هستند، با دو سه رنگ متفاوت طراحی کنيد تا برای انتشار آن در هر سايت، بين کنتراست موجود ميان صفحه سايت و زمينه بنر، هماهنگی بيشتری وجود داشته باشد. بهيقين ضرر نخواهيد كرد. بيشتر سايتهایی که عرصه فعاليتشان فناوری است زمينهای سفيد با جدولها و کادرهای اغلب قرمز و گاه آبی يا زرد دارند. حال آنکه رنگ زمينه دسته ديگری از سايتها تيرهتر است. يک کادر تبليغی کرمرنگ در صفحهای که پسزمينه زرد دارد، بسيار زيباتر از کادری با رنگ سفيد ديده میشود. آنچه آگهی را برای يک بيننده جذاب میکند، نه رنگ متفاوت و ناهمگون آن، بلکه ظرافت و زيباییاش است.
۳- اگر میخواهيد در آگهی از عناصر متحرک استفاده کنيد، تحرکشان را زياد نکنيد! متنی که مدام در کادر بنر به چپ و راست میرود، برای چشم آزاردهنده است. تصور کنيد اگر پنج يا شش عدد از اين آگهیها در يک صفحه قرار بگيرد، چه وضعيتی پيش میآيد.
۴- نوآوری هميشه مشتری دارد. اگر آگهیهایتان از نوع تصويرهای متحرک GIF يا فلش است دستتان برای طراحی فيلمهای تبليغاتی چندثانيهای جذاب و به يادماندنی باز است. فيلم میتواند انيميشن يا تصاوير ويديویی باشد و البته با توجه به سرعت اينترنت در کشور، بايد به مدت زمان پخش و وضوح آن که در حجم بارگذاری مؤثر است، بيش از پيش توجه کرد. اگر فرمت آگهی فلش است يک دکمه پخش (پلی) هم برای آن درنظر بگيريد تا پس از يک بار نمايش، کاربر خودش تصميم بگيرد که آيا میخواهد برای بار دوم و سوم و… هم آنرا ببيند يا خير.
بين اين دو هدف تفاوت زيادی وجود دارد: جذابترکردن آگهی برای بيننده و جذبکردن بيننده به کليک روی آگهی؛ اولی بيننده را در مرکز توجه خود قرار میدهد و دومی آگهی را. اگر هدف مورد اول است بهتر است كه موارد فوق را در نظر داشته باشيد. اما اگر هدف مورد دوم است؛ همين رويه جاری را در پيش بگيريد که کارتان درست است!
علی حسینی
اخبار منتخب بانکی دات آی آر:
================
- ایمیل های فیس بوکی کمتر می شود
- طنز/درس عبرتی برای آنها که هوس وام دانشجویی کرده اند!
- ۵ نفر که ۱۱ سپتامبر شغلشان را عوض کرد
- گزارش اختصاصی کیهان از اختلاس ۳هزار میلیاردی
- ۱۰ فناوری که زندگی ما را نابود کرده اند !
- تکلیف شرکت کنندگان آزمون بانک آریا را مشخص کنید
- لوگوهایی که خلاقیت در آنها حرف اول را می زند (۲)
- روایت ۵۰۰ سال رزومه نویسی در دنیا
- ۱۰ کوه دیدنی ایران +تصویر
- روش های واریز کمک های مردمی به موسسات خیریه
- ورود هکرها به جی میل ۳۰۰ هزار کاربر ایرانی و هشدار فایرفاکس!
- لوگوهایی که خلاقیت در آنها حرف اول را می زند (۱)
- اشتغالم آرزوست!
- صندوق بین المللی پول را چقدر می شناسید؟
- ماجراهای دانشگاه پولی+ جدول ریز هزینه ها
- پايتخت جرايم اينترنتي دنيا كجاست ؟
- زندگی در خانه ۸ متری!
- درس جهاد اقتصادی مرحوم قاضی در ۱۰۰ سال پیش
- igoogle خانه مجازی شما!
- نقشه توزیع فقر و ثروت در جهان
- ۱۰ نابغه برتر جهان+عکس
- گزارش تصویری/ بلندترین برج های دنیا
- کلیدهای موفقیت / جلسه چهل و سوم/ تکمیلی ؛ نماز – ۲
- شاهکار روزنامه ایران و چند توضیح+عکس
- بادرآمد۲ ميليوني احتياجي به شوهر ندارم
- افراد متولد هر ماه چه شغلی پیدا می کنند!
- مدیرعامل یاهو اخراج شد
- چه کنیم که مشتریان از ما قدردانی کنند؟
- اندر عجایب آگهی های استخدامی
- تصویری/شغل هایی که نمی توان از کنارشان گذشت
- ۱۳ سال فعالیت گوگل در یک نگاه
- ری قدیم,ری جدید
- گوگل جان تولدت مبارک!
- از بزرگترین اختلاس بانکی کشور چه خبر؟
- ۷ محصولی که تصادفی تولید شدند!
- با “نزدک “از نزدیک آشنا شوید
- ۷ نکته برای ایجاد انگیزه در کارمندان
- طنز/ بستنی طلاوچند سوال اساسی!!
- مایکروسافت و شناسائی مشکل محصولات اپل و گوگل
- هالانگ بای، بهشت بر جای مانده روی زمین
- دوست داشتید سوژه خنده بازار باشید؟
- گوگل از خیر برخی محصولاتش گذشت
- دل های سنگی و منی که به درد فراموشی دچار شده ام
- راهکارهایی برای اینکه کارها را سر وقت انجام دهید
- طراحی فرشهای ایرانی با تصاویر گوگل ارث + عکس
- گوگل اینبار خودروی بدون راننده می سازد!-۲
- جوانترین ها
- چگونه باید در بازی روابط در کسب و کار پیروز شویم؟
- عادل میلیاردی از شایعه تا واقعیت
- گوگل اینبار خودروی بدون راننده می سازد!-۱
- راهکارهایی که جابز و سیبش را ماندگار کرد
- تصاویر دیدنی طرحهای ساختمانهای آینده دنیا/ زندگی در روبان شکلاتی!
- شغل دوم هنرمندان ایرانی +تصویر
- چگونه وام دانشجویی بگیریم؟
- مرد وام مسکن ایران, با رکورد ۴۸ وام
- برترین بناهای باستانی دنیا
- یک فقره دعوا چه قدر آب می خورد؟
- لوکس ترین هتل دنیا+عکس
- خانم عصبانی با لنگه کفش به جان خودپرداز افتاد + عکس
- تصویری/ از کاخ سفید رشت تا …